1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lest forumet med stor glede siste ukene. Utrolig hvor fort man får svar, og hvor hjelpsomme hjemmebryggere er. Men her mangler en tråd med lav terskel for dumme spørsmål. Spørsmål som er så innlysende svar på at man ikke skjønner hvor dumme de er en gang :)

Så jeg kjører først:
    Har et brygg med OG på 1.088 på gjæring. Det skal ende på 1.023 FG. Men i dag, etter 9 dager i gjæringsfatet er SG på 1.020. Bør jeg flaske det med en gang, eller vente til helgen for å få med alle godsmaker?

Johnny Kristiansen, Mino og Hans_K_S liker dette.
  2. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

La det stå til helga du. Selv om FG er nådd har ølet bare godt av å stå noen dager til. Gjæren har noen flere oppgaver som ikke den ikke er helt ferdig med ennå ;)

ThomasBB og 1Morten liker dette.
  3. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Passer best med tilgjengelig tid og. Takker :)

fnusnu liker dette.
  4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

La den stå noen dager etter at FG er nådd. Du vet enda ikke når det er før du tar faktiske målinger. Hvis en oppskrift oppgir FG så betyr ikke det at det er den FGen du vil oppleve i ditt eget oppsett.

5. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Målte med hydrometeret i sted. Så regner med at målingene stemmer. Men jeg har målt mye rart i livet jeg ;)

fredrikgfalch og vegardgi liker dette.
  6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du må måle 2 ganger i løpet av 2-3 dager for å være ganske sikker på gjæren ikke spiser mer. Måler du bare en gang så vet du bare hva SG er der og da. Du trenger en referanse, altså den første målingen for å finne ut om du ser på en FG.

ErikSøl og CAMØRN liker dette.
  7. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Glimrende :) Der lærte jeg mer enn jeg håpte på :)

8. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nytt spørsmål: Er det en formel for å regne ut hvor mye alkohol som utvikles i flasken ved karbonisering med sukker?

AltmuligMartin og Mats Ø. liker dette.
  9. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg følger opp med nytt spørsmål. Har hatt juleøl (nottingham) og pale ale (wlp060) stående på gjæring i to uker. Fortsatt litt skummete på toppen. Cirka 18 grader. Tenker å tappe på søndag. Flere som har gjæret på jevnt 18 grader og hatt suksess med dette?

10. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg e nybegynner (5 batcher), men sitter og nyter en belgisk blond som gjærte i to uker på den tempen. Og har en ipa som står til modning etter to uker gjæring på 18 grader. Tror det blir bra

AltmuligMartin og Vidar Austvik liker dette.
  11. amatøren

amatøren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det verkeleg ikkje mogleg å sette gjær i ein vørter som er rista i ein til to minutt..?

vegardgi liker dette.
  12. 101ØL

101ØL
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei. Jeg har et lignende spørsmål som i starten på tråden. Jeg har satt en bryggselv IPA extrakt. Den har nå stått i 14 dager, og har en SG på 1.022, den startet med OG 1.052. Den har stått på 17ish grader. Er det noen som vet hvor langt ned den skal? Er det nok å måle to dager på rad, så hvis den fortsatt er 1.022 i morgen, kan jeg flaske den?

13. glenn pederz

glenn pederz
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jo, det er fullt mulig. Har hatt 13 batches med denne praktiseringen, og enda ikke en vond øl. Men bruk gjerne mer en 2min på ristingen. Sett dunken oppå en pute og vugg den, så holder du ut lenger ;)

Ambole og amatøren liker dette.
  14. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke no problem her på søleide i hvert fall. Men om du ikke får lav nok FG, så for all del rist forsiktig og øk temp til 19 eller 20

Lars Sørli liker dette.
  15. amatøren

amatøren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

God idé! Enn so lenge har eg nytta meg av skitne handukar på badet --- obs, obs, i frykt for infeksjon gjennom mine tynne kar frå Europirs ;).

16. ole84

ole84
    Expand Collapse
    Registrert bruker

ja, men den kan ikke jeg. men jeg har forstått at det blir 0,05% alkohol per gram sukker/liter.
    Altså med standard 6gr sukker/liter utgjør det 0,3% alkohol

17. Aasbrygg

Aasbrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har lest at 17g sukker pr liter gir 1%, så da deler jeg ganske enkelt antall gram pr liter på 17, så finner jeg svaret. F.eks hvis du bruker 6g pr liter, 6÷17= 0.35.

Lars Sørli liker dette.
  18. Sjakkt

Sjakkt
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Av en eller annen grunn har jeg lest 16g, men samme det - bare husk at selv to små desiliter vann til sukkerlaken utgjør noe sånt som 0.05 i forskjell (på ABV) på en 20-liters batch... mange variabler å tenke på om man vil være "helt" nøyaktig (i den grad man kan være det som hjemmebrygger) :)

19. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takker folkens. Helt nøyaktig er vel en umulighet, men gøy å ha en ca kontroll på prosessene. Eller om ikke kontroll, så i alle fall visshet

Lars Sørli liker dette.
  20. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjører to nye spørsmål. Kanskje ikke like dumt, men jeg lurer likevel.
    Hvordan går dere frem når dere lager en oppskrift fra bunn av? Bestemmer dere for øltype og lar erfaringen lede? Eller sitter og leker i feks beersmith? Må innrømme at for meg virker det litt magisk, som svunne tiders aklymisters bedrifter :)

Og spørsmål to: Når regner dere en oppskrift for egen, når dere har tatt utgangspunkt i en annen, men byttet litt på malt og humle for eksempel?

Morten Jensen liker dette.

Del denne siden