Er ølet ødelagt?

Brygget en Andrimne old ale som gjæren fint fra 1.068 til 1.016.  Flasket 15 liter, som har utviklet seg fint og smaker godt allerede etter 5 uker på flaske, og eiket resterende 15 liter i sekundærkar.  Syns det var litt uklart om eikeflisen skulle kokes før bruk, så jeg gjorde det ikke for å ikke miste smak i de.

Nå har sannelig det begynt å ploppe i gjærlåsen igjen.  Etter noen ukers plopping på eikeflisen sjekket jeg gravity til 1.010...  Smaken er ålreit, men veldig tørr og mye alkohol..  Er det håp om noe funkyness her, eller snakker vi infeksjon som vil ødelegge ølet?

Nå kan ikke jeg svare på om ølet ditt er infisert, men kanskje det hadde vært lurt å desinfisere eikeflisen i ovn? Flasker kan iallefall desinfiseres i ovn på 160 grader i 2 timer. Dette ville vel bevart smaken bedre enn koking vil jeg tro.

Ok - lesson learned.  Sterilisering i ovn kan vel kanskje endre toastingen på flisa?  Heretter blir det sterilisering i sprit!  Pokker ass... 

Jeg lar det som spiser seg gjennom ølen min bli ferdig, så får jeg gjøre opp status da.

Tilbake
Topp