Hvilken maltmølle?

Neste gang, om den gangen kommer, så skal jeg ha en Mashmaster. Enkel og lett å stille. Drift på begge valsene. Jepp.

Matt Mill Kompakt er temmelig bra. Tysk kvalitet. Men tror ikke det er salg fra Norge. Jeg var heldig som fikk kjøpt brukt. :)

Er også fornøyd med min MattMill Master, kjøpt fra Braupartner.de. Den har litt mindre valser enn Kompakt, men er da enklere å dra rundt, den har også kulelager, rustfri trakt og stegvis åpning - standard 0,9-1,1-1,3-1,45-1,6 mm, men ved å snu den justerbare valsen 180 grader har jeg 0,6-0,85-1,05-1,3-1,6 mm som dekker alle mine behov.

Har kjøpt meg min første maltmølle, og valget falt på den polske som blandt andre @Steinar Huneide har anbefalt flere ganger; "Rollers crush"

Har noen litt nybegynnertips til kverning?

Ser tall som går igjen er 1.2mm åpning og 200rpm.

Hvordan kan jeg se på kornet når knusingen er bra?

Man kan justere for hver type malt, om man vil være perfeksjonist. Jeg har stilt min mølle på 1.1 mm og kjører fast på det. Farta på drillen ligger nok på 90-120 rpm. Det ideelle er å knekke kornet uten å rive skallet i fillebiter og pulverisere kjernen.

Lesestoff her: https://byo.com/article/the-perfect-crush/

Har kjøpt meg min første maltmølle, og valget falt på den polske som blandt andre @Steinar Huneide har anbefalt flere ganger; "Rollers crush"

Det er fristende å si at den riktige innstillinga er den minste du kan bruke uten at du får problemer. Og de problemene du kan få, er av to slag:
  • Om du får for mye mjøl, og river opp skallene for mye, kan du få problemer med skyllinga. Mesken kan gå tett ("stuck mash" sier amerikanerne), hvilket er litt kjedelig. Såpass kjedelig at du vil unngå det.
  • Jo mer du river opp skallene, jo mer øker du risikoen for å trekke ut tanniner (garvesyre). Den risikoen øker også med økende temperatur (skyllevann over 78/80 grader), og særlig med høyere pH, dvs. en pH over 5,8/6,0. Har du god kontroll på pH og temperatur, trur jeg ikke at dette problemet er veldig alvorlig.
1,1mm, som @Steinar Huneide bruker, er et greit kompromiss mellom grov og fin kverning - hvis diameteren på valsene på den mølla dere har, er den samme som på vanlige hjemmebryggermøller (?). (Med større diameter på valsene vil et litt videre gap gi samme resultat.) Men erfaringa mi er at du da ikke får kverna rug og havre skikkelig. (Jeg kjører dem til mjøl i blender:).)

Det er ikke noe stort poeng i å kverne finere, men du får litt bedre utbytte, og litt raskere konversjon av stivelsen til sukker. På den annen side er det ikke noen grunn til ikke å kverne så fint som du kan uten at det gir deg problemer. Jeg ville hørt på Steinar - og så kanskje prøvd med 0,9 etter ei stund.

Hvor grovt/fint du skal kverne, avhenger også av hva slags system du brygger på. Litt fin kverning som funker på ett system, kan gi deg en tett mesk på et annet. Og har du et system der du får problemer med å få til effektiv skylling fordi det renner for fort gjennom, trenger du kanskje finere kverning.

40x80 mm valser.
Mølla mi (MM3) har 38x150, så jeg vil tru at det blir bortimot det samme. Lengden på valsene er vel mindre viktig for knusinga, men kortere valser gjør den antakelig lettere å drive - og dermed blir det vel lettere å styre hastigheten, også. Du må holde på litt lenger, vil jeg tru - men det spiller ingen rolle med de mengdene vi opererer med. Jeg skulle gjerne bytta:).

Jeg har forresten sett at mange fukter maltet før kverning, hvordan gjøres det? Bare slå vannet rett i sekken og blande godt?
Hvor mye vann?
Du har ei spruteflaske som du stiller til dusj og ikke stråle. Så bruker du 2% av vekta på malten og dusjer jevnt over. Vei opp malten først, ellers blir totalen 2% feil pga vannet..

Da har jeg testa den "nye" Rollers Crusher-mølla mi.

For det første; jeg er superfornøyd med hvor enkelt det er å stille mølla. Det var en viktig grunn til velge den. Nå kunne jeg enkelt stille ned til 0,5, som var perfekt knus for rug. (Skulle ha 1,2 kg til morgendagens brygg, og å kjøre det i blender, slik jeg har gjort noen ganger med mindre mengder, trur jeg ikke hadde vært så bra).

Så kjørte jeg ei blanding av kondisjonert wienermalt og hvetemalt gjennom på 0,9, som er den innstillinga jeg har brukt ei god stund nå. Det gikk veldig greit. Men jeg kjører gjennom en ekstra gang, og da fikk jeg trøbbel mot slutten med å få mølla til å ta tak. Det ordna seg, men det overraska meg litt. Mulig det var rugmaltet si skyld; det kom til slutt sida det blei kverna først i første runden. Skulle kanskje ha holdt det unna; det var jo ikke noen grunn til å kjøre det gjennom to ganger.

Etter 50+ batcher med en billig kinamølle så har jeg nå bestilt meg Rollers Crush med 7kg trakt, det ser ut for at de fleste her er fornøyd med den?
Ja, den er et godt valg. Null problemer med å få den til å "ta", og det er - som sagt over her - veldig lett å stille mellomrommet mellom valsene på den. Fin knus. Og den tåler at du kondisjonerer (fukter) maltet.

@john petter

Var det du som kjøpte min Kompakt?
Uten å ha brukt den selv, så vil jeg tro at den er veldig fin? Store valser, det var derfor jeg kjøpte den, med muligens med lavere kapasitet enn en bredvalset mølle. Lavere overflatehastighet på valsene kombinert med større diameter = flere hele skall men godt knust innmat.

@john petter

Var det du som kjøpte min Kompakt?
Uten å ha brukt den selv, så vil jeg tro at den er veldig fin? Store valser, det var derfor jeg kjøpte den, med muligens med lavere kapasitet enn en bredvalset mølle. Lavere overflatehastighet på valsene kombinert med større diameter = flere hele skall men godt knust innmat.
Nei, det var ikke meg. Kjøpte brukt av en annen. God mølle. MattMill Kompakt.

Tilbake
Topp