Tråden for dumme spørsmål.

Det fikk meg til å tenke på snøflak. Alle har hørt strofen, "ingen snøflak er like", men det stemmer selvfølgelig ikke. Under kontrollerte forhold er det enkelt å produsere to eller flere like snøflak.

Å ta en stikling eller å klone en morplante er også enkelt, men det å skulle gi den klonen de nøyaktige samme forholdene(miljøet) er for spesielt interesserte med en brei lommebok.

Jeg tenker at ølbrygging er rimelig likt der. Man kan få en kopi av en oppskrift, men "miljøet" vil ikke være 100%, selv ikke bryggeriene klarer å opprettholde kopien av sine egne øl fra tid til annen.

Jeg vet i alle fall at Nøgne endrer sine oppskrifter før de legger de ut til oss hjemmebryggere, pga "miljøet", for vi kommer nærmere originalen da pga "miljøforskjellene" fra bryggeriet til bryggerommet til kloakk :)
Det er vel oppskriftene som i praksis klones og kopieres. Sjøl ikke det proffeste bryggeri kan lage to batcher som er helt like:).
 
Det hender jeg er innom og googler oppskrifter for å få litt inspirasjon, enten via feks Brewfather Library eller i Brewers Friend. Ikke at jeg kan si sikkert at ikke noen treffer bra på en klone oppskrift, men når flere forskjellig kaller en oppskrift av en øl for en klone og de er helt forskjellige, både i maltsammensetning, humle og gjærvalg, ja da er klonebegrepet rimelig utvannet.
 
Det hender jeg er innom og googler oppskrifter for å få litt inspirasjon, enten via feks Brewfather Library eller i Brewers Friend. Ikke at jeg kan si sikkert at ikke noen treffer bra på en klone oppskrift, men når flere forskjellig kaller en oppskrift av en øl for en klone og de er helt forskjellige, både i maltsammensetning, humle og gjærvalg, ja da er klonebegrepet rimelig utvannet.
Det er det, men det er nå engang sånn det brukes. Og som sagt; det er bruken av et ord som avgjør betydninga. Vårherre har dessverre ikke fått somla seg til å opprette et direktorat der opp som kan sørge for noe annet, så inntil det eventuelt skjer, må vi leve med at det er sånn:).

Denne podcastserien er vel klassisk innafor kloning: http://www.thebrewingnetwork.com/shows/can-you-brew-it/ Der finner du nok en del som ikke er helt på jordet.
 
Sist redigert:
Når jeg brygger stout er det svært sjelden jeg ser behovet for bikarbonat. Har nå en oppskrift med 9% røsted malt, 7% krystall og resten base
likevel sier Brewfather at pH er OK; 5,44
Stusser litt over det siden jeg opplever det som ganske normalt å måtte justere pH opp på slike mørke øl, men det ser jeg sjeldent behov for
 
Det er vel oppskriftene som i praksis klones og kopieres. Sjøl ikke det proffeste bryggeri kan lage to batcher som er helt like:).
For meg er det en stor forskjell mellom kopi av en oppskrift og en kopi av et øl.
Du kan få en eksakt kopi av den første, men aldri av den andre.
Kloning blir i den sammenhengen at man forsøker å finne ut hva som inngår i en ukjent oppskrift.
Våre prosesser er forskjellige, vårt utstyr er ofte forskjellig (selv med bryggemaskiner er noe forskjellig), malten / humlen / gjæren er forskjellig fra år til år - blir oppbevart forskjellig og har forskjellig utløpsdato når vi brygger, våre gjæringsprosesser er forskjellige. Alle disse påvirker resultatet av øl, noe som gjør at det blir vanskelig å snakke om kopi av et øl.
Til og med FWK eller BucketNight øl blir forskjellige selv om mange ting da faktisk er identiske.

Du kan derfor kopiere en kjent oppskrift, og du kan forsøke å klone et øl med ukjent oppskrift, men du vil ‘aldri’ kunne kopiere et øl 100%.
… men hvem bryr seg :cool:
RDWHAHB
 
Inspirert, jeg henter inspirasjon og brygger utfra velkjente oppskrifter.
Dagfinn Nordbø, som skriver en både god og underholdende matspalte i nynorskavisa Dag og Tid, sier at ei oppskrift bare skal være et utgangspunkt - og så kan du legge til og trekke fra som du vil.

Men det blir god mat av å følge oppskriftene hans:).

Uansett; lykken er å klare å brygge det ølet du har i hodet når du starter:). Akkurat nå har jeg NØs "God Påske" i hodet - men det er en modifisert versjon. Den har jeg brygga flere ganger, og endra litt på etter hvert, og jeg kjenner meg nå ganske sikker på den blir sånn jeg vil ha den. Drakk det jeg trur er den siste flaska i dag:
PØ.jpg
 
Har 2 korte spørsmål: Hva gir minst humlesøl i vørter av humlespider og humleposer? Noen svarte poser til meg tidligere her, men synes begge gir mye søl, som igjen medfører at jeg ikke klarer brygge dobbelt med min Grainfather G40. Har en Supportsak med de nå der de nå sjekker om det kan være en lekkasje eller at humle-lokket ikke sitter fast nok i bunnen.

Spørsmål 2: Hvordan vasker og desinfiserer dere humleposene? Jeg skyller de og vaske ri vaskemaskin, men det er litt rester igjen. Så desinfiserer jeg med en slik Phillips Advent desinfikator, og tilslutt dynkes de i Starsan. Må alle rester fra gammel humle likevel være borte fra posen? Må jeg også kjøre de gjennom PBW for å få vekk disse?
 
Neste brygg blir NØs God Påaske, en belgisk golden. Jeg har nettopp satt en starter med Imperials B48 (Westmalle), og sida den er en nær slektning av utbryterkongen Houdini, har jeg droppa noen dråper anti-foam oppi. Så holder den seg forhåpentligvis i ro.

Jeg er rimelig møkk lei av å herje med blow off, og av å miste så mye gjær at det går ut over gjæringa. Så mitt dumme spørsmål er: Er det greit å løse problemet med anti-foam i gjæringsdunken, også? Så vidt jeg kan se etter litt kjapp googling skulle det ikke være noe i veien for det. Men om noen har erfaringer, hadde det vært greit å høre.
 
Har 2 korte spørsmål: Hva gir minst humlesøl i vørter av humlespider og humleposer? Noen svarte poser til meg tidligere her, men synes begge gir mye søl, som igjen medfører at jeg ikke klarer brygge dobbelt med min Grainfather G40. Har en Supportsak med de nå der de nå sjekker om det kan være en lekkasje eller at humle-lokket ikke sitter fast nok i bunnen.

Spørsmål 2: Hvordan vasker og desinfiserer dere humleposene? Jeg skyller de og vaske ri vaskemaskin, men det er litt rester igjen. Så desinfiserer jeg med en slik Phillips Advent desinfikator, og tilslutt dynkes de i Starsan. Må alle rester fra gammel humle likevel være borte fra posen? Må jeg også kjøre de gjennom PBW for å få vekk disse?
1.
Avhenger av maskevidden, ikke av pose/spider.
2.
Jeg brukte dem kun én gang. Har nå humle direkte i kjelen i min G40
 
Neste brygg blir NØs God Påaske, en belgisk golden. Jeg har nettopp satt en starter med Imperials B48 (Westmalle), og sida den er en nær slektning av utbryterkongen Houdini, har jeg droppa noen dråper anti-foam oppi. Så holder den seg forhåpentligvis i ro.

Jeg er rimelig møkk lei av å herje med blow off, og av å miste så mye gjær at det går ut over gjæringa. Så mitt dumme spørsmål er: Er det greit å løse problemet med anti-foam i gjæringsdunken, også? Så vidt jeg kan se etter litt kjapp googling skulle det ikke være noe i veien for det. Men om noen har erfaringer, hadde det vært greit å høre.
Allrounder 60L, problem løst :p
 
Allrounder 60L, problem løst :p
Jeg har vært inne på tanken. Men noen dråper anti-foam er billigere og enklere:). 1 dråpe pr liter - og det er jo bare aktuelt noen ganger. Det er ikke så ofte jeg brygger med disse gjærtypene.

40 liters plast-Speidel hadde vært en grei løsning.
 
1.
Avhenger av maskevidden, ikke av pose/spider.
2.
Jeg brukte dem kun én gang. Har nå humle direkte i kjelen i min G40
Litt overrasket t du ikke får trøbbel. Grainfather konkluderte med at jeg ikke har riktig korn størrelse. Jeg spurte de, men hvilken korn størrelse spesifiserer du når du bestiller øl sett?
 
Jeg har brukt humleposer lenge. Skyller de godt, og rister de når de er tørre. Henger alltid litt igjen.
De blir jo kokt under brygginga. De jeg bruker til tørrhumling, lar jeg ligge litt i starsan eller lignende, før de går i gjæringsdunken
 
Jeg har brukt humleposer lenge. Skyller de godt, og rister de når de er tørre. Henger alltid litt igjen.
De blir jo kokt under brygginga. De jeg bruker til tørrhumling, lar jeg ligge litt i starsan eller lignende, før de går i gjæringsdunken
Bruker kun humleposer til tørrhumle. De skylles godt og henges til tørk etter bruk. Kokes noen minutter før bruk.
 
Litt overrasket t du ikke får trøbbel. Grainfather konkluderte med at jeg ikke har riktig korn størrelse. Jeg spurte de, men hvilken korn størrelse spesifiserer du når du bestiller øl sett?
Maler kornet selv slik at det ser sånn passe bra ut…
 
Tilbake
Topp