Tråden for dumme spørsmål.

Stol ikke på float. Du kan ta en refraktometerprøve for å sjekke. Husk å bruke omregningsprogram. (Brewking funker), hydrometer gir best resultat om du har det. 4 dager er nok i korteste laget. Synker nok et par poeng til.

Vet ikke om dette hører inn under "dumme spørsmål" eller "bryggetabber", men mitt Kinn Slåtteøl startet på 1,043 (refraktometer) og flater ut på ca 1,015 (målt av Float). Gjæres med Lallemand Abbaye på 24,5ºC.
Hvor lenge kan jeg vente / hva kan jeg gjøre?

Vedlegg

• Screenshot_20240630_130410_Chrome.jpg
    Screenshot_20240630_130410_Chrome.jpg
    58,5 KB · Sett: 3
Vet ikke om dette hører inn under "dumme spørsmål" eller "bryggetabber", men mitt Kinn Slåtteøl startet på 1,043 (refraktometer) og flater ut på ca 1,015 (målt av Float). Gjæres med Lallemand Abbaye på 24,5ºC.
Hvor lenge kan jeg vente / hva kan jeg gjøre?
Du vil gjerne ha litt mer utgjæring er det det?

- gi det mer tid, kan fint stå 2-3 uker uten skade. Kan godt hende den gjærer seg sakte men sikkert litt mer ned.

- samtidig kan du hjelpen den litt på vei med å skru opp tempen med 2 grader, og om du har anledning agitere ølet ( riste på gjærekaret litt) så du får gjær tilbake i suspensjon i ølet. Det kan gjøre at gjæren starter å jobbe litt igjen.

- du kan til nøds om du er desperat tilsette mer gjær, men slettens ikke alltid det hjelper uansett. I så fall ville jeg satt en liten gjærstarter på gjæren og ventet til den er på sitt mest aktive ( høyt skum), og så hatt den i ølet gjerne sammen med noen desiliter sukkervann.

Du vil gjerne ha litt mer utgjæring er det det?

- gi det mer tid, kan fint stå 2-3 uker uten skade. Kan godt hende den gjærer seg sakte men sikkert litt mer ned.

- samtidig kan du hjelpen den litt på vei med å skru opp tempen med 2 grader, og om du har anledning agitere ølet ( riste på gjærekaret litt) så du får gjær tilbake i suspensjon i ølet. Det kan gjøre at gjæren starter å jobbe litt igjen.

- du kan til nøds om du er desperat tilsette mer gjær, men slettens ikke alltid det hjelper uansett. I så fall ville jeg satt en liten gjærstarter på gjæren og ventet til den er på sitt mest aktive ( høyt skum), og så hatt den i ølet gjerne sammen med noen desiliter sukkervann.
Takk! Ja, jeg burde ende litt nærmere FG 1,006. Jeg setter opp temp. og rister litt.
Er det mulig at 150 g Dextrin Malt gjør at FG ikke går langt nok ned?

Hei! Tviler på at 150 gram dextrin malt skal utgjøre hele den forskjellen.
Klassiske "syndere" ved dårlig utgjæring er for høy mesketemperatur og / eller for lite eller for gammel gjær.
Eller mangel på gjærnæring eller oksygen, men på såpass lav OG skal ikke det vanligvis ha så mye å si. Men det kan selvsagt bidra til dårlig utgjæring om det i tillegg er andre forhold som ikke er optimale

Ellers så ville jeg dobbeltsjekket gravity med hydrometer, ikke alltid at FLOAT o.l rapporterer helt korrekt ( har jeg hørt, bruker ikke slik selv).
En sånn float kan påvirkes til å måle feil om det er mye gjærskum, humle eller andre ting som flyter på toppen av ølet som gjør at den ligger å flyter "skjevt"

Hva er det rare her for no
Hvorfor så missfarga etter en gangs bruk?

Vedlegg

• IMG_4655.jpeg
    IMG_4655.jpeg
    413,5 KB · Sett: 67
Noen som vet hvordan man får en sånn vekt ut av kalibreringsmodus? Har prøvd alt jeg kan komme på, tatt ut batteriene, holdt en knapp inne, holdt to... osv.

20240702_133110.jpg

Ellers så ville jeg dobbeltsjekket gravity med hydrometer, ikke alltid at FLOAT o.l rapporterer helt korrekt ( har jeg hørt, bruker ikke slik selv).
En sånn float kan påvirkes til å måle feil om det er mye gjærskum, humle eller andre ting som flyter på toppen av ølet som gjør at den ligger å flyter "skjevt"
Målingen fra "Float" spratt opp fra 1,015 til 1,020 når jeg ristet på gjæringskaret i går, så det viser feil nå. Hydrometeret viser ca 1,015 nå, så det blir nok mellanøl og ca 70 % utgjæring. Jeg rehydrerte ikke tørrgjæren, men gjæringen kom fort i gang etter pitching...

Tilbake
Topp