Tråden for dumme spørsmål.

Ellers så ville jeg dobbeltsjekket gravity med hydrometer, ikke alltid at FLOAT o.l rapporterer helt korrekt ( har jeg hørt, bruker ikke slik selv).
En sånn float kan påvirkes til å måle feil om det er mye gjærskum, humle eller andre ting som flyter på toppen av ølet som gjør at den ligger å flyter "skjevt"
Målingen fra "Float" spratt opp fra 1,015 til 1,020 når jeg ristet på gjæringskaret i går, så det viser feil nå. Hydrometeret viser ca 1,015 nå, så det blir nok mellanøl og ca 70 % utgjæring. Jeg rehydrerte ikke tørrgjæren, men gjæringen kom fort i gang etter pitching...
 
Målingen fra "Float" spratt opp fra 1,015 til 1,020 når jeg ristet på gjæringskaret i går, så det viser feil nå. Hydrometeret viser ca 1,015 nå, så det blir nok mellanøl og ca 70 % utgjæring. Jeg rehydrerte ikke tørrgjæren, men gjæringen kom fort i gang etter pitching...
Ikke lett å bli klok på FG-målimger når hydrometeret fra Europris viser 1,015 og det fra Finest viser 1,008. 82 % utgjæring er bra.
Da er jeg fornøyd!
 
Ikke lett å bli klok på FG-målimger når hydrometeret fra Europris viser 1,015 og det fra Finest viser 1,008. 82 % utgjæring er bra.
Da er jeg fornøyd!
Jeg trur du rolig kan glemme det fra Europris. Jeg hadde et en gang, og det var helt håpløst. Men du kan jo sjekke dem. De skal vise 0,000 i vann ved 20 grader.

Vær obs på at de fleste er kalibrert sånn at Punktet for avlesning er der væskeoverflaten er, ikke der væsken går opp nær glassveggen. 1719948326883.jpeg

(https://ndla.no/nb/subject:1:6951e0...-4ac7-99b2-6fb272b2d90c/resource:1:149007/266)
 
Sist redigert:
Jeg trur du rolig kan glemme det fra Europris. Jeg hadde et en gang, og det var helt håpløst. Men du kan jo sjekke dem. De skal vise 0,000 i vann ved 20 grader.

Vær obs på at de fleste er kalibrert sånn at Punktet for avlesning er der væskeoverflaten er, ikke der væsken går opp nær glassveggen. Vis vedlegget 68437

(https://ndla.no/nb/subject:1:6951e0...-4ac7-99b2-6fb272b2d90c/resource:1:149007/266)

Det var ikke hva jeg lærte på labfaget, men så lenge jeg leser "feil" hver gang spiller det liten rolle ;-)

En annen grei måte å kalibrere på ved siden av vann er f.eks eplejuice, du finner grader plato via sukkerinnholdet(karbo)
 
Det var ikke hva jeg lærte på labfaget, men så lenge jeg leser "feil" hver gang spiller det liten rolle ;-)
Det varierer; det er ingen fast regel. Du må nesten lese bruksanvisninga til det hydrometeret du har. Eller du kan se hva som blir riktig i reint vann ved 20 grader.Mitt skal leses der væska treffer "staven". Men jeg er nokså sikker på at det ikke er det vanlige nå lenger. (Mitt er et gammelt fra Allafranc.)
 
Flushing av fat med star san og CO2 - hva er beste metode for fjerning av O2 fra vannet som skal i star san-blandingen?
 
Jeg fyller fatet med SaniClean-løsning (SaniClean skummer mindre enn StarSan), setter på lokket, åpner sikkerhetsventilen og fyller deretter litt mer vann via øl ut til det renner over. Slik unngår jeg headspace i størst mulig grad. Så tømmer jeg fatet for væske med CO2.
 
Jeg trur du rolig kan glemme det fra Europris. Jeg hadde et en gang, og det var helt håpløst. Men du kan jo sjekke dem. De skal vise 0,000 i vann ved 20 grader.

Vær obs på at de fleste er kalibrert sånn at Punktet for avlesning er der væskeoverflaten er, ikke der væsken går opp nær glassveggen. Vis vedlegget 68437

(https://ndla.no/nb/subject:1:6951e0...-4ac7-99b2-6fb272b2d90c/resource:1:149007/266)
Vann ved 20ºC viser 1,004 slik tegningen din viser.

Da er viser det altså 0,004 for høyt. Mulig det er konsekvent, men jeg hadde latt være å bruke det. (Du kan jo legge det i en skuff med en lapp om feilvisninga, og ha det som en reserve om du skulle være så uheldig å knuse det gode hydrmeteret.)
 
Sist redigert av en moderator:
Tilbake
Topp