Har du kanskje en Sunkost butikk nær deg?Når flere aktuelle bryggebutikker er utsolgt for flaket bygg, og du trenger dette, kan det være at alternativ å kjøpe hele byggryn i dagligvaren? Disse er vel hele og ikke flaket, men kunne man lagt dem i vann eller bare nattmesket med dem og håpet at det gikk bra?
Det var jo enda nærmere, ja. Og jeg regner med at i praksis kan vi si at byggflak er byggflak?Har du kanskje en Sunkost butikk nær deg?
Biogan Byggflak
Biogan Byggflak er økologiske byggflak som er velegnet til bakst og brød. Bygg er en av de sunneste kornslagene, med et naturlig fiberinnhold.sunkost.no
Dry stout med ~20 prosent flaket bygg. Det er ikke noe jeg brygger veldig ofte, men om jeg husker riktig var Brewing Classic Styles rimelig eksplisitt på at det er nødvendig. Og selv om det blir relativt dyrt er det overkommelig å kjøpe på helsekosten.Hva skal du brygge og hvor mange % flaket bygg? Min erfaring er at flaket bygg kan byttes ut med byggmalt og en merker ingen forskjell.
Jeg har brygget dry stout med pinlig nøyaktig 0% flaket bygg, og den var klart min favoritt vs. GuinnessDry stout med ~20 prosent flaket bygg. Det er ikke noe jeg brygger veldig ofte, men om jeg husker riktig var Brewing Classic Styles rimelig eksplisitt på at det er nødvendig. Og selv om det blir relativt dyrt er det overkommelig å kjøpe på helsekosten.
Du kan bruke havregryn i stedet - men egentlig trur jeg du kan like gjerne kan bruke byggmalt. Råfrukt har lite for seg, det er i alle fall mi erfaring. Jeg har kutta det helt ut - med forbehold for oppskrifter som krever mais eller ris. (Det finnes malta mais, men jeg har ikke sett det her i landet.)Dry stout med ~20 prosent flaket bygg. Det er ikke noe jeg brygger veldig ofte, men om jeg husker riktig var Brewing Classic Styles rimelig eksplisitt på at det er nødvendig. Og selv om det blir relativt dyrt er det overkommelig å kjøpe på helsekosten.
Det er en stor masse som ikke så enkelt endrer temperatur. Usikker på Brewzill, men min Grainfather G40 har PID styring (termostat på steroider), og avviker nær null. Men… Det er alltid et men…Litt om temperaturkontroll - jeg ble litt småtussete når jeg begynte å måle temperaturer på en Brewzilla. En ting er kalibrering av termostaten som tidligere viste +2c feil. Det kan fikses. En annen hvor langt opp og ned i temperatur mesken går før varmeelementet skrur seg av og på. Her målte jeg +2 og -2 grader avvik fra innstilt temperatur. Jeg får inntrykk av at en ølbrygger opererer med små marginer oppunder 70 grader. Vil dette avviket dermed kunne ødelegge ølet og finnes det noen grep en kan gjøre uten å ødelegge elektronikken?
Hvis jeg ikke har drømt, er jeg sikker på at det ble lagt ut noe info ang usmakkurs nå nylig, men er ikke kar om å finne det igjen ? Er søkefunksjonen her elendig ? Eller ??
Du finner ‘alle’ arrangementer under hovedsiden norbrygg.no. Klikk ‘Se alle arrangementer’. Der ligger det to usmakekursHvis jeg ikke har drømt, er jeg sikker på at det ble lagt ut noe info ang usmakkurs nå nylig, men er ikke kar om å finne det igjen ? Er søkefunksjonen her elendig ? Eller ??
Vannet må være oksygenfritt!Har en pils som gjæret litt lengre ned enn planlagt. Ønsker ikke så høy ABV. Er det noe å tenke på før man vanner ut ølet?
Alternativ måte å fjerne oksygenet på: 0,5 gr sukker og 0,5 gr gjær (Idun blå) per liter vann. La stå 2-3 timer, og du har oksygenfritt vann.Har en pils som gjæret litt lengre ned enn planlagt. Ønsker ikke så høy ABV. Er det noe å tenke på før man vanner ut ølet?