Finn Berger
Moderator
Det høres jo mer fornuftig ut, men rimer dårlig med det rådet @ADale fikk.Grainfather anbefaler "Credit card" tykkelse. Det er vel rundt 1mm.
Det høres jo mer fornuftig ut, men rimer dårlig med det rådet @ADale fikk.Grainfather anbefaler "Credit card" tykkelse. Det er vel rundt 1mm.
Den er helt ok den. Hadde en lignende før, og den gjorde jobben godt nok. Jeg byttet fordi piggene på rullene fyltes fort med maltstøv og jeg gadd ikke drive med å børste hele tiden.Jeg synes denne fungerer greit for mitt bruk. Jeg har ingen erfaring med andre kverner.
Så det, jeg fant anbefalingen i GF appen. Har oftere utfordring med for rask skylling enn for treig. Grovere kvelning enn 1 mm gir veldig rask gjennomstrømning av en 5-6 kilos maltmengde hos meg i alle fall. Nå er jeg mest opptatt av forutsigbarhet, samtidig er jeg litt gjerrig, så jeg ønsker et relativt godt utbytte. Da funker 0,9mm for meg med fukta malt.Det høres jo mer fornuftig ut, men rimer dårlig med det rådet @ADale fikk.
Jeg brukte 1,1-1,2 lenge, men å gå ned til 0,9-0,8 har faktisk hatt effekt på utbyttet. Ikke dramatisk, men sida det ikke har noen negativ bivirkning, ser jeg ingen grunn til ikke å ta med den vesle fordelen.Min er innstilt på 1.14. Strammet vel til litt etter tips her inne om utbytte. Dette og røring underveis i meskinga er det som gjør at jeg treffer, vil jeg tro.
Jeg må ved jevne mellomrom stramme til den ene mutteren, under selve kverningen. Det irriterer litt, men ellers veldig fornøyd med kverningen.
Det er ikke mer styr å kverne på 0,8 mm enn på 1,2 mmJeg liker heller å meske litt lenger enn styre med fukting og superfin kverning
mye greiere
Du kan ikke kverne direkte etter fuktinga; det trur jeg blir ei usalig suppe. Du må vente minst 10 minutter. Men når jeg holder på å forberede brygginga, er det ingen mangel på ting jeg kan fylle den tida medHvis du ikke vil ha mye støv må du fukte på forhånd, da liker jeg bedre "konservativ" kverning og legge på et kvarter eller så
Det er ihvertfall tiden det tar å fukte uansett
Jeg har denne møllen. Den er lett å justere og knuser fint. Lite å klage på.Noen som har erfaringer med denne?
![]()
Kjøp Grain Gorilla maltmølle hos litebrygg.no - Litebrygg.no
De justerbare valsene i rustfritt stål sikrer at malten din er like finknust som tiltenkt. Takket være de praktiske sideknottene kan du enkelt og umiddelbart justere mølletykkelsen. På baksiden av maltmøllen garanterer de 2 sorte spennene at innstillingenewww.litebrygg.no
Kjøp denne. Lover deg at du vil ikke angre på det.Noen som har erfaringer med denne?
![]()
Kjøp Grain Gorilla maltmølle hos litebrygg.no - Litebrygg.no
De justerbare valsene i rustfritt stål sikrer at malten din er like finknust som tiltenkt. Takket være de praktiske sideknottene kan du enkelt og umiddelbart justere mølletykkelsen. På baksiden av maltmøllen garanterer de 2 sorte spennene at innstillingenewww.litebrygg.no
Jeg måtte også pensjonere min BC etter noen år, siden den ikke fikk tak på maltet lenger.Min barley crusher har gått av med pensjon og jeg har bestilt en "polsk" mølle fra finn.no slik @Finn Berger har.
Spent på å se om den gjør en god jobb!
Barley crusheren begynte å bli lite pålitelig. Ikke bare har den fått kast på en av rullene, men tennene har blitt såpass slitt at den har fått nesten 0.4mm større åpning på midten enn på sidene, som resulterer i ujevnt knust malt. Ikke tar den tak i tørt malt lenger heller, med mindre åpningen er på mer enn 1.5mm....
Jeg har sett 2 forskjellige selgere på finn. Send melding til selger og hør når de er tilbake i salg.Kjøp denne. Lover deg at du vil ikke angre på det.
Har brukt å ligge annonse på Finn med denne, men ser ikke den der nå.
Jeg greide å mer eller mindre slite ut en 3-valsers Monster Mill, som jo skal være noe av det beste - og som for all del var veldig god. Den dro godt unna. Det gikk noen tonn malt gjennom den, men tennene på valsene blei skjemme etter hvert, og det blei mer og mer kløning med å få den til å ta tak i maltet. Det var dessuten tungvint å stille om kverningsgraden , så det blei et nytt kverningsliv da jeg fikk bytta den ut med Roller's Crush'en. Den eneste ulempen med den, er at den ikke drar gjennom like mye malt på samme tida, men jeg brygger ikke større batcher enn 25 liter, så det er til å leve med.Jeg måtte også pensjonere min BC etter noen år, siden den ikke fikk tak på maltet lenger.
Det måtte stadig større åpning til, og med kun drift på en valse, sto den bare og spant.
Har nå en Millmaster, som ikke har "tenner" men spor.
Den slites ikke ut, og egner seg som arvegods
Uansett hvilken mølle man velger, bør den ha tannhjul, som gir drift av begge valser og lengre levetid.
Det blir litt trasig når man står der med drill. Men selv jeg som ikke er særlig til mekaniker klarte å motorisere min med en viskermotor og en LED strømforsyning, så klarer "alle" det.Den eneste ulempen med den, er at den ikke drar gjennom like mye malt på samme tida, men jeg brygger ikke større batcher enn 25 liter, så det er til å leve med.
Har tenk litt på det, men det er ikke så mye pes å bruke drillen med de mengdene jeg kverner. Det er som regel bare rundt 5 kilo. Og så blir det plassmessig litt dumt å sette opp en fast motor.Det blir litt trasig når man står der med drill. Men selv jeg som ikke er særlig til mekaniker klarte å motorisere min med en viskermotor og en LED strømforsyning, så klarer "alle" det.Utfordringa var å finne sammenkoblingen fra motor til mølle. Her fikk jeg hjelp av en venn til å sveise en mutter fast i en 10 mm pipe, så var den saken grei. Når mølla står og maler, så ordner jeg med vanntilsetninger og rydder etter oppveiingen. Tar en kaffe.
![]()