Tråden for dumme spørsmål.

1Morten

Norbrygg-medlem
Lest forumet med stor glede siste ukene. Utrolig hvor fort man får svar, og hvor hjelpsomme hjemmebryggere er. Men her mangler en tråd med lav terskel for dumme spørsmål. Spørsmål som er så innlysende svar på at man ikke skjønner hvor dumme de er en gang :)

* Spørsmål bør i størst mulig grad stilles i en sammenheng der de har vært behandlet tidligere.

* Leiter man etter den "riktige" tråden, finner man kanskje ut at svaret på spørsmålet finnes allerede.

* Selv et enkelt spørsmål kan lede til en diskusjon som går grundig i dybden, og slike diskusjoner bør være tilgjengelige for framtida i en tråd der de er mulige å finne igjen. I denne uendelige generelle tråden blir de borte i dypet.

Så jeg kjører først:
Har et brygg med OG på 1.088 på gjæring. Det skal ende på 1.023 FG. Men i dag, etter 9 dager i gjæringsfatet er SG på 1.020. Bør jeg flaske det med en gang, eller vente til helgen for å få med alle godsmaker?
 
Sist redigert:
La det stå til helga du. Selv om FG er nådd har ølet bare godt av å stå noen dager til. Gjæren har noen flere oppgaver som ikke den ikke er helt ferdig med ennå ;)
 
La den stå noen dager etter at FG er nådd. Du vet enda ikke når det er før du tar faktiske målinger. Hvis en oppskrift oppgir FG så betyr ikke det at det er den FGen du vil oppleve i ditt eget oppsett.
 
Du må måle 2 ganger i løpet av 2-3 dager for å være ganske sikker på gjæren ikke spiser mer. Måler du bare en gang så vet du bare hva SG er der og da. Du trenger en referanse, altså den første målingen for å finne ut om du ser på en FG.
 
Du må måle 2 ganger i løpet av 2-3 dager for å være ganske sikker på gjæren ikke spiser mer. Måler du bare en gang så vet du bare hva SG er der og da. Du trenger en referanse, altså den første målingen for å finne ut om du ser på en FG.
Glimrende :) Der lærte jeg mer enn jeg håpte på :)
 
Jeg følger opp med nytt spørsmål. Har hatt juleøl (nottingham) og pale ale (wlp060) stående på gjæring i to uker. Fortsatt litt skummete på toppen. Cirka 18 grader. Tenker å tappe på søndag. Flere som har gjæret på jevnt 18 grader og hatt suksess med dette?
 
Jeg følger opp med nytt spørsmål. Har hatt juleøl (nottingham) og pale ale (wlp060) stående på gjæring i to uker. Fortsatt litt skummete på toppen. Cirka 18 grader. Tenker å tappe på søndag. Flere som har gjæret på jevnt 18 grader og hatt suksess med dette?
Eg e nybegynner (5 batcher), men sitter og nyter en belgisk blond som gjærte i to uker på den tempen. Og har en ipa som står til modning etter to uker gjæring på 18 grader. Tror det blir bra
 
Hei. Jeg har et lignende spørsmål som i starten på tråden. Jeg har satt en bryggselv IPA extrakt. Den har nå stått i 14 dager, og har en SG på 1.022, den startet med OG 1.052. Den har stått på 17ish grader. Er det noen som vet hvor langt ned den skal? Er det nok å måle to dager på rad, så hvis den fortsatt er 1.022 i morgen, kan jeg flaske den?
 
Jeg følger opp med nytt spørsmål. Har hatt juleøl (nottingham) og pale ale (wlp060) stående på gjæring i to uker. Fortsatt litt skummete på toppen. Cirka 18 grader. Tenker å tappe på søndag. Flere som har gjæret på jevnt 18 grader og hatt suksess med dette?

Ikke no problem her på søleide i hvert fall. Men om du ikke får lav nok FG, så for all del rist forsiktig og øk temp til 19 eller 20
 
Nytt spørsmål: Er det en formel for å regne ut hvor mye alkohol som utvikles i flasken ved karbonisering med sukker?
ja, men den kan ikke jeg. men jeg har forstått at det blir 0,05% alkohol per gram sukker/liter.
Altså med standard 6gr sukker/liter utgjør det 0,3% alkohol
 
Nytt spørsmål: Er det en formel for å regne ut hvor mye alkohol som utvikles i flasken ved karbonisering med sukker?
Jeg har lest at 17g sukker pr liter gir 1%, så da deler jeg ganske enkelt antall gram pr liter på 17, så finner jeg svaret. F.eks hvis du bruker 6g pr liter, 6÷17= 0.35.
 
Av en eller annen grunn har jeg lest 16g, men samme det - bare husk at selv to små desiliter vann til sukkerlaken utgjør noe sånt som 0.05 i forskjell (på ABV) på en 20-liters batch... mange variabler å tenke på om man vil være "helt" nøyaktig (i den grad man kan være det som hjemmebrygger) :)
 
Takker folkens. Helt nøyaktig er vel en umulighet, men gøy å ha en ca kontroll på prosessene. Eller om ikke kontroll, så i alle fall visshet
 
Kjører to nye spørsmål. Kanskje ikke like dumt, men jeg lurer likevel.
Hvordan går dere frem når dere lager en oppskrift fra bunn av? Bestemmer dere for øltype og lar erfaringen lede? Eller sitter og leker i feks beersmith? Må innrømme at for meg virker det litt magisk, som svunne tiders aklymisters bedrifter :)

Og spørsmål to: Når regner dere en oppskrift for egen, når dere har tatt utgangspunkt i en annen, men byttet litt på malt og humle for eksempel?
 
Tilbake
Topp