Tråden for dumme spørsmål.

Gratulerer. Skal ha meg en sånn selv når Fermzillaen min blir litt mer oppbrukt. Det er kjekt når man har gjennomsiktig gjæringstank og ingen kran.

Jeg syntes denne funka lenge, men ble litt lei av av å prøve rengjøre det
 
Driver å setter sammen min første gjæringskar egnet for trykk, en Apollo
Ser dette riktig ut?

Vis vedlegget 68134Vis vedlegget 68136

Syntes plaststøpinga i bånn så litt rar ut, men den er kanskje ok?

Vis vedlegget 68132Vis vedlegget 68133

Skulle det ikke følge med sikkerhetsventil i tre fager? Improviserer med noe som ihvertfall så ut til å funke på 0,3 bar skulle jeg ha behov for det..

Vis vedlegget 68135
Kjøpte den samme for litt siden, men har ikke prøvd den ennå...
 
hehe, ja vi får se hva som skjer, om den støver ned eller ikke ;)
Jeg har en Apollo, en Fermzilla flatbottom og en vanlig bøtte. Jeg veksler.

Alt kan brukes til alt, men jeg har en preferanser.

Humlerike øl går helst i Apollo evt flatbottom (er ikke redd for å bruke denne med trykk under 10 psi). Hovedgjæring uten trykk, når denne er over eller går mot slutten setter jeg på lett trykk.

Åpen gjæring helst i bøtta, gjerne også gjær med mye krausen.

Flatbottom er mest kompakt og eneste som passer i kjøleskapet mitt om jeg vil ha cold crash.

Totalt bruker jeg mest Apollo og Flatbottom.
 
Får man tak i litt større grønne poser til matavfall/ mask?
Hadde vært deilig å vrenge hele meskeposen oppi uten å begynne spa ut
Du brygger vel ikke så store batcher? Det er ikke noe problem å få 5 kilo mask i en vanlig grønn pose, de er utrolig sterke.
 
Du brygger vel ikke så store batcher? Det er ikke noe problem å få 5 kilo mask i en vanlig grønn pose, de er utrolig sterke.

4 -5 kilo malt blir fort i hvertfall 7 kg mask. Da trenger jeg i hvertfall 2 eller 3 poser og jeg vurderer større batcher
Vet ikke om du har samme posene som i Oslo, men hadde vær deilig å bare vrenge en meskepose og ferdig med det..
 
4 -5 kilo malt blir fort i hvertfall 7 kg mask. Da trenger jeg i hvertfall 2 eller 3 poser og jeg vurderer større batcher
Vet ikke om du har samme posene som i Oslo, men hadde vær deilig å bare vrenge en meskepose og ferdig med det..
De er ikke så store de grønne posene, men de tar mer enn det ser ut til. Det er sikkert samme type over hele landet. Når jeg har brygget en 25-liters batch trer jeg bare en sånn pose over meskekaret og snur det. Det blir fullt, men det går greit, det er sikkert 7-8 kilo, men tar ikke så mye mer plass enn tørr malt.

20240613_083752.jpg
 
De er ikke så store de grønne posene, men de tar mer enn det ser ut til. Det er sikkert samme type over hele landet. Når jeg har brygget en 25-liters batch trer jeg bare en sånn pose over meskekaret og snur det. Det blir fullt, men det går greit, det er sikkert 7-8 kilo, men tar ikke så mye mer plass enn tørr malt.

Vis vedlegget 68168

Ikke samme vi bruker i Oslo. Tar knapt nok 2 kg malt
 

Vedlegg

  • IMG_4274.jpeg
    IMG_4274.jpeg
    431,4 KB · Sett: 9
  • IMG_4275.jpeg
    IMG_4275.jpeg
    513,1 KB · Sett: 9
Jeg brukte to grønne "Oslo-poser" til 6,6 kg (tørr) malt sist. Jeg hiver oppi med bryggespaden dagen etter brygging, så masken får rent godt av seg.
De ble nesten helt fulle, så jeg tenker grensen pr. pose ligger på i underkant av 3,5 kg tørr malt, godt avrent.
 
Sist redigert:
Jeg brukte to grønne "Oslo-poser" til 6,6 kg (tørr) malt sist. Jeg hiver oppi med bryggespaden dagen etter brygging, så masken får rent godt av seg.
De ble nesten helt fulle, så jeg tenker grensen pr. pose ligger på i underkant av 3,5 kg tørr malt, godt avrent.

Det er samme jeg også gjør. Lar det ligge i iglooen til dagen etter. Ulempen er at det fort begynner lukte. Selv om man tar det dagen etter
 
På jobben ( Kjeller, Lillestrøm) har vi noen matavfallsbøtter i kantina og på kafferommet med mye større 'kompost'poser i, så ROAF kan i hvert fall levere og håndtere slikt.
 
Tilbake
Topp