Tråden for dumme spørsmål.

Jeg valgte å få for samme eplemost som sist. Bruker denne gangen Mangrove M02 gjær. Nå kan jeg jo sammenligne hvilken av gjærene jeg liker best
 

Vedlegg

  • Screenshot_20240716-153906_Gallery (1).jpg
    Screenshot_20240716-153906_Gallery (1).jpg
    395,2 KB · Sett: 6
  • Screenshot_20240716-153854_Gallery (1).jpg
    Screenshot_20240716-153854_Gallery (1).jpg
    412,5 KB · Sett: 6
Enda noen spørsmål... jeg reiser bort fra på jobb og er hjemme igjen om ca 12 dager. Drar så på jobb igjen 3 dager senere og blir borte ca 4 uker. Totalt blir det da ca 6 uker siden jeg satte dem med gjær.

Går det an at det står for lenge med gjær før det tappes på flasker? Og vis det kan det være at det ikke sukkeret jeg tilsetter flakene blir til kullsyre?

Når det skal tappes på flasker prøver vel man å unngå å få med gjæren som ligger i bunn fra gjæringskaret, eller må det være med i flasken for å bryte ned sukkeret og få kullsyre?
 
Sist redigert:
Enda noen spørsmål... jeg reiser bort fra på jobb og er hjemme igjen om ca 12 dager. Drar så på jobb igjen 3 dager senere og blir borte ca 4 uker. Totalt blir det da ca 6 uker siden jeg satte dem med gjær.

Går det an at det står for lenge med gjær før det tappes på flasker? Og vis det kan det være at det ikke sukkeret jeg tilsetter flakene blir til kullsyre?

Når det skal tappes på flasker prøver vel man å unngå å få med gjæren som ligger i bunn fra gjæringskaret, eller må det være med i flasken for å bryte ned sukkeret og få kullsyre?
Ikke noe problem å la den stå så lenge, men gjæren kan bunnfelle ganske godt. Når du skal tappe den på flasker, tapper du sikkert først over i annen bøtte for å tilsette sukkerlake, (for karbonering), og få cideren av gjjærkaka. Da kan du slrge for å dra med _litt_ av gjæren fra toppen av gjærkaka. Fordel, for da er det lettere å få over mesteparten av cideren fra gjæringskaret. Dette er nok til å få sekundærgjæring/karbonering på flaskene. Det trengs veldig lite gjær.
Husk å røre sukkerlaka godt inn, så du får en homogen blanding.
Det finnes forresten flere måter å «fake» sødme;
Melkesukker, Sukrin (gold), vanilje, … honning funker tildels også. De to siste fordi hjernen vil gjerne lures, og smaker man er vandt til er (sammen med) søtt, smaker sødt
 
Fat eller flaske for langtidslagring?
Jeg er glad i mørkt, sterkt øl. Lager mye som jeg tenker skal få lagre og modne over lang tid (flere år) på 7grader. Per nå lagrer jeg på fat.
Er det forskjell på lagringstid på fat og flaske?
Fatet er lufttett - står alltid med co2 trykk. Det er lystett også.
Flasker er også lystette - kjølerommet er mørkt. Det er minimalt med lufteksponering - kun gjennom korken.

Er det likevel forskjell på fat og flaskelagring? Jeg har en mistanke om at flasker er bedre enn fat for langtidslagring, men jeg har ingen fakta å belegge mistanken med.
 
Er det likevel forskjell på fat og flaskelagring? Jeg har en mistanke om at flasker er bedre enn fat for langtidslagring, men jeg har ingen fakta å belegge mistanken med.
Et fullt fat som du har stukket om etter et par mnd så det ikke hviler på gjær er nok det beste. Så, flasker med minimalt head space. Halvfulle fat med gjær i bånn er nok ikke særlig optimalt.
 
Jeg har satt ca 20 liter med cider på gjæring. Når de en gang skal tappes på flaske må de jo lagres en plass. Har ikke plass til å lagre alt i kjøleskapet. Går det fint og lagre i en utebod som vil holde mellom 10-20 grader ? Eller må de helst være lagret kjølig hele tiden? Blir selvfølgelig servert kjølig.
 
Jeg har satt ca 20 liter med cider på gjæring. Når de en gang skal tappes på flaske må de jo lagres en plass. Har ikke plass til å lagre alt i kjøleskapet. Går det fint og lagre i en utebod som vil holde mellom 10-20 grader ? Eller må de helst være lagret kjølig hele tiden? Blir selvfølgelig servert kjølig.
Så kjølig som mulig (over frysepunktet) er best. Er ikke så lav temperatur som kjøleskapstemperatur mulig, er nest-beste alternativ så kjølig du klarer.
 
Hvordan var det igjen, fenoler kan de lagres bort eller blir de forsterka? Har et testbrygg fra noe dregs fra ei konnjøl flaske. Noe syntesisk og brent i aromaen som jeg ikke er helt kompis med. Ølet ellers er greit, pent skum, kjenner de andre smakene som skal være her. Utgjæringen er normal.
 
Æsj og faen. Nå har flyteballen klart å løsne fra slangen
Hva gjør man da egentlig?
 

Vedlegg

  • IMG_4914.jpeg
    IMG_4914.jpeg
    260,4 KB · Sett: 34
Jo jeg endte med å fiske den opp. Hadde det vært for en uke siden hadde ikke vært så stort problem, men hadde tenkt å tappe denne helga.
Så litt bekymret for oksygen, men jeg fikk det tilslutt over på flasker og fat etter litt om og men og det smakte god. Så får vi bare håpe det fortsett å smake bra også

IPA, OG: 1.068 ink. 5% maltodextrine
Azacca, Citra og tørrhumla med Columbus og litt askorbinsyre for 3 dager siden
Glad nå jeg tok den forsikringen

DSC09852.jpg
 
Tilbake
Topp