Tråden for dumme spørsmål.

Maler kornet selv slik at det ser sånn passe bra ut…
Går det an at jeg kjøper en kvern og maler maltet jeg får fra øl leverandøren? Eller kjøper du inn i store kvanta som du maler? Hvilken kvern vil du anbefale. GF support anbefaler: "

For standard base malts the size should be between 1.3-1.5mm but for your case we would suggest the upper end. so 1.5mm. "

Nytt spørsmål: Ved tilsetning av Mango ekstrakt på slutten av gjæringen, er det nok å stole på naturlig diffusjon, eller må jeg også røre litt rundt med en pinne for å blande det? Egentlig samme spørsmål med tørrhumling, men der har jeg bare sluppet det nedi.

Nytt spørsmål: Ved tilsetning av Mango ekstrakt på slutten av gjæringen, er det nok å stole på naturlig diffusjon, eller må jeg også røre litt rundt med en pinne for å blande det? Egentlig samme spørsmål med tørrhumling, men der har jeg bare sluppet det nedi.
Mango ekstrakt er bare å hive nedi uten å gjøre noe mer.

nei, jeg holder meg til flatbunnerne mine på 30. Kjører heller med skumdreper.

Jeg har en 23 liters batch med belgisk golden ale gående nå, med westmallegjær (B48). Droppa skumdreper, som jeg snakka om å bruke, og den skummer over som bare det. Gud veit hvor stort frirom jeg hadde måttet ha for at det skulle ha vært nok.

Men til de belgiske er jo Lallemands Abbaye (Chimay) et alternativ. Den skummer ikke så ille. Og hvis New England lager god NEIPA/IPA, er jeg redda der også. Men den ser ut til å gjære ut en del bedre enn 1318, og det er ikke alltid det jeg ønsker.
Min erfaringner at bakterier elsker skumdreper; jeg har fått infeksjoner i mine flasker med skumdreper (over tid). Og det lukter høgg etter infeksjon. Så jeg er skeptisk til å tilsette skumdreper rett i brygget (til gjæring) uten å gi det varmebehandling først.

Min erfaringner at bakterier elsker skumdreper; jeg har fått infeksjoner i mine flasker med skumdreper (over tid). Og det lukter høgg etter infeksjon. Så jeg er skeptisk til å tilsette skumdreper rett i brygget (til gjæring) uten å gi det varmebehandling først.
Takk for advarselen. Jeg kokte den jeg tilsatte til starteren, og hadde tenkt å fortsette med det. Og da er det jo greit å høre at det er tingen.

Har fått brettinfeksjon i white IPA-en, jeg vet hvorfor og skjønner ikke hvordan jeg kunne være så naiv. Uansett, så er spørsmålet hva jeg gjør.

SG er nå 1.010. var 1.012 når jeg tørrhumlet på mandag.

Det smaker greit, men dette er ikke noe jeg kommer til å drikke mye av.

Det er uaktuelt å fate grunnet brett.

Vente til SG synker.

Flaske? Det er potensielle bomber dette. Dersom jeg flasker kan jeg bruke patentflasker, for enkelt å slippe ut trykk underveis.

Det er en IPA med en del humle, noe som øker faren for oksidering.

Glemme hele greia og dumpe.

Har fått brettinfeksjon i white IPA-en, jeg vet hvorfor og skjønner ikke hvordan jeg kunne være så naiv. Uansett, så er spørsmålet hva jeg gjør.

SG er nå 1.010. var 1.012 når jeg tørrhumlet på mandag.

Det smaker greit, men dette er ikke noe jeg kommer til å drikke mye av.

Det er uaktuelt å fate grunnet brett.

Vente til SG synker.

Flaske? Det er potensielle bomber dette. Dersom jeg flasker kan jeg bruke patentflasker, for enkelt å slippe ut trykk underveis.

Det er en IPA med en del humle, noe som øker faren for oksidering.

Glemme hele greia og dumpe.
Jeg tror jeg ville fata
Er det ikke bare å rengjøre med kokende vann når fatet er tomt da?
Enklere å helle ut også om du plutselig ønsker det

Jeg hadde også fatet. Jeg har hatt brett øl på fat og ikke hatt noe problem med infeksjoner senere. Har bare vasket tappelinje som normalt med Pipeline Original (klorbasert). Fatet ble også vasket med bucketblaster og Pipeline Original, da får en også vasket skikkelig stigerør og ball lock koblingene.

Problemet er at brettinfeksjon kommer fra humleposer. Jeg kokte disse i flere minutter før bruk. Likevel fikk jeg infeksjon. Jeg stoler med andre ord ikke på at jeg blir kvitt dette om jeg fater.

Kommer til å flaske på halvlitere med en sukkerbit, og håpe det er nok til å unngå oksidering. Dele ut flitting til alle som er interessert, med beskjed om at ølet ikke kan lagres.

Problemet er at brettinfeksjon kommer fra humleposer. Jeg kokte disse i flere minutter før bruk. Likevel fikk jeg infeksjon. Jeg stoler med andre ord ikke på at jeg blir kvitt dette om jeg fater.

Kommer til å flaske på halvlitere med en sukkerbit, og håpe det er nok til å unngå oksidering. Dele ut flitting til alle som er interessert, med beskjed om at ølet ikke kan lagres.
Brett tåler overhode ikke koking så hadde jeg vært deg hadde jeg lett etter feilkilden en annen plass før du lager flere brett øl…

Brett tåler overhode ikke koking så hadde jeg vært deg hadde jeg lett etter feilkilden en annen plass før du lager flere brett øl…
Da er det antagelig en annen infeksjon, muligens i samme humleposer, de ryker uansett i søpla.

Brygget i dag, får se hvordan det blir. Annet gjæringskar.

Screenshot_20240809_091331_Brewfather.jpg
Brewfather vil av en eller annen grunn at jeg skal bruke ekstremt mye vann. Hva gjør jeg feil?

Det så rett og fint ut. Er alle oppskriftene dine feil?
Hvilken fane i BF henta du skjermdumpen fra?

Sist redigert:
Jeg har enda ikke startet med gjærstartere. Har alt utstyret, og begynner så smått å føle meg klar nå.
Hvor lenge kan man ta vare på høstet gjær?
Tenkte å finne frem gamle norgesglass eller egnete flasker. Brygger ca 10-12 batcher i året, på ca 22l. Hvor mange glass trenger man, og hvor mange har dere stående?
Bruker man all gjæra om igjen, eller kan man ta halvparten osv?

Vis vedlegget 689731723196140119.jpeg1723196140119.jpeg
Brewfather vil av en eller annen grunn at jeg skal bruke ekstremt mye vann. Hva gjør jeg feil?
Her er min tilsvarende side. Reagerer på at du har akkurat 70 liter skyllevann. Har du satt opp det selv? Burde vært et tall med komma (ikke hele litre). Etterfyllingsvann er også noe som vanligvis legges inn manuelt. Enig med @Koldbrygg. Lag den en ny profil masert på den som ligner mest og prøv den.
Hva brygger du på?

Sist redigert:
Tilbake
Topp