Brynsj
Norbrygg-medlem
Er også fornøyd med min MattMill Master, kjøpt fra Braupartner.de. Den har litt mindre valser enn Kompakt, men er da enklere å dra rundt, den har også kulelager, rustfri trakt og stegvis åpning - standard 0,9-1,1-1,3-1,45-1,6 mm, men ved å snu den justerbare valsen 180 grader har jeg 0,6-0,85-1,05-1,3-1,6 mm som dekker alle mine behov.Matt Mill Kompakt er temmelig bra. Tysk kvalitet. Men tror ikke det er salg fra Norge. Jeg var heldig som fikk kjøpt brukt.
Man kan justere for hver type malt, om man vil være perfeksjonist. Jeg har stilt min mølle på 1.1 mm og kjører fast på det. Farta på drillen ligger nok på 90-120 rpm. Det ideelle er å knekke kornet uten å rive skallet i fillebiter og pulverisere kjernen.Har noen litt nybegynnertips til kverning?
Ser tall som går igjen er 1.2mm åpning og 200rpm.
Hvordan kan jeg se på kornet når knusingen er bra?
Det er fristende å si at den riktige innstillinga er den minste du kan bruke uten at du får problemer. Og de problemene du kan få, er av to slag:Har kjøpt meg min første maltmølle, og valget falt på den polske som blandt andre @Steinar Huneide har anbefalt flere ganger; "Rollers crush"
Har noen litt nybegynnertips til kverning?
Ser tall som går igjen er 1.2mm åpning og 200rpm.
Hvordan kan jeg se på kornet når knusingen er bra?
40x80 mm valser.diameteren på valsene på den mølla dere har
Mølla mi (MM3) har 38x150, så jeg vil tru at det blir bortimot det samme. Lengden på valsene er vel mindre viktig for knusinga, men kortere valser gjør den antakelig lettere å drive - og dermed blir det vel lettere å styre hastigheten, også. Du må holde på litt lenger, vil jeg tru - men det spiller ingen rolle med de mengdene vi opererer med. Jeg skulle gjerne bytta.40x80 mm valser.
Jeg har forresten sett at mange fukter maltet før kverning, hvordan gjøres det? Bare slå vannet rett i sekken og blande godt?Takk for svar, da starter jeg på 1.1mm og ca 100rpm
Du har ei spruteflaske som du stiller til dusj og ikke stråle. Så bruker du 2% av vekta på malten og dusjer jevnt over. Vei opp malten først, ellers blir totalen 2% feil pga vannet..Jeg har forresten sett at mange fukter maltet før kverning, hvordan gjøres det? Bare slå vannet rett i sekken og blande godt?
Hvor mye vann?
Ja, den er et godt valg. Null problemer med å få den til å "ta", og det er - som sagt over her - veldig lett å stille mellomrommet mellom valsene på den. Fin knus. Og den tåler at du kondisjonerer (fukter) maltet.Etter 50+ batcher med en billig kinamølle så har jeg nå bestilt meg Rollers Crush med 7kg trakt, det ser ut for at de fleste her er fornøyd med den?
Nei, det var ikke meg. Kjøpte brukt av en annen. God mølle. MattMill Kompakt.@john petter
Var det du som kjøpte min Kompakt?
Uten å ha brukt den selv, så vil jeg tro at den er veldig fin? Store valser, det var derfor jeg kjøpte den, med muligens med lavere kapasitet enn en bredvalset mølle. Lavere overflatehastighet på valsene kombinert med større diameter = flere hele skall men godt knust innmat.
hvor kjøpte du den ?Etter 50+ batcher med en billig kinamølle så har jeg nå bestilt meg Rollers Crush med 7kg trakt, det ser ut for at de fleste her er fornøyd med den?
Sjekk innlegg nr 16 på første sida.hvor kjøpte du den ?