Erfaringer med MyBrewBot

gle1

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med MyBrewBot temperaturkontroller for kontroll av gjæringstemperatur? Er du fornøyd?
 
Bumper denne, da jeg var vurdert det samme. Har sett litt rundt om kring, men det finnes dessverre svært lite informasjon fra både produsent og eventuelle brukere. De har en app til mobil uten noe særlig med brukere, og en nettside som det ikke har skjedd noe særlig med siden den ble opprettet i 2020.
 
Hadde en tidligere versjon av den som selges nå. Brukte den ei stund før den plutselig resatte seg på to påfølgende brygg, og slo varmeelementet på. Oppdaget det heldigvis tidlig på begge batchene, men la den på hylla etter det. Det er vel en 2 år siden tror jeg.
App'en var ikke all verden heller. Men kan hende det er skjedd en del siden jeg brukte den.
 
Hadde en sånn en kort periode, og fikk returnert den til Brewshop på angrerett. Tenkte den var et ferdig rpodukt man
kunne bruke med tilt for temp kontroll, men det er en innfløkt app, og det funka dårlig. Tok kontakt med utvikler som skulle hjelpe meg med problemene med å koble mot brewfather og få tilt, brewfather osv til å være venner. Han fikk påloggingsdetaljer i appen og skulle se på det. Så hørte jeg ikke noe mer. Dermed retur.

Inkbird wifi er enkelt og pålitelig, og raspberry pi er enkelt og pålitelig til å logge tilt.
 
Har brukt MyBrewbot i 2 år nå - men er nå på veg til BrewPi - Spark4.
Brewbotten er ikke så pålitelig og de må følge med hele tiden (går ofte offline) - det passer ikke med behovet mitt fordi jeg reiser mye.
Men, det fungerer bra, lit klønete og treg interface og du trenger smartphone og wifi - denne la seg ikke styre via pc/Mac.
Måler trykk, øl temp inn i keggen og luft temp inn i keezeren. Temperatur følger profilen utmerket.
Interface med Tilt2 og Brewfather fungerer bra.

Tror han som lage disse (Jeremy something) jobber ganske lite med videre utvikling, men han svarer på mail og hjelper deg.

Jeg forsetter å bruke MyBrewBot mens jeg bygger en løsning basert på BrewPi - og det tar tid og det koster en del penger.

Nici
 
Har brukt MyBrewbot i 2 år nå - men er nå på veg til BrewPi - Spark4.
Brewbotten er ikke så pålitelig og de må følge med hele tiden (går ofte offline) - det passer ikke med behovet mitt fordi jeg reiser mye.
Men, det fungerer bra, lit klønete og treg interface og du trenger smartphone og wifi - denne la seg ikke styre via pc/Mac.
Måler trykk, øl temp inn i keggen og luft temp inn i keezeren. Temperatur følger profilen utmerket.
Interface med Tilt2 og Brewfather fungerer bra.

Tror han som lage disse (Jeremy something) jobber ganske lite med videre utvikling, men han svarer på mail og hjelper deg.

Jeg forsetter å bruke MyBrewBot mens jeg bygger en løsning basert på BrewPi - og det tar tid og det koster en del penger.

Nici
Litt vanskelig å basere kritisk infrastruktur på noe som, uansett hvor flink Jeremy er, tross alt ser ut som en enmannsoperasjon. Ser det er flere ESP32-baserte alternativer der ute. Spørs ikke om Kegland tar innersvingen på de fleste av dem med RAPT-kontrolleren sin - som også er basert på ESP32 - men leveres i en mye mer brukervennlig innpakning.
 
Jeg har både kjøpt og bygget flere styre og logg enheter, men bruker nå den jeg startet med.
STC1000+

I denne posten viser jeg tempforskjell mellom måling inni (thermowell) og isolert på utsiden.

https://forum.norbrygg.no/threads/traden-for-dumme-sporsmal.23452/post-620243

Hos meg er forskjellen 0.0 - 0.3 ℃. Dersom noen synes det er mye, kan man justere temp for å få identisk måling.
Men … dette er langt innenfor all sunn fornuft.
Jeg har derfor sluttet med å ha enheter inni karet. Det er rett og slett overflødig

Min STC-1000+ håndterer ramping. Hadde ITC’n gjort det, hadde jeg konvertert til den.
STC kan også måle med to sensorer. En i/på øl og en ambient.
Mer gøyalt en nyttig, men jeg har to slike også.

… men jeg logger alt direkte inn i Brewfather. Mer som en hobby enn for godt øl :)
 
Da har vi omtrent samme setup, ser jeg :).

For min egen del, så er bunner egentlig ønsket om mer fjernkontroll ut i det at jeg ikke bor i, ved, eller på bryggeriet mitt. Og i disse dager hvor man risikerer lårhalsen bare ved å se ut av vinduet, kjenner jeg det hadde være praktisk å justere temperaturen i gjæringsskapet rett fra godstolen.
 
Tilbake
Topp