Hvilken maltmølle?

Det funket aldeles utmerket. En 12mm pipenøkkel og en overgang så en drill kunne trekke den. Det vanskeligste var å male langsomt nok. @Finn Berger , jeg har forstått deg dithen at du maler to ganger på 0.8mm. Jeg prøvde det, men andre gangen var det bare å glemme å få noe gjennom, lurer på om alt av mel havnet nederst slik at valsene (nesten) aldri fikk tak i noe.
Jeg bruker drill på møllen min, jeg har buntebånd(strips) som kan gjenbrukes, altså de låser som vanlig buntebånd, men har også en trykkmekanisme for å åpne de så de kan brukes om igjen.

Når jeg er klar til å kverne så tar jeg buntebåndet rundt triggere til drillen og da er det bare å stramme til det går litt raskere enn hva jeg vil kverne på(motstanden i maltet vil redusere hastigheten litt), da slipper jeg bruke fingeren på triggere og hastigheten holder seg jevn hele veien :)

Jeg bruker drill på møllen min, jeg har buntebånd(strips) som kan gjenbrukes, altså de låser som vanlig buntebånd, men har også en trykkmekanisme for å åpne de så de kan brukes om igjen.

Når jeg er klar til å kverne så tar jeg buntebåndet rundt triggere til drillen og da er det bare å stramme til det går litt raskere enn hva jeg vil kverne på(motstanden i maltet vil redusere hastigheten litt), da slipper jeg bruke fingeren på triggere og hastigheten holder seg jevn hele veien :)
Videoen er fra 2016, men prosessen fungerer fremdeles :)

Min barley crusher har gått av med pensjon og jeg har bestilt en "polsk" mølle fra finn.no slik @Finn Berger har.
Spent på å se om den gjør en god jobb!
Barley crusheren begynte å bli lite pålitelig. Ikke bare har den fått kast på en av rullene, men tennene har blitt såpass slitt at den har fått nesten 0.4mm større åpning på midten enn på sidene, som resulterer i ujevnt knust malt. Ikke tar den tak i tørt malt lenger heller, med mindre åpningen er på mer enn 1.5mm....

Min barley crusher har gått av med pensjon og jeg har bestilt en "polsk" mølle fra finn.no slik @Finn Berger har.
Spent på å se om den gjør en god jobb!
Barley crusheren begynte å bli lite pålitelig. Ikke bare har den fått kast på en av rullene, men tennene har blitt såpass slitt at den har fått nesten 0.4mm større åpning på midten enn på sidene, som resulterer i ujevnt knust malt. Ikke tar den tak i tørt malt lenger heller, med mindre åpningen er på mer enn 1.5mm....
wow - hva slags malt har du fora den med :p ?

Jeg kan ikke si noe om slitestyrken på den jeg har ennå, for jeg har ikke hatt den mer enn drøyt et par år. Har kverna noe over trekvart tonn malt, trur jeg. Men jeg er veldig fornøyd med funksjonen, og så langt er det ikke tegn til at den er slitt. @Steinar Huneide har vel rukket å kjøre en del mer malt gjennom den enn jeg har?

Tilbake
Topp