Hvilken mølle skal e velge?

Neste gang, om den gangen kommer, så skal jeg ha en Mashmaster. Enkel og lett å stille. Drift på begge valsene. Jepp.
 
Matt Mill Kompakt er temmelig bra. Tysk kvalitet. Men tror ikke det er salg fra Norge. Jeg var heldig som fikk kjøpt brukt. :)

Er også fornøyd med min MattMill Master, kjøpt fra Braupartner.de. Den har litt mindre valser enn Kompakt, men er da enklere å dra rundt, den har også kulelager, rustfri trakt og stegvis åpning - standard 0,9-1,1-1,3-1,45-1,6 mm, men ved å snu den justerbare valsen 180 grader har jeg 0,6-0,85-1,05-1,3-1,6 mm som dekker alle mine behov.
 
Da har jeg testa den "nye" Rollers Crusher-mølla mi.

For det første; jeg er superfornøyd med hvor enkelt det er å stille mølla. Det var en viktig grunn til velge den. Nå kunne jeg enkelt stille ned til 0,5, som var perfekt knus for rug. (Skulle ha 1,2 kg til morgendagens brygg, og å kjøre det i blender, slik jeg har gjort noen ganger med mindre mengder, trur jeg ikke hadde vært så bra).

Så kjørte jeg ei blanding av kondisjonert wienermalt og hvetemalt gjennom på 0,9, som er den innstillinga jeg har brukt ei god stund nå. Det gikk veldig greit. Men jeg kjører gjennom en ekstra gang, og da fikk jeg trøbbel mot slutten med å få mølla til å ta tak. Det ordna seg, men det overraska meg litt. Mulig det var rugmaltet si skyld; det kom til slutt sida det blei kverna først i første runden. Skulle kanskje ha holdt det unna; det var jo ikke noen grunn til å kjøre det gjennom to ganger.
 
Etter 50+ batcher med en billig kinamølle så har jeg nå bestilt meg Rollers Crush med 7kg trakt, det ser ut for at de fleste her er fornøyd med den?
Ja, den er et godt valg. Null problemer med å få den til å "ta", og det er - som sagt over her - veldig lett å stille mellomrommet mellom valsene på den. Fin knus. Og den tåler at du kondisjonerer (fukter) maltet.
 
@john petter

Var det du som kjøpte min Kompakt?
Uten å ha brukt den selv, så vil jeg tro at den er veldig fin? Store valser, det var derfor jeg kjøpte den, med muligens med lavere kapasitet enn en bredvalset mølle. Lavere overflatehastighet på valsene kombinert med større diameter = flere hele skall men godt knust innmat.
 
@john petter

Var det du som kjøpte min Kompakt?
Uten å ha brukt den selv, så vil jeg tro at den er veldig fin? Store valser, det var derfor jeg kjøpte den, med muligens med lavere kapasitet enn en bredvalset mølle. Lavere overflatehastighet på valsene kombinert med større diameter = flere hele skall men godt knust innmat.
Nei, det var ikke meg. Kjøpte brukt av en annen. God mølle. MattMill Kompakt.
 
Jeg har vel snakka pent om Roller Crusher'en lenger oppe her, men kan jo legge til at erfaringene etter å ha brukt den ei stund, er udelt positive. Jeg setter stor pris på den enkle innstillinga, som gjør at det ikke blir så grualt å kverne havre og rug (som krever mye trangere innstilling enn bygg), og det er overhodet ikke noe problem med fukta malt, eller med å kjøre maltet gjennom en ekstra gang. (Jeg sa noe om at det siste hadde vært litt trøblete første gangen, men det er helt ubetydelig.)

Jeg kan sjølsagt ikke si noe om hvorvidt denne er bedre enn andre - som jeg ikke har prøvd - men den er i alle fall ei mølle jeg ikke har noen kvaler med å anbefale.
 
Jeg kan sjølsagt ikke si noe om hvorvidt denne er bedre enn andre - som jeg ikke har prøvd - men den er i alle fall ei mølle jeg ikke har noen kvaler med å anbefale.
Helt enig. Det er gått en god del sekker gjennom kverna mi nå, har hatt den i fire år. #64 var første batch den ble brukt, nå står telleren på #187. Med et snitt på 13-14 kilo pr brygg så er jeg nok over 1.5 tonn. Fungerer akkurat som ny fremdeles.
 
Tilbake
Topp