Kloakk
Norbrygg-medlem
De eneste ølene jeg kald kræsjer er de med tørrhumle og det er kun for det praktiske under overføring til fat. Pils går rett på fat etter diacetyl rast og fatene går i en bod som holder 3-4 grader halve året og rundt 10-15 grader resten av året, merker ingen forskjell så lenge de får sine 45 dager.Jeg tar det enda litt lenger enn deg: Jeg dropper alt det der .
Men jeg får se. Jeg har et par pilsdunker stående til gjæring, og hvis Yr legger forholda til rette for det, kan jeg jo sette dem ut noen dager.
Jeg tror, for min del, at det handler om å felle ut mest mulig partikler og ved 45 dager ser ikke 3 eller 13 grader ut til å gjøre en forskjell.
Med tapping på flasker så var det poenget som @Finn Berger allerede har tatt opp, nemlig gjær og dens helse. Nå tror jeg på ingen måte at en hyttetur over noen dager spiller en rolle, men jeg ville ikke modnet en pils på 0-3 grader i 45 dager på gjæringskaret for så å belage meg på at den opprinnelige gjæren skulle karbonere flaskene, igjen, i ditt tilfellet vil det nok gå helt fintDu skriver fat. Hva med tapping på flasker?