Finn Berger
Moderator
Der satte du fingern på et poeng, ja. Sløvt av meg å ikke se den. Pale malt er det som i USA stort sett går under navnet 2 row, hvilket er en smule fovirrende, fordi to-raders bygg jo er det som stort sett brukes til å lage byggmalt av - i Europa, i alle fall. (I USA brukes det en god del seks-raders, ikke minst fordi de bruker mye råfrukt, og seks-rader har veldig høy diastatisk kraft.) Pale malt overlapper mer eller mindre pilsnermalt, og har opptil 5 EBC, mens pale ale malt ligger på 5 til 10 EBC.Isaria har vel en profil som ikke er helt ulik pale malt, og du har brygget noen lagere på den, hvis jwg ikke husker feil?
Btw; Beuggosofene sammenliknet pale malt med (tysk) pils malt, (ikke pale ale malt). Pale malt er lysere, (ned mot pils malt, men mindre sødme? … light pale ale?)
Når det er sagt; jeg tror pale ale malt funker fint til en lager.
Men som du sier, jeg har brukt Isaria en god del, og den har 5-10 EBC, altså det spennet du finner pale ale malt innafor. Og det blir definitivt pils av det - sjøl om jeg gjerne legger til litt mørkere malt, også. Weyermann markedsfører det som et malt for "traditional, unfiltered and flavorful traditional German Lagers." Kellerbier er et eksempel. Og det passer sjølsagt godt. Men jeg synes det blir fin pils, også.
Trur jeg må brygge en Maris Otter-pils snart.
Sist redigert: