Tråden for dumme spørsmål.

Hva gjør et brygg til en klone? Jeg har nylig brygget Lucky Jack fra ølbrygging.no. Er det en klone, eller er det andre kriterier som gjelder?
-Per
 
Hva gjør et brygg til en klone? Jeg har nylig brygget Lucky Jack fra ølbrygging.no. Er det en klone, eller er det andre kriterier som gjelder?
-Per
Hvis oppskrifta er offisielt fra bryggeriet, og brygget blir godt nok til å ligne på originalen så er det for meg en klone. Ellers blir det et forsøk på en. ;)
 
Hva gjør et brygg til en klone? Jeg har nylig brygget Lucky Jack fra ølbrygging.no. Er det en klone, eller er det andre kriterier som gjelder?
-Per
Vanskelig å definere, men…
Dersom det er et sett laget av/ med Lervig, er det ‘et original-sett’ fra Lervig. Dersom noen har smakt en god øl som de forsøker å etterligne uten å ha oppskriften, er det for meg et forsøk på en klone
 
Vanskelig å definere, men…
Dersom det er et sett laget av/ med Lervig, er det ‘et original-sett’ fra Lervig. Dersom noen har smakt en god øl som de forsøker å etterligne uten å ha oppskriften, er det for meg et forsøk på en klone
Ved sida av "kloning" har du øl som er "inspirert av". Da er det kanskje mer en "kvalitet" eller "opplevelse" du forsøker å gjenskape, og poenget er ikke mest mulig likhet?

Jeg har et par sånne som jeg er rimelig fornøyd med. Den ene har Hansas Høstøl - nærmest en wiener - som forbilde, den andre bygger på Berliner Kindls Märkischer Landmann, som er en schwarzbier som lener seg ganske tungt over mot en tmave pivo. Oppskriftene blei laga ut fra minnet om ølene. Det var lenge sida jeg hadde drukket dem, og jeg har ikke smakt dem sida, heller. (Håper stadig at Hansa skal brygge Høstøl igjen:(.) Men når jeg får lyst på en av dem, kan jeg gå i kjelleren og hente noe som gjør meg lykkelig, likevel:).

Dersom et bryggeri gir ut originaloppskrifta, er det ikke snakk om kloning, for da bidrar du jo ikke sjøl med noe som helst. Jeg har brygga Vestkyst mange ganger på den oppskrifta som ligger her på forumet, og som stammer fra Espen Lohte sjøl, og har egentlig ikke noe begrep for hva en skal kalle det. "Kopi" er kanskje riktig?
 
Klon og kopi er vel synonymt?
Ja, i virkeligheta forøvrig, i den forstand at en klone er en kopi - men ikke omvendt. Du kaller ikke det du får ut av en kopimaskin for en klone, for eksempel.

Sida jeg bruker nøyaktig den samme oppskrifta til en Vestkyst som Kinn bruker, så er den en rein kopi av originalen, mens folk som prøver å klone et øl, nettopp ikke har tilgang til oppskrifta, men prøver å få til noe som kommer så nær som mulig likevel - og det er vilt usannsynlig at de skal treffe 100%.

Så ei kloneoppskrift og en oppskriftskopi er ikke det samme. Det er vel strengt tatt begrepet "klone" om et forsøk på å få til noe så nær originalen som mulig, som halter litt i forhold til hva ordet egentlig betyr? Men jeg synes det er et godt valg av begrep likevel.

Språk er artige greier. Ordene lever på en måte sitt eget liv. Så sjøl om "klone" innafor biologien har en bestemt betydning, har det fått en litt annen betydning innafor hjemmebrygginga når det har blitt lånt dit. Og det er bruken av et ord som gir det den betydninga det har. Opprinnelsen til ordet - etymologien - er alltid interessant, men den gir ingen fasit når det gjelder betydninga i en gitt kultur på et gitt tidspunkt.

Det kunne vært morsomt å vite når "klone" først blei brukt innafor brygginga, og hvilket øl som var ølverdenens Dolly. (Nåja, praksisen med å etterligne øl er sjølsagt eldre enn begrepet:).)

Dere får tilgi en gammel snakkesalig lektor;).
 
Sist redigert:
Har min egen definisjon hvor klone er nøyaktig kopi av originalen. En vanlig kopi er noe som tilstrebes å ligne originalen, feks Kegland
 
Plukker kirsebær for en framtidig surøl - hvor mye skade på bærene er ok? Eller gjør det ikke noe, siden de fryses først?
 
Hei, hva gjør jeg nå? Tilsatte 2 pakkker gjær til 27 liter og det er litt eksplosivt her. Ta av gjæ låsen? Pipler gjennom 4 små perforerte hull på toppen av den.

 
Har min egen definisjon hvor klone er nøyaktig kopi av originalen. En vanlig kopi er noe som tilstrebes å ligne originalen, feks Kegland
Skal man gå tilbake til betydningen av ordet, betyr ‘klon’ kvist, og ble hentet fra gresk inn i biologien. Mange dyr, ofte insekter, (feks lus), produserer kloner av seg selv. Men selv om utgangspunktet er genetisk likhet, kan resultatet ha ett særeget individpreg, formet av miljø.
‘Kopi’ kommer fra latin om betyr ‘avskrivning’.

Men som Finn påpeker, ord tas videre og får ny mening avhengig av kontekst.
 
Sist redigert:
Skal man gå tilbake til betydningen av ordet, betyr ‘klon’ kvist, og ble hentet fra gresk inn i biologien. Mange dyr, ofte insekter, (feks lus), produserer kloner av seg selv. Men selv om utgangspunktet er genetisk likhet, kan resultatet ha ett særeget individpreg, formet av miljø.
‘Kopi’ kommer fra latin om betyr ‘avskrivning’.

Men som Finn påpeker, ord tas videre og får ny mening avhengig av kontekst.
Det fikk meg til å tenke på snøflak. Alle har hørt strofen, "ingen snøflak er like", men det stemmer selvfølgelig ikke. Under kontrollerte forhold er det enkelt å produsere to eller flere like snøflak.

Å ta en stikling eller å klone en morplante er også enkelt, men det å skulle gi den klonen de nøyaktige samme forholdene(miljøet) er for spesielt interesserte med en brei lommebok.

Jeg tenker at ølbrygging er rimelig likt der. Man kan få en kopi av en oppskrift, men "miljøet" vil ikke være 100%, selv ikke bryggeriene klarer å opprettholde kopien av sine egne øl fra tid til annen.

Jeg vet i alle fall at Nøgne endrer sine oppskrifter før de legger de ut til oss hjemmebryggere, pga "miljøet", for vi kommer nærmere originalen da pga "miljøforskjellene" fra bryggeriet til bryggerommet til kloakk :)
 
Tilbake
Topp