Digiboil 65l mash volum for og head space for "små" brygg

FrankW

Norbrygg-medlem
Hei
Vet ikke om dette spørsmålet havner i nybegynner eller utstyrskategorien.
Har kjørt to allgrain sett med min digiboil men ser at jeg fort får for mye veske når jeg kjører små brygg. Tenker at det ikke er noe problem med volum over 30l.
Er ikke sikker men ved for tynn vørter ved mesking så blir vel ikke enzymene så effektive?

Har følgende utstyr:
DigiBoil 65l
Digiboil 65 Mash Upgrade Kit med maltrør og ekstra silbunn.
Pumpe
platekjøler m 36 plater.

Har problemer med for mye veske etter utmesking av brygg mellom 20 til 25l.
Når jeg måler opp dødvolum opp til bunnen av maltrøret så er det 15L. Malten skal ha ca 12-15 l etter som hvor kraftig brygget blir.
Skyllevann på 15-20L. Dermed havner jeg på volum til kok mellom 30 til 40 liter når det utmeskede maltet er fjernet. Koketiden blir dermed litt lang... Spesielt med de oppdaterte oppskriftene som bare behøver 30 min kok.
Er det noen mulighet for å kunne bruke maltrøret ved å sette det rett ned på silbunnen?
Blir det fort suck mash pga dobbel silbunn? Ser at det vil bli ca 1 cm mellom maltrør og silbunn pga kanten på innsiden av maltrøret.
Ser at noen koker med silbunnen på i sine bryggemaskiner, er det mulig å korte inn på føttene slik at man kommer på ca 5 til 8 l?
Må man sirkulere med pumpe om man koker med silbunnen?

Håper at noen "luringer" her inne har forslag :)

mvh

Frank
 
Hei
Vet ikke om dette spørsmålet havner i nybegynner eller utstyrskategorien.
Har kjørt to allgrain sett med min digiboil men ser at jeg fort får for mye veske når jeg kjører små brygg. Tenker at det ikke er noe problem med volum over 30l.
Er ikke sikker men ved for tynn vørter ved mesking så blir vel ikke enzymene så effektive?

Har følgende utstyr:
DigiBoil 65l
Digiboil 65 Mash Upgrade Kit med maltrør og ekstra silbunn.
Pumpe
platekjøler m 36 plater.

Har problemer med for mye veske etter utmesking av brygg mellom 20 til 25l.
Når jeg måler opp dødvolum opp til bunnen av maltrøret så er det 15L. Malten skal ha ca 12-15 l etter som hvor kraftig brygget blir.
Skyllevann på 15-20L. Dermed havner jeg på volum til kok mellom 30 til 40 liter når det utmeskede maltet er fjernet. Koketiden blir dermed litt lang... Spesielt med de oppdaterte oppskriftene som bare behøver 30 min kok.
Er det noen mulighet for å kunne bruke maltrøret ved å sette det rett ned på silbunnen?
Blir det fort suck mash pga dobbel silbunn? Ser at det vil bli ca 1 cm mellom maltrør og silbunn pga kanten på innsiden av maltrøret.
Ser at noen koker med silbunnen på i sine bryggemaskiner, er det mulig å korte inn på føttene slik at man kommer på ca 5 til 8 l?
Må man sirkulere med pumpe om man koker med silbunnen?

Håper at noen "luringer" her inne har forslag :)

mvh

Frank
Her er det flere ting å tenke på. Bruker du et brygge program eller en brygge app? Jeg spør fordi mengden skyllevann vil variere i forhold til utstyr og størrelsen på brygget.

Dødrommet i digiboilen må tas med og så kan du ta ca 2,8 til 3 liter meskevann pr kilo malt som skal meskes. Så på 5kg malt er du allerede oppe i 30 liter, nå vet jeg ikke avdampen på din digiboil 65l men la oss anta ca 10% pr time så da koker du vekk ca 3 liter i timen.

Skal brygget da være 20 liter må du koke 3 timer, det er også uten noe skyllevann så meskeeffektiviteten vil være lavere, det kan jo gjøres opp for med mer malt, men mer malt betyr mer meskevann....

Jeg tror at skal du brygge 20-25 liters brygg i digiboilen ville jeg latt maltrøret stå over og heller brukt en meskepose, da får du redusert dødrommet vesentlig :)

Og ja, det er ingen problem å koke med falskbunnen i bryggemaskinen. Jeg ville derimot ikke begitt meg ut på å skulle hvile maltrøret på den stakkars falskbunnen, det tåler den neppe.
 
Hei
Bruker Brewfather med abonnement, mesk og skyllevann blir regnet ut for hver oppskrift og mengde.
Jeg måtte koke tre timer ved forrige brygg, (Kinn vintervarmer). Men jeg hadde andre ting jeg kunne kjøre i mellomtiden. Håper å kunne unngå det i framtiden.
Når jeg ser på konstruksjonen til falskbunnen så tror jeg den skal kunne bære de ca 20-30 kg med malt og vørter.
1667392092062.png

Vet at det er overkill med fly sparge men jeg synes det er interessant å kunne få en god effektivitet på sikt. Dermed tror jeg at jeg forsøker å sette maltrøret rett ned på falskbunnen. Tenker jeg i første omgang bruker noe rustfritt for å få noen millimeter mellom maltrør og falskbunn for å hindre at det går tett.
Har for øvrig fått tips om at silpose i maltrør gir lettere rengjøring og hindrer tett silplate. Får se om jeg tester det neste gang. Skal teste med ett ølsett som har ligget for lenge bare for å sjekke om det funker.
Takk for hjelpen
 
Tilbake
Topp