Finn Berger
Moderator
Det er vel en grunn til at bryggerier ikke gjør det derHan hadde en finurlig løsning med flere bøtter og noe overløp og styr. De brygger 200 liter hvert pilsbrygg og hele gata er med på hobbyen. Det funker hvertfall for de.![]()
Jeg trur et viktig poeng er å treffe med gjærmengden. Overpitcher du en gang, har det ikke så stor betydning, men over flere generasjoner fører det til at du får en veldig stor andel gammel gjær.
Jeg setter et brygg i morra med gjær jeg høsta i dag, og jeg kjenner meg temmelig sikker på at den er i fin form. Så alt jeg trenger å gjøre, er å sørge for at den får en god dose oksygen ved oppstart - og litt sink.
Jeg trur det er det femtende brygget jeg brygger med den gjærstammen, Imperials L25 Hygge. Men da har jeg gått veien om ny starter noen ganger underveis. Jeg har ikke helt overblikket. Men utgjæringsprosenten - som er en grei indikator - holder seg stabil på 79% i pilsbryggene mine. Det er en "seasonal" gjær, og jeg veit ikke når den blir å få tak i på nytt. Og nå som den og jeg er blitt så gode venner, vil jeg prøve å holde den gående.