Er termometeret feil?

Hei:)

Jeg kjøpte termometer av den klassiske glass typen med rødfarget alkohol i. Dette har jeg hatt en stund nå, men så merker jeg at det viser 10grader i kjøleskapet som står på bånn gass, og jeg får det ikke til å vise mer enn 92grader i kokende vann eller vørter. Og det viser også 5 plus i i is-sørpe. Noe må være galt, så jeg stikker tilbake til vinsesialisten i Bergen og ser det at alle termometerene han selger viser det samme.

Så er det en kjent sak at disse termometerene er inkorekte eller? Er det noen som kjenner til dette i det hele tatt, siden det er et nokså vanlig termometer?? 

Hilsen Meg:)
 
Det var litt spesielt ja. Finner du ingen rød alkohol som er fanget i luftblemmen helt øverst i termometeret? Hvis ikke så er den inkorrekt, men hvis du finner litt rød alkohol der oppe, så kan du få det til å 'koble seg' til resten av alkoholen ved å holde den nederste delen av termometeret mot en kokeplate inntil alkoholen nedenfra når helt opp til luftblemmen øverst. Vær forsiktig, for høy temperatur vil sprenge termometeret i begge endene.
 
Har selv erfart endel unøyaktigheter med slike termometer.
Men hvist du finner ut hvor unøyaktig ditt termometer er, kan du legge til eller trekke fra dette på den målte verdien.
Hvist det er forskjellig feilmåling ved 0C og 100C kan du lage en grafe som viser rett temp.
 
hvis man ikke bor på stranda, så blir kokepunktet også noe lavere enn 100  °C - mer enn man skulle tro, ref noen tidligere tråder på forumet om dette
 
Jaja, jeg vet ikke helt jeg. kanske det liggeren forbandelse over min geografiske beliggenhet Haha ;D
Får vel heller bruke litt mer penger å slå til på et digitalt termometer.
 
ThomasRS skrev:
Får vel heller bruke litt mer penger å slå til på et digitalt termometer.

Her er Ebay din venn.
Søk på Comark eller Fluke. Det er gode merker. Et skikkelig digitalt termometer koster ofte litt, men er vel verdt det.
 
Regner med at man må korrigere både for høyde over havet OG lufttrykk. For lufttrykk grovt pilotregnet ca 30 fot= 10m pr millibar. Så ved store avvik fra standardatmosfære= sea-level, 15 °C og 1013,2 HPa kan det bli det litt.

janh
 
Tilbake
Topp