Hvilken maltmølle?

Jeg har nettopp brygga et par batcher weissbier, og fikk veldig godt utbytte med 8 mm mellom valsene på min RC, og bare en gangs kverning. Jeg kondisjonerer riktignok maltet, men det fører jo ikke til finere crush, tvert i mot - i den grad det betyr noe for det, da.

Så jeg ser ikke behovet for å knuse hveten på 6 mm. Jeg kjører bygg og hvete sammen - og det gjør jeg med rug og havre også.

Jeg har kjørt rug aleine på 6 mm, og da blir det fullstendig pulverisert. Bruker du mye, blir det ei rimelig seig suppe - og antakelig garantert stuck mash i bryggemaskiner.
8mm og 6mm mølleåpning? :eek: Jeg mente hva du forsto... :p

Det funket aldeles utmerket. En 12mm pipenøkkel og en overgang så en drill kunne trekke den. Det vanskeligste var å male langsomt nok. @Finn Berger , jeg har forstått deg dithen at du maler to ganger på 0.8mm. Jeg prøvde det, men andre gangen var det bare å glemme å få noe gjennom, lurer på om alt av mel havnet nederst slik at valsene (nesten) aldri fikk tak i noe.

Det funket aldeles utmerket. En 12mm pipenøkkel og en overgang så en drill kunne trekke den. Det vanskeligste var å male langsomt nok. @Finn Berger , jeg har forstått deg dithen at du maler to ganger på 0.8mm. Jeg prøvde det, men andre gangen var det bare å glemme å få noe gjennom, lurer på om alt av mel havnet nederst slik at valsene (nesten) aldri fikk tak i noe.
Nei, jeg maler bare en gang på 8 mm. På 9mm kan jeg male to ganger. Jeg gjorde det ganske lenge, og kanskje gir det ørlite høyere utbytte, men jeg har nå slått meg til ro med en gang på 8mm. Det er plenty bra nok.

Jeg trur problemet er at når mjølinnholdet blir høyt nok, så renner det ikke ordentlig ned mot valsene. "Massen" blir for treig - og kanskje blir det ikke nok partikler som er faste og store nok til at valsene kan ta tak. Jeg veit ikke helt. En kombinasjon?

Jeg trur forøvrig ikke det er noe poeng i å male så langsomt. Full speed er nok ikke bra heller, men jeg trur ikke du tjener noe på å tyne deg ned i veldig lavt omdriningstall. Jeg kjører kanskje på 2-300? Litt vrient å telle det der:).

Jeg bruker drill på møllen min, jeg har buntebånd(strips) som kan gjenbrukes, altså de låser som vanlig buntebånd, men har også en trykkmekanisme for å åpne de så de kan brukes om igjen.

Når jeg er klar til å kverne så tar jeg buntebåndet rundt triggere til drillen og da er det bare å stramme til det går litt raskere enn hva jeg vil kverne på(motstanden i maltet vil redusere hastigheten litt), da slipper jeg bruke fingeren på triggere og hastigheten holder seg jevn hele veien :)

Jeg bruker drill på møllen min, jeg har buntebånd(strips) som kan gjenbrukes, altså de låser som vanlig buntebånd, men har også en trykkmekanisme for å åpne de så de kan brukes om igjen.

Når jeg er klar til å kverne så tar jeg buntebåndet rundt triggere til drillen og da er det bare å stramme til det går litt raskere enn hva jeg vil kverne på(motstanden i maltet vil redusere hastigheten litt), da slipper jeg bruke fingeren på triggere og hastigheten holder seg jevn hele veien :)
Videoen er fra 2016, men prosessen fungerer fremdeles :)

Min barley crusher har gått av med pensjon og jeg har bestilt en "polsk" mølle fra finn.no slik @Finn Berger har.
Spent på å se om den gjør en god jobb!
Barley crusheren begynte å bli lite pålitelig. Ikke bare har den fått kast på en av rullene, men tennene har blitt såpass slitt at den har fått nesten 0.4mm større åpning på midten enn på sidene, som resulterer i ujevnt knust malt. Ikke tar den tak i tørt malt lenger heller, med mindre åpningen er på mer enn 1.5mm....

Min barley crusher har gått av med pensjon og jeg har bestilt en "polsk" mølle fra finn.no slik @Finn Berger har.
Spent på å se om den gjør en god jobb!
Barley crusheren begynte å bli lite pålitelig. Ikke bare har den fått kast på en av rullene, men tennene har blitt såpass slitt at den har fått nesten 0.4mm større åpning på midten enn på sidene, som resulterer i ujevnt knust malt. Ikke tar den tak i tørt malt lenger heller, med mindre åpningen er på mer enn 1.5mm....
wow - hva slags malt har du fora den med :p ?

Jeg kan ikke si noe om slitestyrken på den jeg har ennå, for jeg har ikke hatt den mer enn drøyt et par år. Har kverna noe over trekvart tonn malt, trur jeg. Men jeg er veldig fornøyd med funksjonen, og så langt er det ikke tegn til at den er slitt. @Steinar Huneide har vel rukket å kjøre en del mer malt gjennom den enn jeg har?

Jeg brygger også på en G40.
Humle kaster jeg rett i kjelen under kok. Har ikke hatt problemer med det.
Kornet kverner jeg selv. Også det som er knust i butikken. Jeg synes det ofte er for grovt.
Har ikke målt avstand mellom valsene, men i følge tallene på kverna, skal det bli ca 0,9 mm.
Ikke opplevd noe trøbbel med dette. Så langt :)
ja, det er nok dette som er problemet da. Trodde jeg kunne spesifisere kvern størrelsen ved bestilling av øl settet? Slik var det før, men nå vurderer jeg virkelig kjøpe meg en kvern. Hvilken kvern har du?

GF sa:

"For standard base malts the size should be between 1.3-1.5mm but for your case we would suggest the upper end. so 1.5mm"

@ADale

Kvern må man ha - da har du kontrollen:).

Nå veit ikke jeg noe om hva som funker på en GF, men 1,5 mm er etter min mening håpløst grovt. Det kan til nød funke for vanlig byggmalt, men ikke for andre kornslag - og ikke for alle byggsorter, heller. Jeg ville ikke gått over 1,1 mm - med det forbeholdet at valser med større diameter enn vanlig på hjemmebryggermøller ikke trenger like trang innstilling. Jeg kverner på 0,8 mm.

Her er en tråd der maltmøllevalg diskuteres: https://forum.norbrygg.no/threads/hvilken-molle-skal-e-velge.43640/

De som har Rollers Crush - og jeg er en av dem - ser ut til å anbefale den. Jeg er i alle fall veldig fornøyd.

Sist redigert:
Jeg bruker også Roller Crush mølla, jeg fukter malten og Kværner på 0,7mm, ingen problem med dette på min Grainfather G30
Lurer på hvorfor GF anbefaler så grov knus. Refererer de til større kverner, slike bryggeforretningene har? Men jeg trudde ikke det fantes noen standard for dem. De kan vel være nokså ulike?

Viskermotor ved 150 rpm tipper jeg, og 1.0 mm med Rollers Crush. Ikke noe problem med stuck, jevnt på 80-90% utbytte på "normale øl" alt etter maltsammensetningen og OG. Tror ikke at GF har noe finere filter enn laserskjært Brewtools filter.

Lurer på hvorfor GF anbefaler så grov knus. Refererer de til større kverner, slike bryggeforretningene har? Men jeg trudde ikke det fantes noen standard for dem. De kan vel være nokså ulike?
Tipper de ikke fukter malt, og da kan det bli mye mel hvis det Kværnes med små åpninger. Mel kan fort bli et problem på en GrInfather G 30 da det er litt liten diameter på maltrøret, så "maltseng" blir litt tykk.

Tipper de ikke fukter malt, og da kan det bli mye mel hvis det Kværnes med små åpninger. Mel kan fort bli et problem på en GrInfather G 30 da det er litt liten diameter på maltrøret, så "maltseng" blir litt tykk.
Det høres jo rimelig ut - men likevel, 1,5 mm?

Jeg fukter forøvrig også alltid maltet:).

ja, det er nok dette som er problemet da. Trodde jeg kunne spesifisere kvern størrelsen ved bestilling av øl settet? Slik var det før, men nå vurderer jeg virkelig kjøpe meg en kvern. Hvilken kvern har du?

GF sa:

"For standard base malts the size should be between 1.3-1.5mm but for your case we would suggest the upper end. so 1.5mm"
Jeg har denne kverna https://www.olbrygging.no/kegland/1...-2-valser-maltmølle-inkludert-monteringsbrett
Jeg synes denne fungerer greit for mitt bruk. Jeg har ingen erfaring med andre kverner.
Men ser at Rollers Crush er sterkt anbefalt :)

Tilbake
Topp