Amarillo
Norbrygg-medlem
Fant denne jeg også etter et bildesøk på Google. Har vel konkludert med at vekten er kaputt, den står i 'CAL' mode hele tiden og reagerer ikke på noe
Fant denne jeg også etter et bildesøk på Google. Har vel konkludert med at vekten er kaputt, den står i 'CAL' mode hele tiden og reagerer ikke på noe
Ikke lett å bli klok på FG-målimger når hydrometeret fra Europris viser 1,015 og det fra Finest viser 1,008. 82 % utgjæring er bra.Målingen fra "Float" spratt opp fra 1,015 til 1,020 når jeg ristet på gjæringskaret i går, så det viser feil nå. Hydrometeret viser ca 1,015 nå, så det blir nok mellanøl og ca 70 % utgjæring. Jeg rehydrerte ikke tørrgjæren, men gjæringen kom fort i gang etter pitching...
Hva viser de i rent vann?Ikke lett å bli klok på FG-målimger når hydrometeret fra Europris viser 1,015 og det fra Finest viser 1,008. 82 % utgjæring er bra.
Da er jeg fornøyd!
Jeg pleier å sile SG prøven gjennom et kaffefilter så blir det mer nøyaktig.Ikke lett å bli klok på FG-målimger når hydrometeret fra Europris viser 1,015 og det fra Finest viser 1,008. 82 % utgjæring er bra.
Da er jeg fornøyd!
Jeg trur du rolig kan glemme det fra Europris. Jeg hadde et en gang, og det var helt håpløst. Men du kan jo sjekke dem. De skal vise 0,000 i vann ved 20 grader.Ikke lett å bli klok på FG-målimger når hydrometeret fra Europris viser 1,015 og det fra Finest viser 1,008. 82 % utgjæring er bra.
Da er jeg fornøyd!
Jeg trur du rolig kan glemme det fra Europris. Jeg hadde et en gang, og det var helt håpløst. Men du kan jo sjekke dem. De skal vise 0,000 i vann ved 20 grader.
Vær obs på at de fleste er kalibrert sånn at Punktet for avlesning er der væskeoverflaten er, ikke der væsken går opp nær glassveggen. Vis vedlegget 68437
(https://ndla.no/nb/subject:1:6951e0...-4ac7-99b2-6fb272b2d90c/resource:1:149007/266)
Det varierer; det er ingen fast regel. Du må nesten lese bruksanvisninga til det hydrometeret du har. Eller du kan se hva som blir riktig i reint vann ved 20 grader.Mitt skal leses der væska treffer "staven". Men jeg er nokså sikker på at det ikke er det vanlige nå lenger. (Mitt er et gammelt fra Allafranc.)Det var ikke hva jeg lærte på labfaget, men så lenge jeg leser "feil" hver gang spiller det liten rolle ;-)
Det tar så kort tid å presse ut det vannet, at likevekts-prosessen trolig har svært lite å si. Jeg koker ikke vannet førstFlushing av fat med star san og CO2 - hva er beste metode for fjerning av O2 fra vannet som skal i star san-blandingen?
Det stemmer bra med mine erfaringer når det står en stund så det blir klart også. Noe luft etter helling over i målesylindren og CO2 går nok også ut. (Hydrometeret går litt ned)Jeg pleier å sile SG prøven gjennom et kaffefilter så blir det mer nøyaktig.
Vann ved 20ºC viser 1,004 slik tegningen din viser.Jeg trur du rolig kan glemme det fra Europris. Jeg hadde et en gang, og det var helt håpløst. Men du kan jo sjekke dem. De skal vise 0,000 i vann ved 20 grader.
Vær obs på at de fleste er kalibrert sånn at Punktet for avlesning er der væskeoverflaten er, ikke der væsken går opp nær glassveggen. Vis vedlegget 68437
(https://ndla.no/nb/subject:1:6951e0...-4ac7-99b2-6fb272b2d90c/resource:1:149007/266)
Jeg burde kanskje levere både hydrometeret og termometer tilbake til Europris. De to termometerne fra Europris viser også forskjellig.Vann ved 20ºC viser 1,004 slik tegningen din viser.
Da er viser det altså 0,004 for høyt. Mulig det er konsekvent, men jeg hadde latt være å bruke det. (Du kan jo legge det i en skuff med en lapp om feilvisninga, og ha det som en reserve om du skulle være så uheldig å knuse det gode hydrmeteret.)
Absolutt. Hvorfor skal de slippe unna med å selge noe som ikke holder mål?Jeg burde kanskje levere både hydrometeret og termometer tilbake til Europris. De to termometerne fra Europris viser også forskjellig.
Stor forskjell i viskositet på øl og gass....Man snakker jo hele tiden om trykkfall og lange tynne slanger, betyr det også at det tar lengre tid å karbonere øl med tynne slanger
Dette føles ut som et veldig dumt spørsmål
Stor forskjell i viskositet på øl og gass....
Kun teoretisk i tilfelle. Og bare med en gang når du setter på trykket. Det er ikke store mengder gass som overføres når ølet "spiser opp" CO2 i løpet av en uke.Ja, det er det jeg også tenker, men gjør det en liten forskjell..?