Tråden for dumme spørsmål.

Tempratursensoren på bryggemaskinen min er defekt, og jeg måler med eksternt termostat. Merker at tempen under mesking varierer veldig fra bunn til topp. Hvilken måling burde man forholde seg til? Har gjerne 60 grader på toppen, og 64 på bunn.
 
Noen som er flink med kjøleskap og har tips til ting å prøve før min kegerator går på dynga? Kompressoren går ikke lenger og temperaturen er rom temperatur.

Bilde av baksiden
 

Vedlegg

  • PXL_20240616_124908974.jpg
    PXL_20240616_124908974.jpg
    1,2 MB · Sett: 9
Skal prøve meg på en NEIPA igjen, denne gangen med vannjustering etter å funnet ut at vannet her har et Sulfat-Clorid forhold på 4:1.
Alle de tidligere NEIPAene jeg har brygget har endt opp sinnsykt bitre, så jeg håper at noe av forklaringen ligger i vannet. Ved å tilsette
3 gram bordsalt kan jeg endre forholdet til 1:2, som se ut til å være en god retningslinje.

Bruker kalkulatoren til Brewers friend, men jeg blir ikke helt klok på om tilsetningen kommer i meskevannet, eller i skyllevannet i tillegg (batch-sparge), og om man da må beregne manuelt. Det står at justeringene gjelder hele vannvolumet, men kalkulatoren tar kun hensyn til det som er angitt som meskevolum. Jeg er ikke bekymret for PH i første omgang, ønsker kun å ha kontrol på SO4/Cl forholdet.

Noen som har tips her?
 
Skal prøve meg på en NEIPA igjen, denne gangen med vannjustering etter å funnet ut at vannet her har et Sulfat-Clorid forhold på 4:1.
Alle de tidligere NEIPAene jeg har brygget har endt opp sinnsykt bitre, så jeg håper at noe av forklaringen ligger i vannet. Ved å tilsette
3 gram bordsalt kan jeg endre forholdet til 1:2, som se ut til å være en god retningslinje.

Bruker kalkulatoren til Brewers friend, men jeg blir ikke helt klok på om tilsetningen kommer i meskevannet, eller i skyllevannet i tillegg (batch-sparge), og om man da må beregne manuelt. Det står at justeringene gjelder hele vannvolumet, men kalkulatoren tar kun hensyn til det som er angitt som meskevolum. Jeg er ikke bekymret for PH i første omgang, ønsker kun å ha kontrol på SO4/Cl forholdet.

Noen som har tips her?
Ikke bruk bordsalt (NaCl), men kalsiumklorid (CaCl).

Hvis det er veldig lite sulfat og klorid i vannet ditt, er ikke forholdet mellom disse saltene så interessant, og kan neppe forklare at ølene dine er blitt for bitre. Og hvis bare tre gram er nok til å endre forholdet til 2:1, kan det vel ikke være mye av det? (Kan du legge ut vannanalysen?) Jeg ville heller sett på hva i humletilsetningene dine som kan forklare bitterheta. Hvordan har du beregna dem? Jeg tviler på at Brewersfriend er særlig pålitelig når det gjelder øl med mye humle i wp og dryhop. Kan du legge ut et eksempel?

Når små mengder av saltene i vannet er uinteressante, er det fordi maltet tilfører såpass mye av dem at små mengder i vannet ikke vil ha noen betydning. Så gitt at du har lite salter i vannet, ville jeg slengt oppi et par teskjeer (10 gr) kalsiumklorid, og kanskje bare ei halv teskje kalsiumsulfat til 25 liter NEIPA. Tilsett alt i mesken (det er det vanlige), eller fordel det på mesk og skyllevann, alt etter hvordan det vil påvirke pH. (Jeg har litt hardere vann enn normalt i Norge, og må bruke en del syre i tillegg til saltene for å få pH'en langt nok ned i mesken, så jeg tilsetter alle saltene i mesken, og bruker i tillegg en del syre i skyllevannet.)

Vær obs på at den rikelige mengden tørrhumle i en NEIPA drar pH'en opp, og kan gi en litt flat karakter. Mange tilsetter derfor litt ekstra syre i denne typen øl.
 
Finn,

Her er vannanalysen:

1719048639230.png

For alle NEIPAer frem til nå har jeg brukt denne maltsammensetningen, og kun humlingen har endret seg:

FERMENTABLES:
4.2 kg - Pale Ale (71.6%)
0.7 kg - Flaked Oats (11.9%)
0.7 kg - Wheat Malt (11.9%)
0.12 kg - BEST Melanoidin (2%)
0.15 kg - Carapils (2.6%)

NEIPA#1
HOPS:
20 g - simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: First Wort, IBU: 34.75
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.41
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.75
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
20 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
20 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 5 days
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop for 5 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop for 5 days

Resultat: Nydelig aroma, men bitter som faen

NEIPA#2
HOPS:
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.41
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.75
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 5 days
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop for 5 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop for 5 days
25 g - Hallertau cascade, Type: Pellet, AA: 7.9, Use: Boil for 60 min, IBU: 24.37

Resultat: Fortsatt for bitter

NEIPA#3
HOPS:
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.77
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Boil for 5 min, IBU: 8.2
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
20 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Dry Hop for 3 days
20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Dry Hop for 3 days
20 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Dry Hop for 3 days

Resultat: Fortsatt for bitter

Som du ser har jeg forsøkt dra ned IBUen fra kok til et minimum, samt redusere varigheten av tørrhumle.
Du er nok inne på noe med estimert IBU-bidrag fra WP and tørrhumle. Kanskje er mineralsammensetningen
neglisjerbar.

Det som jeg gjør nytt denne gangen er:
- 15min WP
- ingen tørrhumle

20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Boil for 60 min, IBU: 35.87
50 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 6.6, Use: Whirlpool for 15 min at 80 °C, IBU: 4.71
50 g - Citra, Type: Pellet, AA: 12.2, Use: Whirlpool for 15 min at 80 °C, IBU: 8.72
 
Finn,

Her er vannanalysen:

Vis vedlegget 68305

For alle NEIPAer frem til nå har jeg brukt denne maltsammensetningen, og kun humlingen har endret seg:

FERMENTABLES:
4.2 kg - Pale Ale (71.6%)
0.7 kg - Flaked Oats (11.9%)
0.7 kg - Wheat Malt (11.9%)
0.12 kg - BEST Melanoidin (2%)
0.15 kg - Carapils (2.6%)

NEIPA#1
HOPS:
20 g - simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: First Wort, IBU: 34.75
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.41
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.75
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
20 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
20 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop (High Krausen) for 10 min
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 5 days
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop for 5 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop for 5 days

Resultat: Nydelig aroma, men bitter som faen

NEIPA#2
HOPS:
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.41
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.75
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 5 days
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.8, Use: Dry Hop for 5 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 10, Use: Dry Hop for 5 days
25 g - Hallertau cascade, Type: Pellet, AA: 7.9, Use: Boil for 60 min, IBU: 24.37

Resultat: Fortsatt for bitter

NEIPA#3
HOPS:
35 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.77
35 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Boil for 5 min, IBU: 8.2
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
30 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Whirlpool for 30 min at 80 °C
20 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Dry Hop for 3 days
20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Dry Hop for 3 days
20 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 9, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Dry Hop for 3 days
40 g - Centennial, Type: Pellet, AA: 9.5, Use: Dry Hop for 3 days

Resultat: Fortsatt for bitter

Som du ser har jeg forsøkt dra ned IBUen fra kok til et minimum, samt redusere varigheten av tørrhumle.
Du er nok inne på noe med estimert IBU-bidrag fra WP and tørrhumle. Kanskje er mineralsammensetningen
neglisjerbar.

Det som jeg gjør nytt denne gangen er:
- 15min WP
- ingen tørrhumle

20 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 14.5, Use: Boil for 60 min, IBU: 35.87
50 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 6.6, Use: Whirlpool for 15 min at 80 °C, IBU: 4.71
50 g - Citra, Type: Pellet, AA: 12.2, Use: Whirlpool for 15 min at 80 °C, IBU: 8.72
Interessant. Men jeg skjønner ikke helt hvordan 3 gr kalsiumklorid skulle kunne endre balansen mellom sulfat og klorid til 2:1. Du har jo faktisk en merkbar mengde sulfat der, og ville trengt i alle fall oppimot 10 gr kalsiumklorid for å endre balansen til 2:1. Den sulfatmengden er nok stor nok til å være med på å forklare den opplevde bitterheta i ølet. Du skal i hvert fall ikke tilsette noe mer sulfat når du brygger Neipa. Jeg hadde slengt i to-tre teskjeer kalsiumklorid.

Saltsammensetninga av mineraler i vannet ditt tyder på at det er en god del gips - CaSO4 - i berggrunnen der vannet kommer fra. Sånt vann finner du ikke i Norge, men det er sikkert ikke uvanlig i Sveits:).

Kombinasjonen av sulfatet og humla i oppskriftene dine trur jeg gir ei rimelig forklaring på opplevelsen av bitterhet. Bitterhumle (FW eller 60 min) i Neipa er helt håpløst etter mi erfaring, og den humla du har i seint under kokinga vil jo fortsette å avgi bitterhet i WP, så den gir mye mer bitterhet enn om du hadde droppa wp. Og 30 min wp blir nok temmelig merkbart sjøl om du er nede på 80 grader. Så å redusere til 15 min vil nok hjelpe noe.

Bare wp uten tørrhumling trur jeg blir bleikt. Jeg har prøvd, og synes jeg opplever at wp gir mindre effekt enn en skulle tru. Derimot har jeg god erfaring med dip hopping. Du kunne jo ganske enkelt bare gjøre om wp-tilsetninga til dip hop-dose - om du ville prøve det. Tråd med mye stoff her: https://forum.norbrygg.no/threads/dip-hopping.43916/
 
Får man tak i litt større grønne poser til matavfall/ mask?
Hadde vært deilig å vrenge hele meskeposen oppi uten å begynne spa ut
Det fins. Vi har dem på jobb. Samme farge og materiale som de vanlige, men langt større. Kan tre posen rett på maltrøret på grainfatheren og bare snu hele greia opp ned. Veldig praktisk.
 
Tilbake
Topp