Tråden for dumme spørsmål.

Den enkelte må begrense UV så mye som fornuften, kompetansen og gleden tilsier. Steinar kan trolig dra denne lenger enn de fleste uten redusert glede. Andre blir lettere irritert av lang mindre :cool:
Personlig brygger jeg i sola / på veranda på hyttebryggeriet. Gjæringen er i mørk råkjeller med tildekking. Deretter havner øl på fat.
På hovedbryggeriet hjemme er alt innendørs med gjæring i kjøleskap + fat.
 
Når i prosessen oppstår problemet tro? Malt tåler sollys (til en viss grad). Øl gjør det ikke. I meskingen? Under kok? Under gjæring?
Jeg har beskytta fra og med gjærstart, men ikke før.
Ølbrygging må da tåle dagens lys i vårt tolerante samfunn. Eller? Her har mine kjemikunnskaper strandet.
:)
Det er en fotokjemisk reaksjon med bitterstoff fra humla som produserer usmaken. Så uhumla vørter tåler lys.

Jeg trur det er fort gjort å bli i overkant paranoid når det gjelder dette. Men jeg ville ikke ta sjansen på å la gjæringsdunkene mine stå utildekka, og jeg ville uansett aldri utsatt dem for direkte sollys, tildekka eller ikke. Det er vel også lurt å passe på hva slags tekstiler en bruker. Ikke for tynne, og ikke for lyse - særlig ikke blå eller grønne.

Jeg hygger meg gjerne med en pils i sola. Men sjøl om glasset blir stående ei stund, har jeg aldri opplevd at det dannes usmak - mens Marshall Schott påstår at du får tydelig usmak i løpet av få minutter.
 
Jeg hygger meg gjerne med en pils i sola. Men sjøl om glasset blir stående ei stund, har jeg aldri opplevd at det dannes usmak - mens Marshall Schott påstår at du får tydelig usmak i løpet av få minutter.
Kanskje er det innbilning, men jeg føler at innen 5-10 minutter med glasset i sola så blir IPAen forvandlet fra frisk sitrusfrukt til våte håndklær. Pils går det bedre med.
 
Kanskje er det innbilning, men jeg føler at innen 5-10 minutter med glasset i sola så blir IPAen forvandlet fra frisk sitrusfrukt til våte håndklær. Pils går det bedre med.
Jeg drikker nok helst pils i sola, ja - og ellers, også:).

Våte håndklær er vel ikke den beskrivelsen som gis av denne usmaken. "Skunked" sier de på engelsk. På dansk har jeg sett at man kunne kalle det revepiss. Men jeg har ikke kjent noen av delene.
 
Jeg kjenner det godt når øl blir stående i sola, kanskje ikke etter 10 min, men etter 15-20 er det en tydelig usmak.

Jeg hadde med en kasse øl med grønne flasker på hyttetur for noen år siden, jeg tror det var en APA. Vi hadde ikke kjøleskap så kassa ble stående ute for å holde seg noenlunde kald. I løpet av dagen var det skiftende vær med noe sol, når vi åpnet noen øl utpå dagen hadde det en helt annen smak enn dagen før, kan kjenne igjen beskrivelser som skunked og revepiss/kattepiss.

Men ble det tømt ut? Neida, det var jo det eneste ølet vi hadde :D
 
Når i prosessen oppstår problemet tro? Malt tåler sollys (til en viss grad). Øl gjør det ikke. I meskingen? Under kok? Under gjæring?
Jeg har beskytta fra og med gjærstart, men ikke før.
Ølbrygging må da tåle dagens lys i vårt tolerante samfunn. Eller? Her har mine kjemikunnskaper strandet.
:)
I følge snl, "absorberer vanlig glass storparten av den ultrafiolette strålingen." Glass filtrerer kun bort UVB-stråler, mens UVA-stråler går gjennom.
Lysstoffrør og enkelte sparepærer er basert på kvikksølv. Når kvikksølv blir utsatt for elektrisitet avgir det ultrafiolett (UV) lys. Dette lyset treffer en fosforbelagt kjerne i lysstoffrøret, som sender ut synlig lys.
Glødelamper eller LED-lys avgir ikke nevneverdig UV-stråling. Tråden; "Hvor farlig er kunstig lys?" omtaler mer om dette.
Grunnen til at øl blir ødelagt av UV-lys er som kjent at humleforbindelser brytes ned, så da er vel alt før humlingen ganske upåvirket av UV-lys.
 

Man kan også snu på det og si; det skal ganske mye til får å nå statistisk signifikans, direkte sollys 8 timer hver dag ..
;)

A total of 20 people of varying levels of experience participated in this xBmt. Each participant was served 1 sample of the beer fermented under cover and 2 samples of the beer fermented in direct sunlight in different colored opaque cups then asked to identify the unique sample. At this sample size, 11 tasters (p<0.05) would have had to identify the unique sample in order to reach statistical significance, which is exactly how many were able to do so (p=0.038), indicating participants in this xBmt could reliably distinguish a Pilsner fermented in a dark environment from one that was exposed to direct sunlight during fermentation.

The 11 participants who made the accurate selection on the triangle test were instructed to complete a brief preference survey comparing only the beers that were different. A total of 5 tasters reported preferring the beer fermented in the dark, 4 said they liked the beer fermented in direct sunlight more, and 2 tasters reported perceiving no difference.

My Impressions: During fermentation, I smelled a cannabis-like aroma from the lightstruck beer that was absent in its covered counterpart, which had me convinced they’d be different once finished. Sure enough, I was consistently able to tell the beers apart, correctly identifying the odd-beer-out in 8 out of 10 semi-blind triangle tests. Interestingly, the differences in aroma seemed to fade as the beers sat out, leaving me to rely more on taste and had me wondering if the lightstruck character had dissipated. As much as I enjoyed the version of this beer fermented under cover, it took everything in me not to dump the lightstruck batch before I finished collecting data. Yuck!
 
Hei! Har nettopp satt mitt første brygg. Så bare på en youtube video. Men nå i etterkant sitter jeg igjen med endel spørsmål.

Jeg kjøpte litt utstyr. Satte 4 liter Frukthagen Hardanger eplejuice (2 poser av 2 liter, kjøpt på rema1000) i en 5 liter glassbeholder som jeg desinfiserte. Jeg brukte gjæren SafCider AB-1 (1.5g) som jeg lot ligge 20 min i ca 30 graders vann før det gikk oppi sammen med juicen. Videre står det nå i boden ute (ca 20 grader). Måte juicen til 1.046 med hydrometer før jeg satte den.

1. Hvor lenge (min og maks) skal den stå og gjære?
2. Når den er ferdig gjæret, hvor lenge må den stå på flaske før den er drikkenes?
3. Må jeg tilsette noe i flaskene når jeg tapper cideren over? (Desinfiseres selvfølgelig)
4. Juicen (Frukthagen Hardanger) jeg brukte er etter hva jeg fant finne ut, ikke pasteurisert etter hva jeg kan se på pakken. Har dette noe å si?


Takker for svar!
 
Hei! Har nettopp satt mitt første brygg. Så bare på en youtube video. Men nå i etterkant sitter jeg igjen med endel spørsmål.

Jeg kjøpte litt utstyr. Satte 4 liter Frukthagen Hardanger eplejuice (2 poser av 2 liter, kjøpt på rema1000) i en 5 liter glassbeholder som jeg desinfiserte. Jeg brukte gjæren SafCider AB-1 (1.5g) som jeg lot ligge 20 min i ca 30 graders vann før det gikk oppi sammen med juicen. Videre står det nå i boden ute (ca 20 grader). Måte juicen til 1.046 med hydrometer før jeg satte den.

1. Hvor lenge (min og maks) skal den stå og gjære?
2. Når den er ferdig gjæret, hvor lenge må den stå på flaske før den er drikkenes?
3. Må jeg tilsette noe i flaskene når jeg tapper cideren over? (Desinfiseres selvfølgelig)
4. Juicen (Frukthagen Hardanger) jeg brukte er etter hva jeg fant finne ut, ikke pasteurisert etter hva jeg kan se på pakken. Har dette noe å si?


Takker for svar!
Alt som gjæres, skal gjæres til gjæringa er ferdig, dvs.til det ikke lenger produseres kullsyre, hvilket du kan se av at aktiviteten i gjærlåsen stopper opp. Siden det kan være små gasslekkasjer, er likevel det tryggeste å sjekke med hydrometeret. Dersom verdien ikke synker i løpet av et par dager, kan du regne brygget som ferdiggjæret. Siden så å si alt sukker i eplejuicen er gjærbart, vil du antakelig ende litt under 1.000. Du får altså en knastørr og litt syrlig drikk.

Sider trenger lagring for å bli så god som den kan bli, men akkurat hvor lang, er vrient å si. Klarer du å vente ett år, er det ikke så dumt, faktisk - men det er kanskje å kreve litt mye:)? Gi den i det minste et par måneder før du smaker.

Du skal ikke tlsette noe, og det gjør ikke noe at juicen ikke er pasteurisert. Den er ganske sikkert behandlet på annen måte (med sulfitt) for å gjøre den lagringsdyktig. Det skal vel stå på etiketten.

Synes du sideren din blir for tørr og syrlig, er den enkle løsninga å lage sukkerlake som du har stående i kjøleskapet. Så tilsetter du bare litt i glasset når du skal nyte brygget ditt. Søting av sider er et litt innfløkt prosjekt, så ikke tenk på det. Men du kan jo til nød bruke kunstig søtningsstoff.

Skulle du føle deg frista til å prøve deg på ølbrygging, finner du en relativt kortfatta innføring her: https://forum.norbrygg.no/threads/mini-handbok-for-nybegynnere.43133/ :).
 
Sist redigert:
Vanlig sukker er like godt som andre alternativer. 6 gram gir deg kullsyre på nivå med en frisk pils.

En kalkulator til bruk for sider: https://www.homecidermaking.com/cider-priming-sugar-calculator/ (jeg har ikke brukt den. Jeg er fornøyd med 6 gr/l:).)
Kjøpt meg nytt spann allerede. Blir 12 liter denne gangen i 15 liter spann. Tenkte kansje å prøve med billig eplejuice denne gangen. Men står nå på butikken og ser på eple og bringebærmost fra Epleblomsten i Telemark. Hvordan påvirker kvaliteten smaken? Er Eplemost veldig mye bedre enn first price eplejuice?
 
Tilbake
Topp