Hvilken maltmølle?

Jeg har vel snakka pent om Roller Crusher'en lenger oppe her, men kan jo legge til at erfaringene etter å ha brukt den ei stund, er udelt positive. Jeg setter stor pris på den enkle innstillinga, som gjør at det ikke blir så grualt å kverne havre og rug (som krever mye trangere innstilling enn bygg), og det er overhodet ikke noe problem med fukta malt, eller med å kjøre maltet gjennom en ekstra gang. (Jeg sa noe om at det siste hadde vært litt trøblete første gangen, men det er helt ubetydelig.)

Jeg kan sjølsagt ikke si noe om hvorvidt denne er bedre enn andre - som jeg ikke har prøvd - men den er i alle fall ei mølle jeg ikke har noen kvaler med å anbefale.

Jeg kan sjølsagt ikke si noe om hvorvidt denne er bedre enn andre - som jeg ikke har prøvd - men den er i alle fall ei mølle jeg ikke har noen kvaler med å anbefale.
Helt enig. Det er gått en god del sekker gjennom kverna mi nå, har hatt den i fire år. #64 var første batch den ble brukt, nå står telleren på #187. Med et snitt på 13-14 kilo pr brygg så er jeg nok over 1.5 tonn. Fungerer akkurat som ny fremdeles.

Vekker en gammel tråd til live, kan noen av dere som har Rollers Crush si noe om innstillingen av mølla deres. jeg får mye som er knekt i to, ikke så mye mel, men sliter noe med meskeeffektiviteten på en b150 med denne mølla.

Vekker en gammel tråd til live, kan noen av dere som har Rollers Crush si noe om innstillingen av mølla deres. jeg får mye som er knekt i to, ikke så mye mel, men sliter noe med meskeeffektiviteten på en b150 med denne mølla.
Jeg har min stilt på 0.9 mm, og jeg fukter maltet før kverning. (2 % av maltvekta, sprayer og rører, venter 10-15 min før kverning.) Jeg kjører dessuten det kverna maltet gjennom en gang til. Meskeeffektiviteten er veldig god, oppe rundt 90% med batch sparging, noe avhengig av malttype og -mengde. (Mesker i vanlig kjele med falskbunn på induksjonsplate.)

Jeg har vært kjempefornøyd med denne mølla, men jeg har ikke prøvd å kverne på noen annen måte med den. Kan legge til at jeg kjører rug og havre gjennom sammen med bygg på den samme innstillinga, og det ser ut til å funke greit, sjøl om disse korna er så små at det kunne virke rimelig å stille mølla ned til 0,6/0,7. Men det ser altså ikke ut til å være nødvendig.

Jeg hadde ei MM3-mølle tidligere, og jeg er mer fornøyd med denne. Den er bl.a. mye enklere å stille, og jeg slipper å kløne med å få den til å "ta".

Har aldri sett annet enn at folk som har denne mølla har vært veldig tilfreds med den. Hva har du den stilt på?

Instillingen av mølla er halve ligningen. Hastigheten du snurrer på har veldig stor betydning.

Hvis du får mye som bare er knekt, kan du gå tightere, ved samme overflatehastighet på valsene.

Det ble prøvd med 1.1 og justerte noe grovere. Husker i farta ikke diameter på reimhjul og rpm på motoren men den går noe kjapt, men det var deler fra han som selger mølla. 120L batch med 40kg malt på b150 løste seg bra sist gjennom to omganger med røring i mesken og saktere og lengere skylling delt i to med en omrøring etter halve skyllingen. Endte med meske effektivitet på 86%, langt over tidligere brygg. Så da er det bare å gjøre bryggedagen til arm day og røre i vei.

Jeg har brukt de to siste. 3 valser synes jeg er bedre enn 2, så jeg endte opp med å selge den minste. Nå brygger jeg små batcher på 19-20 liter, så jeg har ikke behov for en stor mølle. Tror den første er best- den har større valser og har nok midre lett for å slurre om du maler så fint at korna ikke kommer mellom valsene. Større diameter på valsene gjør at de lettere griper tak i kornet.

Jeg brygger også ofte ca20l batcher, men jeg har utstyr for å brygge ca 40l, men det er jo mulig å fylle mølla to ganger...

Tide er inne, jeg skal kjøpe meg en maltmølle. Jeg mener å ha forstått at "finn-møllen", https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=344115893 er et godt valg. Eller er det noe annet jeg bør gå for? Jeg ser en malt muncher til omtrent halve prisen til salgs i nabolaget: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=352278382, eller en to rullers malt muncher: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=352280461
Jeg trur ikke du vil angre på de ekstra kronene du bruker på den første der. Den funker på trange innstillinger, og ikke minst: Det er enkelt å stille den. Det kan være kjekt noen ganger. Jeg er veldig fornøyd med min.

Jeg brygger også ofte ca20l batcher, men jeg har utstyr for å brygge ca 40l, men det er jo mulig å fylle mølla to ganger...
Det er ikke noe problem. Jeg ville ikke tenkt på det en gang.

Jeg kondisjonerer forøvrig alltid maltet, og har ikke opplevd at det blir problemer av noe slag av den grunn. Så det ser ut til at den tåler litt fukt godt.

Tilbake
Topp