Tråden for dumme spørsmål.

For en sånn som meg som sjeldent bruker våtgjær. Nå tok jeg av en liter av øverste gjærlaget fra pilsen som jeg tappa, og slo rett over i tanken til julebokken. Hva pleier dere å gjøre ved repitch av slurry? Mikser den i et større litermål med vørter og så pitcher, eller går det tykk slurry rett i vørteren?
 
For en sånn som meg som sjeldent bruker våtgjær. Nå tok jeg av en liter av øverste gjærlaget fra pilsen som jeg tappa, og slo rett over i tanken til julebokken. Hva pleier dere å gjøre ved repitch av slurry? Mikser den i et større litermål med vørter og så pitcher, eller går det tykk slurry rett i vørteren?
Hvis jeg gjør som du gjorde nå, må jeg gi oksygen. Alternativet er å gi den vørter på morgenen og sette den på snurrer'n 4 -6 timer. Da trenger du ikke surre med oksygen. Dette er en framgangsmåte Colin Kaminsky anbefaler. Jeg har brukt den noen ganger, og det ser ut til å fungere fint. Forutsetninga er at gjæren er ganske ny, sånn at den har gode glykogenlagre. Det gjelder for din framgangsmåte, også, så klart.

Hvis slurryen har stått noen dager, vil jeg gi den en tynn vørter, riste godt, og la den stå i ro et par dager. Da har den fått fornya glykogenlagrene. Jeg dekanterer denne før bruk, og gir oksygen ved pitching. (Eller jeg kan også sette en Kaminskystarter her også, i tillegg til oppfriskningsstarteren.)

Et viktig poeng: Du regner alderen på den gjæren du gjenbruker fra tidspunktet da hovedgjæringa var slutt, ikke fra tappedato.
 
Hvis jeg gjør som du gjorde nå, må jeg gi oksygen. Alternativet er å gi den vørter på morgenen og sette den på snurrer'n 4 -6 timer. Da trenger du ikke surre med oksygen.
For en liter slurry, når jeg trenger 3000 mrd gjærceller. Må vel ha en ti-liters kolbe for at det ikke skal gå aldeles overbord da. Er det ikke nok oksygen med en knapp meter fall fra tappeslangen til gjæringstanken? Bekymringen min var at slurryen var kanskje for fast til at den ble lett nok mikset med vørteren. At den helst bare gikk rett til bunns. Ganske usikker på om magnetrøreren min hadde klart å dra rundt en liter slurry med vørter oppi egentlig..

Et viktig poeng: Du regner alderen på den gjæren du gjenbruker fra tidspunktet da hovedgjæringa var slutt, ikke fra tappedato.
Tja, si det da. Sikkert ei uke siden jeg målte sist, da var ølet på 1.008 og det var det fremdeles på søndag da jeg tappa. Men gjæra i litermålet stod med alufolie over seg og det rant jo over og ned på bryggebenken. Noe livstegn var det der, og var ikke mange timene etterpå før det var trykk i blowoffen. I går putra det rolig og fint, i dag tidlig var det fin skuddtakt med grove bobler hvert sekund.
 
For en liter slurry, når jeg trenger 3000 mrd gjærceller. Må vel ha en ti-liters kolbe for at det ikke skal gå aldeles overbord da. Er det ikke nok oksygen med en knapp meter fall fra tappeslangen til gjæringstanken? Bekymringen min var at slurryen var kanskje for fast til at den ble lett nok mikset med vørteren. At den helst bare gikk rett til bunns. Ganske usikker på om magnetrøreren min hadde klart å dra rundt en liter slurry med vørter oppi egentlig..


Tja, si det da. Sikkert ei uke siden jeg målte sist, da var ølet på 1.008 og det var det fremdeles på søndag da jeg tappa. Men gjæra i litermålet stod med alufolie over seg og det rant jo over og ned på bryggebenken. Noe livstegn var det der, og var ikke mange timene etterpå før det var trykk i blowoffen. I går putra det rolig og fint, i dag tidlig var det fin skuddtakt med grove bobler hvert sekund.
Den skulle være fin, den der. Chris White sier to uker, men det optimale er å bruke den så snart som mulig.

Det er ikke veldig mye oksygen du får inn på den måten, men det er så klart en god del bedre enn ikke noe. Og det blir helt sikkert øl:).

Med de mengdene du brygger av gangen, blir det snakk om ganske store startere om du skal snurre dem for å få gitt gjæren oksygen på den måten. Så jeg vil si at du bør skaffe oksygen om du skal klare å komme opp i anbefalt mengde oksygen, som er minimum 8 ppm - og helst 10-12.
 
Med de mengdene du brygger av gangen, blir det snakk om ganske store startere om du skal snurre dem for å få gitt gjæren oksygen på den måten. Så jeg vil si at du bør skaffe oksygen om du skal klare å komme opp i anbefalt mengde oksygen, som er minimum 8 ppm - og helst 10-12.
Jau.. og derfor er det så mye mer sytalaust med innkjøp av halvkiloer med god tørrgjær. Da hopper jeg bukk over oksygen problemet. Spent på om alle varianter av AEB fungerer godt nå. Kjøpte to kilo på black week.
 
Jau.. og derfor er det så mye mer sytalaust med innkjøp av halvkiloer med god tørrgjær. Da hopper jeg bukk over oksygen problemet. Spent på om alle varianter av AEB fungerer godt nå. Kjøpte to kilo på black week.
To kilo tørrgjær er mye tørrgjær:).

Neida, jeg skjønner strategien din. Problemet når du skal gjenbruke slurry, som skal ha greie glykogenlagre når den er fersk, sånn at den har godt med energi til å nyttiggjøre seg oksygen til å syntetisere steroler (membranråstoff), er at du enten må kunne oksygenere vørteren ordentlig, eller du må kunne gi gjæren nok oksygen i en starter til at den bygger opp sterollagrene der. Og det siste blir vanskelig når du har store brygg. Men du kommer ikke unna å måtte tilføre oksygen på en eller annen måte - om du vil følge "best practice".
 
Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Ja altså, nå vet jeg ikke om et proteinsteg har mye å si, og det var med minimum 50% hvete jeg har gjorde det, de gangene jeg testet.

Skulle jeg få lyst til å teste om et proteinsteg kunne løftet et øl til nye høyder så ville jeg mesket i en separat kjele og kjørt vorlauf før jeg overførte til kokekjele/bryggemaskin :)
 
Ja altså, nå vet jeg ikke om et proteinsteg har mye å si, og det var med minimum 50% hvete jeg har gjorde det, de gangene jeg testet.

Skulle jeg få lyst til å teste om et proteinsteg kunne løftet et øl til nye høyder så ville jeg mesket i en separat kjele og kjørt vorlauf før jeg overførte til kokekjele/bryggemaskin :)
Det var hvete du meska ja. Da ser jeg forskjellen
 
Siden PBW ikke er å oppdrive så har jeg brukt denne men det krystalliserer seg/fester seg til stålet i gjæringskaret.
Går bort med starsan men det blir veldig tungvint, noen som har alternativer som kan stå en stund? Vet noen bruker oppvaskmiddel men det er vel ikke like effektivt...

1000010656.jpg
 
Siden PBW ikke er å oppdrive så har jeg brukt denne men det krystalliserer seg/fester seg til stålet i gjæringskaret.
Går bort med starsan men det blir veldig tungvint, noen som har alternativer som kan stå en stund? Vet noen bruker oppvaskmiddel men det er vel ikke like effektivt...

Vis vedlegget 65437
Bryggmann på Ålgård har BS Unicip, flytende alternativ til PBW. Har funka bra her :)
 
Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Vis vedlegget 65434
Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Vis vedlegget 65434
Proteinsteg er meningsløst i den oppskrifta der. Det eneste du oppnår er å ødelegge proteiner som danner skummet i ølet. Et proteinsteg gir bare mening om du har undermodifisert malt - og det er ganske spesielt, og vanskelig å finne - eller minst 20% umalta korn i gristen.

Når det gjelder brent guffe-faren: Så lenge du veit den er der, er det ingen fare. Du må bare varme opp langsomt. Men det er vel bare når du brygger weissbier og ønsker mest mulig nelliksmak, at det gir mening å bruke dette steget (ferulstyresteget) rundt 45 grader. (Jeg har brukt det en del, og har ikke opplevd noen merkbar effekt av det, så jeg bruker det ikke lenger.)
 
Noen som har noen erfaringer med å lime etiketter på pet-flasker? Melk funker prima på glassflasker, gjelder det også for pet? Limstift funka særdeles elendig. Har jeg hørt.
 
Tilbake
Topp