Jeg har denne kverna https://www.olbrygging.no/kegland/1...-2-valser-maltmølle-inkludert-monteringsbrettja, det er nok dette som er problemet da. Trodde jeg kunne spesifisere kvern størrelsen ved bestilling av øl settet? Slik var det før, men nå vurderer jeg virkelig kjøpe meg en kvern. Hvilken kvern har du?
GF sa:
"For standard base malts the size should be between 1.3-1.5mm but for your case we would suggest the upper end. so 1.5mm"
Det høres jo mer fornuftig ut, men rimer dårlig med det rådet @ADale fikk.Grainfather anbefaler "Credit card" tykkelse. Det er vel rundt 1mm.
Den er helt ok den. Hadde en lignende før, og den gjorde jobben godt nok. Jeg byttet fordi piggene på rullene fyltes fort med maltstøv og jeg gadd ikke drive med å børste hele tiden.Jeg synes denne fungerer greit for mitt bruk. Jeg har ingen erfaring med andre kverner.
Så det, jeg fant anbefalingen i GF appen. Har oftere utfordring med for rask skylling enn for treig. Grovere kvelning enn 1 mm gir veldig rask gjennomstrømning av en 5-6 kilos maltmengde hos meg i alle fall. Nå er jeg mest opptatt av forutsigbarhet, samtidig er jeg litt gjerrig, så jeg ønsker et relativt godt utbytte. Da funker 0,9mm for meg med fukta malt.Det høres jo mer fornuftig ut, men rimer dårlig med det rådet @ADale fikk.
Jeg brukte 1,1-1,2 lenge, men å gå ned til 0,9-0,8 har faktisk hatt effekt på utbyttet. Ikke dramatisk, men sida det ikke har noen negativ bivirkning, ser jeg ingen grunn til ikke å ta med den vesle fordelen.Min er innstilt på 1.14. Strammet vel til litt etter tips her inne om utbytte. Dette og røring underveis i meskinga er det som gjør at jeg treffer, vil jeg tro.
Jeg må ved jevne mellomrom stramme til den ene mutteren, under selve kverningen. Det irriterer litt, men ellers veldig fornøyd med kverningen.
Det er ikke mer styr å kverne på 0,8 mm enn på 1,2 mm - så lenge kverna di fikser det. (Men hvis du driver kverna med håndkraft, blir det nok en god del tyngre, kan jeg tenke meg.)Jeg liker heller å meske litt lenger enn styre med fukting og superfin kverning
mye greiere
Du kan ikke kverne direkte etter fuktinga; det trur jeg blir ei usalig suppe. Du må vente minst 10 minutter. Men når jeg holder på å forberede brygginga, er det ingen mangel på ting jeg kan fylle den tida med. Og det blir virkelig mye mindre støv.Hvis du ikke vil ha mye støv må du fukte på forhånd, da liker jeg bedre "konservativ" kverning og legge på et kvarter eller så
Det er ihvertfall tiden det tar å fukte uansett
Jeg tror jeg ville fataHar fått brettinfeksjon i white IPA-en, jeg vet hvorfor og skjønner ikke hvordan jeg kunne være så naiv. Uansett, så er spørsmålet hva jeg gjør.
SG er nå 1.010. var 1.012 når jeg tørrhumlet på mandag.
Det smaker greit, men dette er ikke noe jeg kommer til å drikke mye av.
Det er uaktuelt å fate grunnet brett.
Vente til SG synker.
Flaske? Det er potensielle bomber dette. Dersom jeg flasker kan jeg bruke patentflasker, for enkelt å slippe ut trykk underveis.
Det er en IPA med en del humle, noe som øker faren for oksidering.
Glemme hele greia og dumpe.
Brett tåler overhode ikke koking så hadde jeg vært deg hadde jeg lett etter feilkilden en annen plass før du lager flere brett øl…Problemet er at brettinfeksjon kommer fra humleposer. Jeg kokte disse i flere minutter før bruk. Likevel fikk jeg infeksjon. Jeg stoler med andre ord ikke på at jeg blir kvitt dette om jeg fater.
Kommer til å flaske på halvlitere med en sukkerbit, og håpe det er nok til å unngå oksidering. Dele ut flitting til alle som er interessert, med beskjed om at ølet ikke kan lagres.
Da er det antagelig en annen infeksjon, muligens i samme humleposer, de ryker uansett i søpla.Brett tåler overhode ikke koking så hadde jeg vært deg hadde jeg lett etter feilkilden en annen plass før du lager flere brett øl…