Erfaring med Slow Juicer.

Ekornskurken

Norbrygg-medlem
Jeg vurderer å gå til innkjøp av en slow juicer. Dette for bruk til vanlig juice laging som hovedgrunn, men også selvfølgelig til ølbrygging, noe som det ikke nevnes som det det største argumentet til familien. Maskinene jeg ser på er slike som tar frukt og grønt med skall og det som er.

Noen som har erfaring med bruk av slik ferskpresset juice som tilsetning til øl? I så fall har jeg noen spørsmål: Trenger man å gjøre noe med juicen, eller kan man benytte den slik den er, jeg tenker da på koking/frysing etc?
 
Juicen bør behandles med campden-tabletter, siden den vil inneholde bakterier og villgjær fra skallet på frukten. Dette gjøres ved å tilsette riktig antall tabletter 24 timer før bruk.

Koking av juicen vil endre smaken, da de mer flyktige smakselementene vil forsvinne. Frysing er heller ikke ideelt, siden dette ikke nødvendigvis vil drepe bakterier og villgjær, og kan forårsake en innfeksjon.
 
Man kan selvfølgelig gå sous vide ruten, men det er noe jeg ikke har prøvd. Hvis man går den veien er det nokk bedre å holde seg litt under 80C (f.eks. 75C) for å unngå å bryte ned frukten for mye.

Jeg pleier å kjøre frukten i en sanitert blender sammen med campden-tabletter og så la det stå i 24 timer i et gjæringskar.
 
Tilbake
Topp