Tråden for dumme spørsmål.

Hva skal du brygge og hvor mange % flaket bygg? Min erfaring er at flaket bygg kan byttes ut med byggmalt og en merker ingen forskjell.
Dry stout med ~20 prosent flaket bygg. Det er ikke noe jeg brygger veldig ofte, men om jeg husker riktig var Brewing Classic Styles rimelig eksplisitt på at det er nødvendig. Og selv om det blir relativt dyrt er det overkommelig å kjøpe på helsekosten.
 
Dry stout med ~20 prosent flaket bygg. Det er ikke noe jeg brygger veldig ofte, men om jeg husker riktig var Brewing Classic Styles rimelig eksplisitt på at det er nødvendig. Og selv om det blir relativt dyrt er det overkommelig å kjøpe på helsekosten.
Jeg har brygget dry stout med pinlig nøyaktig 0% flaket bygg, og den var klart min favoritt vs. Guinness :)

Se også denne testen med 30% vs 0% flaket bygg:
 
Dry stout med ~20 prosent flaket bygg. Det er ikke noe jeg brygger veldig ofte, men om jeg husker riktig var Brewing Classic Styles rimelig eksplisitt på at det er nødvendig. Og selv om det blir relativt dyrt er det overkommelig å kjøpe på helsekosten.
Du kan bruke havregryn i stedet - men egentlig trur jeg du kan like gjerne kan bruke byggmalt. Råfrukt har lite for seg, det er i alle fall mi erfaring. Jeg har kutta det helt ut - med forbehold for oppskrifter som krever mais eller ris. (Det finnes malta mais, men jeg har ikke sett det her i landet.)

Byggryn funker ikke; da må du først koke grøt på den:). Valsa produkter er pregelatinisert, dvs. at de tilføres fuktighet og varme i prosessen.
 
Har litt lyst til å brygge en tørr stout snart og kom på at jeg har liggende en del Chit Malt som jeg ikke bruker mye av. Dette er vel renhetslovstilpasset rått bygg og burde kunne funke i stedet for flak?
 
Litt om temperaturkontroll - jeg ble litt småtussete når jeg begynte å måle temperaturer på en Brewzilla. En ting er kalibrering av termostaten som tidligere viste +2c feil. Det kan fikses. En annen hvor langt opp og ned i temperatur mesken går før varmeelementet skrur seg av og på. Her målte jeg +2 og -2 grader avvik fra innstilt temperatur. Jeg får inntrykk av at en ølbrygger opererer med små marginer oppunder 70 grader. Vil dette avviket dermed kunne ødelegge ølet og finnes det noen grep en kan gjøre uten å ødelegge elektronikken?
 
Litt om temperaturkontroll - jeg ble litt småtussete når jeg begynte å måle temperaturer på en Brewzilla. En ting er kalibrering av termostaten som tidligere viste +2c feil. Det kan fikses. En annen hvor langt opp og ned i temperatur mesken går før varmeelementet skrur seg av og på. Her målte jeg +2 og -2 grader avvik fra innstilt temperatur. Jeg får inntrykk av at en ølbrygger opererer med små marginer oppunder 70 grader. Vil dette avviket dermed kunne ødelegge ølet og finnes det noen grep en kan gjøre uten å ødelegge elektronikken?
Det er en stor masse som ikke så enkelt endrer temperatur. Usikker på Brewzill, men min Grainfather G40 har PID styring (termostat på steroider), og avviker nær null. Men… Det er alltid et men…
Det avhenger hvor i mesken du måler. Derfor har G40 to sensorer.
Dersom din har termostat, går den på/av og da får du større svingninger.
Forsøk med å redusere effekten og se om det hjelper mot jo-jo temp.

Gammelt jungelordtak:
‘Dersom du ikke treffer riktig temperatur, mål et annet sted i mesken’
 
Et annet sted på forumet ble det for en tid tilbake diskutert hvor mye temperaturmåling inni tanken avviker fra på utsiden.
Jeg har de siste dagene re-programmert temperaturmålerne jeg lodder selv.
Laget en holder til den på gjæringsskapet. Plugget for gøy (midlertidig) inn en ekstra sensor for å måle i thermowell, isolert utenpå tanken og temp i kjøleskapet (ambien). Måler inni og utenpå avviker fra 0,2 til 0,3 ℃
Det kan jeg leve med :)
1706274602919.jpeg
Bilde viser logg fra Brewfather, selve enheten og sanntids-temp fra mobil (tatt med litt mellomrom :) )
 
Jeg har 1kg med spesialmalt. Skal bruke ca 200g ifbm et lite ekstraktbrygg.
Hvordan oppbevarer jeg de resterende på en måte så det holder seg?
 
Hvis jeg ikke har drømt, er jeg sikker på at det ble lagt ut noe info ang usmakkurs nå nylig, men er ikke kar om å finne det igjen ? Er søkefunksjonen her elendig ? Eller ??
 
Hvis jeg ikke har drømt, er jeg sikker på at det ble lagt ut noe info ang usmakkurs nå nylig, men er ikke kar om å finne det igjen ? Er søkefunksjonen her elendig ? Eller ??
Du finner ‘alle’ arrangementer under hovedsiden norbrygg.no. Klikk ‘Se alle arrangementer’. Der ligger det to usmakekurs
 
Har en pils som gjæret litt lengre ned enn planlagt. Ønsker ikke så høy ABV. Er det noe å tenke på før man vanner ut ølet?
 
Har en pils som gjæret litt lengre ned enn planlagt. Ønsker ikke så høy ABV. Er det noe å tenke på før man vanner ut ølet?
Vannet må være oksygenfritt!

Jeg laget nedbryggingsvann ved å koke det, tappet det varmt rett på Corneliusfat og pumpe CO2 igjennom det (ned stigerøret til øl koblingen og ut sikkerhetsventilen) for å skrubbe ut siste spor av oksygen. Kjøl så ned under trykk for å ikke kollapse fatet og du har nedbryggingsvannet klar men husk å blande dette inn uten å tilføre oksygen!
 
Har en pils som gjæret litt lengre ned enn planlagt. Ønsker ikke så høy ABV. Er det noe å tenke på før man vanner ut ølet?
Alternativ måte å fjerne oksygenet på: 0,5 gr sukker og 0,5 gr gjær (Idun blå) per liter vann. La stå 2-3 timer, og du har oksygenfritt vann.

Dette er et triks lodo-bryggerne bruker for å deoksygenere meskevannet. Det kan kanskje være tvilsomt å bruke Idun Blå, som gjærer ganske godt ut. (Kristoffer Krogerus fikk 85% utgjæring da han testa den.) Men tapper du i stedet ut litt av ølet og tilsetter sammen med sukkeret, skulle det funke bra.
 
Et annet sted på forumet ble det for en tid tilbake diskutert hvor mye temperaturmåling inni tanken avviker fra på utsiden.
Jeg har de siste dagene re-programmert temperaturmålerne jeg lodder selv.
Laget en holder til den på gjæringsskapet. Plugget for gøy (midlertidig) inn en ekstra sensor for å måle i thermowell, isolert utenpå tanken og temp i kjøleskapet (ambien). Måler inni og utenpå avviker fra 0,2 til 0,3 ℃
Det kan jeg leve med :)
Vis vedlegget 66103
Bilde viser logg fra Brewfather, selve enheten og sanntids-temp fra mobil (tatt med litt mellomrom :) )
Dagens måling av samme øl som posten over.
Grafen viser svært lite avvik mellom måling i thermowell og isolert måler på utsiden.
Temperaturen varierer mye i kjøleskapet, og det gjør alle kjøleskap. Selv om luft-temperatur varierer, vil øl eller matvarer variere i mye mindre grad. Det er ikke uvanlig at vanlige kjøleskap kun kjører kompressor en gang i timen dersom dør ikke åpnes.

Nederst i bilde er mitt standardoppsett på styreenhet (STC1000+) ved gjæring av pils med 34/70. Har identiske profiler på STC og i Brewfather, selv om BF ikke tegner rette linjer.
Fra 10 - 13 ℃ over 300 timer
Fra 13 - 18 ℃ over 200 timer
Fra 18 - 2 ℃ over 100 timer
Med STC og ramping er dette utrolig enkelt å sette opp. Kun 7 datapunkter gir 100% jevne endringer.
Grafen har nettopp gått inn i fase to og skal nå opp til 18 ℃ over 200 timer

1707382455436.jpeg
 
Dagens måling av samme øl som posten over.
Grafen viser svært lite avvik mellom måling i thermowell og isolert måler på utsiden.
Temperaturen varierer mye i kjøleskapet, og det gjør alle kjøleskap. Selv om luft-temperatur varierer, vil øl eller matvarer variere i mye mindre grad. Det er ikke uvanlig at vanlige kjøleskap kun kjører kompressor en gang i timen dersom dør ikke åpnes.

Nederst i bilde er mitt standardoppsett på styreenhet (STC1000+) ved gjæring av pils med 34/70. Har identiske profiler på STC og i Brewfather, selv om BF ikke tegner rette linjer.
Fra 10 - 13 ℃ over 300 timer
Fra 13 - 18 ℃ over 200 timer
Fra 18 - 2 ℃ over 100 timer
Med STC og ramping er dette utrolig enkelt å sette opp. Kun 7 datapunkter gir 100% jevne endringer.
Grafen har nettopp gått inn i fase to og skal nå opp til 18 ℃ over 200 timer

Vis vedlegget 66264
Det betyr vel at vi kan stole ganske greit på de klistre-termostripene som vi litt enklere sjeler benytter oss av, også? Gitt at de viser riktig, sjølsagt. Det er lenge sida nå, men jeg trur jeg fant ut at termostripene mine stemte ganske godt med måling med termometer i sentrum av ølet.

Men alle termostriper er jo ikke like, så sjøl om temperaturen inni og utapå dunken er ganske like, er det ikke sikkert at akkurat de stripene jeg har nå, viser riktig. Må nok teste litt igjen. ...... done: De viser det samme som bryggetermometeret mitt:).
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på en mini batch sider. Se om blir noe jeg liker
Bare å blande juice, gjær og gjærnæring? Hvor mye?
Annet å tenke på?
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på en mini batch sider. Se om blir noe jeg liker
Bare å blande juice, gjær og gjærnæring? Hvor mye?
Annet å tenke på?
Sikkert en god ide å overføre litt praksis fra vinsetta vi har gjæret de siste par åra. Klarningsmiddel, antioksidanter og kaliumsulfitt.
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på en mini batch sider. Se om blir noe jeg liker
Bare å blande juice, gjær og gjærnæring? Hvor mye?
Annet å tenke på?
Nei, trur ikke det.

Jeg har satt et par batcher med first price-juice. Det blir klart og fint, og gjærer helt ut. Mine har blitt mer "lett eplevin" enn egentlig cider, men godt drikkbart. Temmlig syrlig, og altså knastørt. Men om du fater, og karbonerer kunstig, kan du jo styre sødmen.
 
Tilbake
Topp