Er Speidel tingen for meg?

Jeg vurderer å skaffe meg en Speidel, enten 20L eller 50L.
Hvordan passer disse til å brygge ferdig oppmålte ølsett fra feks Vestbrygg, Ølbrygging, Bryggselv osv? Det ser ut til at "alle" standardiserer på 25L-sett. Vil disse passe fint i en 20L Speidel? Eller i 50L men da med kort maltrør (evt med det lange røret, men må vel da brygge med 2 sett?)

Og, hvor (ca) går grensen på hvor kraftig øl man kan brygge i disse før man må ty til triks som dobbelmesking, bruke DME, ta noe av malten som BIAB ved siden av, o.l.?

Speidel 20 har maks plass til 6 kilo malt. Noe mer enn det så blir det veldig dårlig utbytte av det. 5,5 til 5,8 er etter min mening maks. Usikker på hvor mye kort maltrør i 50 literen tar. Det kan du sikkert sjekke med petitt eller bryggselv.
Så kornblandingen din/skyllevann vil avgjøre OG. Hvis du skal opp i OG utover hva kornmengden kan gi må du på en eller annen måte kompensere. Enten med mindre volum, dobbeltmesking eller tilføre sukker via DME, vanlig sukker, candi sirup++++

Så ølsett fra div. butikker vil passe hvis du har maltmengde innenfor det jeg skrev over. Ellers tror jeg ikke bryggselv har noe problemer med å lage en speidel utgave av ølsettene sine. Er bare å erstatte noe av basis maltet med ekstra lyst DME.

Har prøvd flere 25 litersett på spediel 20. Med unntak av juleøl og 'ekstremøl' brygger jeg på samme måte som planlagt, men får noen liter mindre i bøtta, med noe høyere alkohol. Du kan jo og toppe med vann.

Jeg prøver å ikke ha mer enn 6kg malt i.

En OG på 1.070 preboil er vel det høyeste jeg har fått uten å drive med ekstra tilsetninger, på noe under 6 kg malt.

Min erfaring er at jeg kan oppnå ca 1.060-1.064 med 45-50 liter i bøtta på min Speidel 50. Jeg forsøker å holde meg under 14 kg malt, helst rundt 13.

Også mulig å koke i to eller flere timer, humle kun siste timen. Litt mindre volum, men så sterkt øl en bare ønsker.

Tilbake
Topp