Tor.
Norbrygg-medlem
Faktisk ingen av dem som "hopper av". Mothaker forhindrer det.Jeg googlet slange som hopper, og det er kun Paradistreslangen som kan hoppe
Faktisk ingen av dem som "hopper av". Mothaker forhindrer det.Jeg googlet slange som hopper, og det er kun Paradistreslangen som kan hoppe
Ja, det er mothaker/riller der slangen går inn på filteret. Ringen i flyteballen er også tynn og løsner lett, har jeg erfart.Faktisk ingen av dem som "hopper av". Mothaker forhindrer det.
Hvis oppskrifta er offisielt fra bryggeriet, og brygget blir godt nok til å ligne på originalen så er det for meg en klone. Ellers blir det et forsøk på en.Hva gjør et brygg til en klone? Jeg har nylig brygget Lucky Jack fra ølbrygging.no. Er det en klone, eller er det andre kriterier som gjelder?
-Per
Vanskelig å definere, men…Hva gjør et brygg til en klone? Jeg har nylig brygget Lucky Jack fra ølbrygging.no. Er det en klone, eller er det andre kriterier som gjelder?
-Per
Ved sida av "kloning" har du øl som er "inspirert av". Da er det kanskje mer en "kvalitet" eller "opplevelse" du forsøker å gjenskape, og poenget er ikke mest mulig likhet?Vanskelig å definere, men…
Dersom det er et sett laget av/ med Lervig, er det ‘et original-sett’ fra Lervig. Dersom noen har smakt en god øl som de forsøker å etterligne uten å ha oppskriften, er det for meg et forsøk på en klone
Klon og kopi er vel synonymt?"Kopi" er kanskje riktig?
Ja, i virkeligheta forøvrig, i den forstand at en klone er en kopi - men ikke omvendt. Du kaller ikke det du får ut av en kopimaskin for en klone, for eksempel.Klon og kopi er vel synonymt?
Kegland er imitasjonHar min egen definisjon hvor klone er nøyaktig kopi av originalen. En vanlig kopi er noe som tilstrebes å ligne originalen, feks Kegland
Den gjelder ikke for ølkloning. Men derimot er den gyldig innenfor annen vareproduksjon.Har min egen definisjon hvor klone er nøyaktig kopi av originalen. En vanlig kopi er noe som tilstrebes å ligne originalen, feks Kegland
Bra jeg var hjemme...Kunne kanskje blåst tanken. Se video i link nå.Prøver det
Skal man gå tilbake til betydningen av ordet, betyr ‘klon’ kvist, og ble hentet fra gresk inn i biologien. Mange dyr, ofte insekter, (feks lus), produserer kloner av seg selv. Men selv om utgangspunktet er genetisk likhet, kan resultatet ha ett særeget individpreg, formet av miljø.Har min egen definisjon hvor klone er nøyaktig kopi av originalen. En vanlig kopi er noe som tilstrebes å ligne originalen, feks Kegland
Det fikk meg til å tenke på snøflak. Alle har hørt strofen, "ingen snøflak er like", men det stemmer selvfølgelig ikke. Under kontrollerte forhold er det enkelt å produsere to eller flere like snøflak.Skal man gå tilbake til betydningen av ordet, betyr ‘klon’ kvist, og ble hentet fra gresk inn i biologien. Mange dyr, ofte insekter, (feks lus), produserer kloner av seg selv. Men selv om utgangspunktet er genetisk likhet, kan resultatet ha ett særeget individpreg, formet av miljø.
‘Kopi’ kommer fra latin om betyr ‘avskrivning’.
Men som Finn påpeker, ord tas videre og får ny mening avhengig av kontekst.
Det er vel oppskriftene som i praksis klones og kopieres. Sjøl ikke det proffeste bryggeri kan lage to batcher som er helt like.Det fikk meg til å tenke på snøflak. Alle har hørt strofen, "ingen snøflak er like", men det stemmer selvfølgelig ikke. Under kontrollerte forhold er det enkelt å produsere to eller flere like snøflak.
Å ta en stikling eller å klone en morplante er også enkelt, men det å skulle gi den klonen de nøyaktige samme forholdene(miljøet) er for spesielt interesserte med en brei lommebok.
Jeg tenker at ølbrygging er rimelig likt der. Man kan få en kopi av en oppskrift, men "miljøet" vil ikke være 100%, selv ikke bryggeriene klarer å opprettholde kopien av sine egne øl fra tid til annen.
Jeg vet i alle fall at Nøgne endrer sine oppskrifter før de legger de ut til oss hjemmebryggere, pga "miljøet", for vi kommer nærmere originalen da pga "miljøforskjellene" fra bryggeriet til bryggerommet til kloakk