Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Ikke noe problem å la den stå så lenge, men gjæren kan bunnfelle ganske godt. Når du skal tappe den på flasker, tapper du sikkert først over i annen bøtte for å tilsette sukkerlake, (for karbonering), og få cideren av gjjærkaka. Da kan du slrge for å dra med _litt_ av gjæren fra toppen av gjærkaka. Fordel, for da er det lettere å få over mesteparten av cideren fra gjæringskaret. Dette er nok til å få sekundærgjæring/karbonering på flaskene. Det trengs veldig lite gjær.Enda noen spørsmål... jeg reiser bort fra på jobb og er hjemme igjen om ca 12 dager. Drar så på jobb igjen 3 dager senere og blir borte ca 4 uker. Totalt blir det da ca 6 uker siden jeg satte dem med gjær.
Går det an at det står for lenge med gjær før det tappes på flasker? Og vis det kan det være at det ikke sukkeret jeg tilsetter flakene blir til kullsyre?
Når det skal tappes på flasker prøver vel man å unngå å få med gjæren som ligger i bunn fra gjæringskaret, eller må det være med i flasken for å bryte ned sukkeret og få kullsyre?
Husk å røre sukkerlaka godt inn, så du får en homogen blanding.
Det finnes forresten flere måter å «fake» sødme;
Melkesukker, Sukrin (gold), vanilje, … honning funker tildels også. De to siste fordi hjernen vil gjerne lures, og smaker man er vandt til er (sammen med) søtt, smaker sødt