Finn Berger
Moderator
David Taylors ark er så vidt jeg kan bedømme den beste ressursen for å vurdere ulike gjærtypers forhold til hverandre. Han sier at New England er nær 1318. Jeg har erfaring for at Imperials A38 også er det. Verdant er lenger unna, synes jeg. Favoritten min har vært 1318, men den har jeg ikke fått tak i på lenge. New England har jeg ikke brukt før, men jeg har en NEIPA stående som jeg skal flaske nå, og den virker lovende. Og så har den en klar fordel framfor 1318 og A38 - om jeg skal dømme etter det brygget som skal flaskes - og det er at den oppfører seg vesentlig mer sivilisert. De to andre der er rimelig ekspansive, og du vil garantert trenge blow off. Det gjelder nok Verdant, også. S-33 har jeg aldri brukt.Det klør litt i bestillingsknappen, så hvis ingen har noen store innvendinger/forbedringsforslag (jeg er åpent for alle tips) så blir maltet ca sånn.![]()
Jeg satte en 2,5 liters starter på en pose New England, og det trur jeg ga rikelig med fin gjær. Brygget blei ferdig på ei uke.
Hvilke malttyper du bruker, trur jeg også er underordna. Enig med @Kold Brygg .