Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Jeg drømte faktisk i natt om at jeg smakte på et nytt fantastisk øl som var laget med den gjæren der. Skummelt!Må ikke glemme AEB Fermoale New-E, funker også meget godt
Jeg drømte faktisk i natt om at jeg smakte på et nytt fantastisk øl som var laget med den gjæren der. Skummelt!Må ikke glemme AEB Fermoale New-E, funker også meget godt
Men den er seks kroner dyrere enn Lallemands New England - i alle fall hos Strømmen.Må ikke glemme AEB Fermoale New-E, funker også meget godt
Heh, hos min lokale butikk (BryggØl) er det motsatt: 45kr for AEB New-E, 49kr for Lallemand New England.Men den er seks kroner dyrere enn Lallemands New England - i alle fall hos Strømmen.
Hvordan er det med den og skumming, forresten?
Det varierer sikkert -bl.a. med tidspunkt - hva de betaler sjøl, så det er kanskje ikke så rart.Heh, hos min lokale butikk (BryggØl) er det motsatt: 45kr for AEB New-E, 49kr for Lallemand New England.
Har bare brukt New-E en gang, men mener den oppførte seg som forventet. Tilsvarende Verdant som jeg har pleid å bruke.
Verdant skummer bra ja, men jeg gjærer ikke mer enn 22L i en 30L All Rounder og det går fint. Du som makser kapasiteten mer enn meg må få deg en All Rounder 60L i hus, så kan engelsk og belgisk lage så mye krausen de bare vil uten å styre med blow off og/eller vaskingDet varierer sikkert -bl.a. med tidspunkt - hva de betaler sjøl, så det er kanskje ikke så rart.
Hva forventa du? Jeg har opplevd at verdant skummer kraftig.
nei, jeg holder meg til flatbunnerne mine på 30. Kjører heller med skumdreper.Verdant skummer bra ja, men jeg gjærer ikke mer enn 22L i en 30L All Rounder og det går fint. Du som makser kapasiteten mer enn meg må få deg en All Rounder 60L i hus, så kan engelsk og belgisk lage så mye krausen de bare vil uten å styre med blow off og/eller vasking
Går det an at jeg kjøper en kvern og maler maltet jeg får fra øl leverandøren? Eller kjøper du inn i store kvanta som du maler? Hvilken kvern vil du anbefale. GF support anbefaler: "Maler kornet selv slik at det ser sånn passe bra ut…
ja, det er nok dette som er problemet da. Trodde jeg kunne spesifisere kvern størrelsen ved bestilling av øl settet? Slik var det før, men nå vurderer jeg virkelig kjøpe meg en kvern. Hvilken kvern har du?Jeg brygger også på en G40.
Humle kaster jeg rett i kjelen under kok. Har ikke hatt problemer med det.
Kornet kverner jeg selv. Også det som er knust i butikken. Jeg synes det ofte er for grovt.
Har ikke målt avstand mellom valsene, men i følge tallene på kverna, skal det bli ca 0,9 mm.
Ikke opplevd noe trøbbel med dette. Så langt
Mango ekstrakt er bare å hive nedi uten å gjøre noe mer.Nytt spørsmål: Ved tilsetning av Mango ekstrakt på slutten av gjæringen, er det nok å stole på naturlig diffusjon, eller må jeg også røre litt rundt med en pinne for å blande det? Egentlig samme spørsmål med tørrhumling, men der har jeg bare sluppet det nedi.
Min erfaringner at bakterier elsker skumdreper; jeg har fått infeksjoner i mine flasker med skumdreper (over tid). Og det lukter høgg etter infeksjon. Så jeg er skeptisk til å tilsette skumdreper rett i brygget (til gjæring) uten å gi det varmebehandling først.nei, jeg holder meg til flatbunnerne mine på 30. Kjører heller med skumdreper.
Jeg har en 23 liters batch med belgisk golden ale gående nå, med westmallegjær (B48). Droppa skumdreper, som jeg snakka om å bruke, og den skummer over som bare det. Gud veit hvor stort frirom jeg hadde måttet ha for at det skulle ha vært nok.
Men til de belgiske er jo Lallemands Abbaye (Chimay) et alternativ. Den skummer ikke så ille. Og hvis New England lager god NEIPA/IPA, er jeg redda der også. Men den ser ut til å gjære ut en del bedre enn 1318, og det er ikke alltid det jeg ønsker.
Takk for advarselen. Jeg kokte den jeg tilsatte til starteren, og hadde tenkt å fortsette med det. Og da er det jo greit å høre at det er tingen.Min erfaringner at bakterier elsker skumdreper; jeg har fått infeksjoner i mine flasker med skumdreper (over tid). Og det lukter høgg etter infeksjon. Så jeg er skeptisk til å tilsette skumdreper rett i brygget (til gjæring) uten å gi det varmebehandling først.
Jeg fikk infeksjon i skumdemperflaska selv om den ble oppbevart i kjølerom. Kjøpte ikke ny.Takk for advarselen. Jeg kokte den jeg tilsatte til starteren, og hadde tenkt å fortsette med det. Og da er det jo greit å høre at det er tingen.
Lurer på hvorfor GF anbefaler så grov knus. Refererer de til større kverner, slike bryggeforretningene har? Men jeg trudde ikke det fantes noen standard for dem. De kan vel være nokså ulike?Jeg bruker også Roller Crush mølla, jeg fukter malten og Kværner på 0,7mm, ingen problem med dette på min Grainfather G30
Tipper de ikke fukter malt, og da kan det bli mye mel hvis det Kværnes med små åpninger. Mel kan fort bli et problem på en GrInfather G 30 da det er litt liten diameter på maltrøret, så "maltseng" blir litt tykk.Lurer på hvorfor GF anbefaler så grov knus. Refererer de til større kverner, slike bryggeforretningene har? Men jeg trudde ikke det fantes noen standard for dem. De kan vel være nokså ulike?
Det høres jo rimelig ut - men likevel, 1,5 mm?Tipper de ikke fukter malt, og da kan det bli mye mel hvis det Kværnes med små åpninger. Mel kan fort bli et problem på en GrInfather G 30 da det er litt liten diameter på maltrøret, så "maltseng" blir litt tykk.