Erfaring med utstyr for maltbrygging

Jeg har akkurat begynt med ølbrygging.
Så langt har det blitt ekstaktbrygg, men jeg har lyst til å forsøke meg på maltbrygging. Det er jo litt artig å kjøre hele prosessen.
Jeg registrerer jo at spennet i utstyr er stort. Alt fra en enkel kokekjel med kjøleboks som meskekar og til komplette bryggerier til atskillige tusenlapper.
Er det noen som har erfaringer med:
- Petit's hjemmebryggeri eller
- Stana's "Villabryggeri"/økonomi modell

Med kona og meg samt en sønn og en svigersønn som er glade i øl, blir det vel ikke den helt store produksjonen, men en 4 - 6 "batcher" i året vil det nok bli. Det vil nok komme noe selskapelighet i tillegg.

Takknemlig for svar og kommentarer

Paal J
 
Trur eg ville gått for kjølebag-prinsippet. Kjølebag er perfekt for mesking pga god isolasjon.

Du treng stor nok gryte til heile volumet pluss 50% (ca), varmekilde stor nok til å koke opp heile volumet innen rimeleg tid, ein kjølebag med falskbunn/bazooka screen/koparmanifold og eventuelt ein kjølebag til varmtvann (skyllevann) denne kan du tilogmed utstyre med eige varmeelement og termostat slik at den ordnar varmtvannet til skylling "hands off".

+++

Ellers er det jo mange andre variantar med koking/mesking i VV-beredarar og plastbøtter.

Lykke til.

-protto.
 
Hei Protto, kela kjølebag bruka du, eller har du nåke vvs-basert? Eg lure på å bestille ein 50-liters coleman extreme, sjå denne posten: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,39.msg24187.html#new
 
Tilbake
Topp