Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Du brygger vel ikke så store batcher? Det er ikke noe problem å få 5 kilo mask i en vanlig grønn pose, de er utrolig sterke.Får man tak i litt større grønne poser til matavfall/ mask?
Hadde vært deilig å vrenge hele meskeposen oppi uten å begynne spa ut
Du brygger vel ikke så store batcher? Det er ikke noe problem å få 5 kilo mask i en vanlig grønn pose, de er utrolig sterke.
Jeg ville sjekket med etaten som håndterer avfall i kommunen din. Det kan være de reagerer om det ligger en ikke godkjent pose i matavfallet.Får man tak i litt større grønne poser til matavfall/ mask?
Hadde vært deilig å vrenge hele meskeposen oppi uten å begynne spa ut
Får man tak i litt større grønne poser til matavfall/ mask?
De er ikke så store de grønne posene, men de tar mer enn det ser ut til. Det er sikkert samme type over hele landet. Når jeg har brygget en 25-liters batch trer jeg bare en sånn pose over meskekaret og snur det. Det blir fullt, men det går greit, det er sikkert 7-8 kilo, men tar ikke så mye mer plass enn tørr malt.4 -5 kilo malt blir fort i hvertfall 7 kg mask. Da trenger jeg i hvertfall 2 eller 3 poser og jeg vurderer større batcher
Vet ikke om du har samme posene som i Oslo, men hadde vær deilig å bare vrenge en meskepose og ferdig med det..
De er ikke så store de grønne posene, men de tar mer enn det ser ut til. Det er sikkert samme type over hele landet. Når jeg har brygget en 25-liters batch trer jeg bare en sånn pose over meskekaret og snur det. Det blir fullt, men det går greit, det er sikkert 7-8 kilo, men tar ikke så mye mer plass enn tørr malt.
Vis vedlegget 68168
Jeg brukte to grønne "Oslo-poser" til 6,6 kg (tørr) malt sist. Jeg hiver oppi med bryggespaden dagen etter brygging, så masken får rent godt av seg.
De ble nesten helt fulle, så jeg tenker grensen pr. pose ligger på i underkant av 3,5 kg tørr malt, godt avrent.
Tidlig dagen etter er best....Det er samme jeg også gjør. Lar det ligge i iglooen til dagen etter. Ulempen er at det fort begynner lukte. Selv om man tar det dagen etter
Tempratursensoren på bryggemaskinen min er defekt, og jeg måler med eksternt termostat. Merker at tempen under mesking varierer veldig fra bunn til topp. Hvilken måling burde man forholde seg til? Har gjerne 60 grader på toppen, og 64 på bunn.
Noen som er flink med kjøleskap og har tips til ting å prøve før min kegerator går på dynga? Kompressoren går ikke lenger og temperaturen er rom temperatur.
Bilde av baksiden
Ikke bruk bordsalt (NaCl), men kalsiumklorid (CaCl).Skal prøve meg på en NEIPA igjen, denne gangen med vannjustering etter å funnet ut at vannet her har et Sulfat-Clorid forhold på 4:1.
Alle de tidligere NEIPAene jeg har brygget har endt opp sinnsykt bitre, så jeg håper at noe av forklaringen ligger i vannet. Ved å tilsette
3 gram bordsalt kan jeg endre forholdet til 1:2, som se ut til å være en god retningslinje.
Bruker kalkulatoren til Brewers friend, men jeg blir ikke helt klok på om tilsetningen kommer i meskevannet, eller i skyllevannet i tillegg (batch-sparge), og om man da må beregne manuelt. Det står at justeringene gjelder hele vannvolumet, men kalkulatoren tar kun hensyn til det som er angitt som meskevolum. Jeg er ikke bekymret for PH i første omgang, ønsker kun å ha kontrol på SO4/Cl forholdet.
Noen som har tips her?