Erfaring med WLP001 - California Ale

Jeg satte en US IPA på mandag 6/6, jeg misset lit med tiden på starteren så jeg begynte ett eller to døgn for sent og fikk det jeg synes er litt lite gjær til min vørt på ca 40 liter, men det har gjæret heftig og skummet over i mine to BB og SG er nå 1022 mens det ser ut til å ennå gjære.
Jeg mesket på 67 grader.

Er det noen fremsynte her som tørr anslå hva SG er på til kommende helg ?
Eller hva den ender på som er det som betyr noe.

1,012?

Nei, veit ikkje men avhengig av OG, samt forhold som gjærmengde og temperatur tippar eg du kan forvente deg ca 80% app. attenuation.

OGen var 1072
80 % blir til 1014, tror det i såfall er perfekt for meg.
Dette spørsmålet (- avglemt OG) er selvfølgelig på grensen til dumt men det kunne jo være noen der ute med god erfaring på denne gjæren. :)

Jeg får stort sett rundt 80% av denne gjæren når jeg mesker på 65 grader og har 10% krystallmalt. Vanskelig å si noe sikkert om hva du får, men 1.014-1.017, kanskje?

95 % pale
3 % crystall 150
2 % amber

Unødvendig mye spenning med lite gjær.
Håper å ende noe under 1020, men får ikke se det før til fredagen.

Så,
IBU 50
Alc 7,0%
FG 1018
Blir det drikkende ?
Jeg har aldri brygget IPA, fordi de jeg har smakt har blitt for brutale, for bitre,
utenom denne her som jeg har oppskriften på men ingen andre data,

Det ble 1020, typisk eksempel på lite gjær ?
et rør på nermere 50 liter.
Jeg har aldri brygget med så lite gjær, eller fått så høy fg så mener høy FG
må komme av det.
Men ølet blir glatt drukket opp :)

Legger eit spørsmål inn denne tråden.

Brukte nyleg denne gjæren på ein ale med OG 43.  FG havna på 1,007, noko som gir meg 84% utgjæring. Hadde forventa meg 80% og synes 84 var ganske høgt.

Ville deko sagt at dette er innanfor "normen" for denne gjæra?

Har nettopp tappa på fat, men har ikkje fått smaka enda. Men prøvene som vart tatt ut under ved tapping smaka fint.

Litt meir info om brygget:

93% pale ale
7% cara
mesketemp 66,5 grader i 60 min.

Absolutt innenfor normalen. Utgjæringsprosenten vil avhenge av gjærimgstemperatur. Når gjærprodusentene oppgir et prosenttall for gjærtypene sine, er tallene basert på en standardvørter som er lik i alle forsøk.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Drar igang igjen denne tråden da dette er en av de gjærtypene jeg bruker mest.
Et lite spørsmål som angår det estetiske; er det slik at øl gjæret med denne aldri vil bli like klare som f.eks s-05 (Selvom de er av samme stamme)? Vil det da være omtrent bortkastet med clarityferm/whirlfloc o.l. hvis man skal bruke denne gjæren uten å filtrere?

Et lite spørsmål som angår det estetiske; er det slik at øl gjæret med denne aldri vil bli like klare som f.eks s-05 (Selvom de er av samme stamme)? Vil det da være omtrent bortkastet med clarityferm/whirlfloc o.l. hvis man skal bruke denne gjæren uten å filtrere?

Tror ikke det er noen forskjell. Mine WLP001-øl blir i alle fall klare og fine etter noen uker på fat, selvsagt avhengig av resten av ingrediensene. US-05 oppfører seg ganske likt hos meg.

Jeg har bare brygget siden mai og bare brukt WLP001 et par ganger og jeg føler meg ikke varm nok i trøya til å komme med noen tips basert på egne erfaringer her, men jeg kom imidlertid over uttalelsen nedenfor på et annet forum. Interessant. Litt kjipt at man må gjenbruke gjæren ca. 5 ganger for å finne ut om det funker. :)

"Beer fermented with the old Ballantine strain (a.k.a. "Chico," 1056, WLP001, US-05 ...) will clear within a week if you rack it to a secondary FV. The strain takes a long time to clear when left on the lees. The use a of plastic or glass carboy as a secondary FV is very common in the United States.

With that said, a Ballantine yeast culture can be made to be more flocculant by racking to a secondary FV immediately after active fermentation is complete and reusing the yeast from the primary FV. After about five batches, the yeast will become noticeably less powdery because the practice continuously crops the most flocculant cells."

Mulig det er tilfeldig, men av alle de gangene jeg har brukt 001 og s05 i samme tidsrom så har alltid de med 05 blitt tilnærmet krystallklare, mens de med 001 blir en tanke mer 'hazy'.

Tilbake
Topp