Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har skaffa meg et lite kjøleskap som får under kjøkkenbenken til å ha ølfat i. Ulempa er at det bare går ett av mine 18-litre i det, de er vel litt mer stuttjukke enn 19-literne tror jeg (er det forresten noen som veit diameteren på 19-literne?).

Jeg tenkte jeg kunne spikke bort den plasten som holder hylleplatene, siden jeg uansett ikke har bruk for disse, og da forhåpentligvis få nok plass til å få inn to fat. Er det noen som har erfaring med den slags mishandling av kjøleskap?Vis vedlegget 65298
Har ikke tatt bort hele platen, men boret hull til ledning. Innsiden er isolert med skum som raskt blir porøs og drysser. Umulig å vaske om du mot formodning skulle søle.
 
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en overgang mellom 1/2’’ Hun til 19/32’’-18 UNF Han?
Ønsker ikke å gå via 1/4’’ om noen lurte :cool:
1701125315609.jpeg
 
Har ikke tatt bort hele platen, men boret hull til ledning. Innsiden er isolert med skum som raskt blir porøs og drysser. Umulig å vaske om du mot formodning skulle søle.
Når det kommer til det å borre hull: jeg skulle jo gjerne hatt et hull til tappelinjer. Er det noen trygg måte å ta dem på uten å risikere å borre i et kjølerør?
 
Når det kommer til det å borre hull: jeg skulle jo gjerne hatt et hull til tappelinjer. Er det noen trygg måte å ta dem på uten å risikere å borre i et kjølerør?
Her gjelder vel tipset sett kjøleskapet på maks kjøling med åpen dør så vil det oppstå kondens der kjølerørene går, lettere å unngå de da :)

Jeg tok bare sjangsen og borra et lite hull og utvidet dette forsiktig mens jeg fulgte med på om det dukket opp noen kjølerør, det gikk heldigvis godt :p
 
Når det kommer til det å borre hull: jeg skulle jo gjerne hatt et hull til tappelinjer. Er det noen trygg måte å ta dem på uten å risikere å borre i et kjølerør?
Kommer litt an på hvor du ønsker hullet. Det tryggeste er å lage hull i side / topp der hvor du er sikker på at det ikke er kjøling. Bruk trikset til PetterL. Jeg har utelukkende laget hull i sidene på mine.
 
Noen som har erfaring med en sånn https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/kjoleenheter/varmematte-30w ?
Tenker den er fin å bruke på et litt kjølig rom nå som det er så sprengkaldt ute
Den ser fin ut.

Jeg bruker denne: https://www.olbrygging.no/mangrove-jack-s/100081/heat-pad
Da får jeg snurret hageslange for kjøling rundt siden.
Kjøler i begynnelsen av gjæringen og varmer etter stormgjæring på vinterstid.
Har ingen negative erfaringer med den.
 
Sist redigert:
Kommer litt an på hvor du ønsker hullet. Det tryggeste er å lage hull i side / topp der hvor du er sikker på at det ikke er kjøling. Bruk trikset til PetterL. Jeg har utelukkende laget hull i sidene på mine.
Er det ikke kjøling i sidene? Isåfall er det jo grei skuring.
 
Det avhenger av produsent/modell. Sett døren åpen og kjøleskapet på full guff.... så ser/kjenner du raskt hvor kjølingen er i skapet.
 
Og PET tar ikke skade heller?

(store deler av året kan man gjære ute også ;-) https://snl.no/Oslo_-_klima#:~:text=Middeltemperaturen på Blindern er –2,C for året som helhet. )
Har ikke denne, men av den typen som er litt over cm tykk. Den blir så varm at jeg ikke tør ha den rett på PET karet. Tror når du får samme watt, men fordelt over et større område som den du viser at det skal gå greit, evt at du har et håndkle mellom varmematta og PET-karet
 
Er det ikke kjøling i sidene? Isåfall er det jo grei skuring.
Så Øltid la ut en video der han borret hull og han var usikker på om det var elementer. Tok et hullbor fra utsiden og bare tok hull i ytterdelen. Så kjente han etter om det var noe rør i isolasjonen. Da alt så greit ut borret han gjennom helt. Om du skulle treffe noe rør så har du i minste innerdelen hel og beskyttet og ikke ødelagt.
 
Tilbake
Topp