Fungerer fint, men kommer sikkert til å bestille i stål senereForsøker med Ballock og 1/2’’ i egenprodusert / -designet plast. Det blir ikke trykk dersom jeg bare spyler gjennom
Vis vedlegget 65334
Fungerer fint, men kommer sikkert til å bestille i stål senereForsøker med Ballock og 1/2’’ i egenprodusert / -designet plast. Det blir ikke trykk dersom jeg bare spyler gjennom
Vis vedlegget 65334
Hvis jeg gjør som du gjorde nå, må jeg gi oksygen. Alternativet er å gi den vørter på morgenen og sette den på snurrer'n 4 -6 timer. Da trenger du ikke surre med oksygen. Dette er en framgangsmåte Colin Kaminsky anbefaler. Jeg har brukt den noen ganger, og det ser ut til å fungere fint. Forutsetninga er at gjæren er ganske ny, sånn at den har gode glykogenlagre. Det gjelder for din framgangsmåte, også, så klart.For en sånn som meg som sjeldent bruker våtgjær. Nå tok jeg av en liter av øverste gjærlaget fra pilsen som jeg tappa, og slo rett over i tanken til julebokken. Hva pleier dere å gjøre ved repitch av slurry? Mikser den i et større litermål med vørter og så pitcher, eller går det tykk slurry rett i vørteren?
For en liter slurry, når jeg trenger 3000 mrd gjærceller. Må vel ha en ti-liters kolbe for at det ikke skal gå aldeles overbord da. Er det ikke nok oksygen med en knapp meter fall fra tappeslangen til gjæringstanken? Bekymringen min var at slurryen var kanskje for fast til at den ble lett nok mikset med vørteren. At den helst bare gikk rett til bunns. Ganske usikker på om magnetrøreren min hadde klart å dra rundt en liter slurry med vørter oppi egentlig..Hvis jeg gjør som du gjorde nå, må jeg gi oksygen. Alternativet er å gi den vørter på morgenen og sette den på snurrer'n 4 -6 timer. Da trenger du ikke surre med oksygen.
Tja, si det da. Sikkert ei uke siden jeg målte sist, da var ølet på 1.008 og det var det fremdeles på søndag da jeg tappa. Men gjæra i litermålet stod med alufolie over seg og det rant jo over og ned på bryggebenken. Noe livstegn var det der, og var ikke mange timene etterpå før det var trykk i blowoffen. I går putra det rolig og fint, i dag tidlig var det fin skuddtakt med grove bobler hvert sekund.Et viktig poeng: Du regner alderen på den gjæren du gjenbruker fra tidspunktet da hovedgjæringa var slutt, ikke fra tappedato.
Den skulle være fin, den der. Chris White sier to uker, men det optimale er å bruke den så snart som mulig.For en liter slurry, når jeg trenger 3000 mrd gjærceller. Må vel ha en ti-liters kolbe for at det ikke skal gå aldeles overbord da. Er det ikke nok oksygen med en knapp meter fall fra tappeslangen til gjæringstanken? Bekymringen min var at slurryen var kanskje for fast til at den ble lett nok mikset med vørteren. At den helst bare gikk rett til bunns. Ganske usikker på om magnetrøreren min hadde klart å dra rundt en liter slurry med vørter oppi egentlig..
Tja, si det da. Sikkert ei uke siden jeg målte sist, da var ølet på 1.008 og det var det fremdeles på søndag da jeg tappa. Men gjæra i litermålet stod med alufolie over seg og det rant jo over og ned på bryggebenken. Noe livstegn var det der, og var ikke mange timene etterpå før det var trykk i blowoffen. I går putra det rolig og fint, i dag tidlig var det fin skuddtakt med grove bobler hvert sekund.
Jau.. og derfor er det så mye mer sytalaust med innkjøp av halvkiloer med god tørrgjær. Da hopper jeg bukk over oksygen problemet. Spent på om alle varianter av AEB fungerer godt nå. Kjøpte to kilo på black week.Med de mengdene du brygger av gangen, blir det snakk om ganske store startere om du skal snurre dem for å få gitt gjæren oksygen på den måten. Så jeg vil si at du bør skaffe oksygen om du skal klare å komme opp i anbefalt mengde oksygen, som er minimum 8 ppm - og helst 10-12.
To kilo tørrgjær er mye tørrgjær.Jau.. og derfor er det så mye mer sytalaust med innkjøp av halvkiloer med god tørrgjær. Da hopper jeg bukk over oksygen problemet. Spent på om alle varianter av AEB fungerer godt nå. Kjøpte to kilo på black week.
50 gram pr batch ale, 100 gram pr batch undergjæret. Roughly 20% overpitch pga jeg strør rett i gjæringstanken.To kilo tørrgjær er mye tørrgjær
Ja altså, nå vet jeg ikke om et proteinsteg har mye å si, og det var med minimum 50% hvete jeg har gjorde det, de gangene jeg testet.Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Det var hvete du meska ja. Da ser jeg forskjellenJa altså, nå vet jeg ikke om et proteinsteg har mye å si, og det var med minimum 50% hvete jeg har gjorde det, de gangene jeg testet.
Skulle jeg få lyst til å teste om et proteinsteg kunne løftet et øl til nye høyder så ville jeg mesket i en separat kjele og kjørt vorlauf før jeg overførte til kokekjele/bryggemaskin
Bryggmann på Ålgård har BS Unicip, flytende alternativ til PBW. Har funka bra herSiden PBW ikke er å oppdrive så har jeg brukt denne men det krystalliserer seg/fester seg til stålet i gjæringskaret.
Går bort med starsan men det blir veldig tungvint, noen som har alternativer som kan stå en stund? Vet noen bruker oppvaskmiddel men det er vel ikke like effektivt...
Vis vedlegget 65437
Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Vis vedlegget 65434
Proteinsteg er meningsløst i den oppskrifta der. Det eneste du oppnår er å ødelegge proteiner som danner skummet i ølet. Et proteinsteg gir bare mening om du har undermodifisert malt - og det er ganske spesielt, og vanskelig å finne - eller minst 20% umalta korn i gristen.Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Vis vedlegget 65434
Ok, var de som anbefalte meg chemclean..
Takk for tips
Etter PBW boksen gikk tom for lenge siden, har jeg kun brukt oppvaskmiddel. Det blir rent. Skulle jeg en eller annen gang ha behov for sterkere lut blir det kaustisk soda. Foreløpig har jeg ikke hatt behov for å kjøpe inn stoffet .Vet noen bruker oppvaskmiddel men det er vel ikke like effektivt...
Både homebrew.no og brewshop.no har PBW på lager btw.Siden PBW ikke er å oppdrive..
Kjøpe etiketter med lim fra Clas OhlsonNoen som har noen erfaringer med å lime etiketter på pet-flasker? Melk funker prima på glassflasker, gjelder det også for pet? Limstift funka særdeles elendig. Har jeg hørt.