Tråden for dumme spørsmål.

Med de mengdene du brygger av gangen, blir det snakk om ganske store startere om du skal snurre dem for å få gitt gjæren oksygen på den måten. Så jeg vil si at du bør skaffe oksygen om du skal klare å komme opp i anbefalt mengde oksygen, som er minimum 8 ppm - og helst 10-12.
Jau.. og derfor er det så mye mer sytalaust med innkjøp av halvkiloer med god tørrgjær. Da hopper jeg bukk over oksygen problemet. Spent på om alle varianter av AEB fungerer godt nå. Kjøpte to kilo på black week.
 
Jau.. og derfor er det så mye mer sytalaust med innkjøp av halvkiloer med god tørrgjær. Da hopper jeg bukk over oksygen problemet. Spent på om alle varianter av AEB fungerer godt nå. Kjøpte to kilo på black week.
To kilo tørrgjær er mye tørrgjær:).

Neida, jeg skjønner strategien din. Problemet når du skal gjenbruke slurry, som skal ha greie glykogenlagre når den er fersk, sånn at den har godt med energi til å nyttiggjøre seg oksygen til å syntetisere steroler (membranråstoff), er at du enten må kunne oksygenere vørteren ordentlig, eller du må kunne gi gjæren nok oksygen i en starter til at den bygger opp sterollagrene der. Og det siste blir vanskelig når du har store brygg. Men du kommer ikke unna å måtte tilføre oksygen på en eller annen måte - om du vil følge "best practice".
 
Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Ja altså, nå vet jeg ikke om et proteinsteg har mye å si, og det var med minimum 50% hvete jeg har gjorde det, de gangene jeg testet.

Skulle jeg få lyst til å teste om et proteinsteg kunne løftet et øl til nye høyder så ville jeg mesket i en separat kjele og kjørt vorlauf før jeg overførte til kokekjele/bryggemaskin :)
 
Ja altså, nå vet jeg ikke om et proteinsteg har mye å si, og det var med minimum 50% hvete jeg har gjorde det, de gangene jeg testet.

Skulle jeg få lyst til å teste om et proteinsteg kunne løftet et øl til nye høyder så ville jeg mesket i en separat kjele og kjørt vorlauf før jeg overførte til kokekjele/bryggemaskin :)
Det var hvete du meska ja. Da ser jeg forskjellen
 
Siden PBW ikke er å oppdrive så har jeg brukt denne men det krystalliserer seg/fester seg til stålet i gjæringskaret.
Går bort med starsan men det blir veldig tungvint, noen som har alternativer som kan stå en stund? Vet noen bruker oppvaskmiddel men det er vel ikke like effektivt...

1000010656.jpg
 
Siden PBW ikke er å oppdrive så har jeg brukt denne men det krystalliserer seg/fester seg til stålet i gjæringskaret.
Går bort med starsan men det blir veldig tungvint, noen som har alternativer som kan stå en stund? Vet noen bruker oppvaskmiddel men det er vel ikke like effektivt...

Vis vedlegget 65437
Bryggmann på Ålgård har BS Unicip, flytende alternativ til PBW. Har funka bra her :)
 
Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Vis vedlegget 65434
Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Vis vedlegget 65434
Proteinsteg er meningsløst i den oppskrifta der. Det eneste du oppnår er å ødelegge proteiner som danner skummet i ølet. Et proteinsteg gir bare mening om du har undermodifisert malt - og det er ganske spesielt, og vanskelig å finne - eller minst 20% umalta korn i gristen.

Når det gjelder brent guffe-faren: Så lenge du veit den er der, er det ingen fare. Du må bare varme opp langsomt. Men det er vel bare når du brygger weissbier og ønsker mest mulig nelliksmak, at det gir mening å bruke dette steget (ferulstyresteget) rundt 45 grader. (Jeg har brukt det en del, og har ikke opplevd noen merkbar effekt av det, så jeg bruker det ikke lenger.)
 
Noen som har noen erfaringer med å lime etiketter på pet-flasker? Melk funker prima på glassflasker, gjelder det også for pet? Limstift funka særdeles elendig. Har jeg hørt.
 
Har brukt denne en stund, på temperaturer mellom 30 og 50 grader og ca halvparten av anbefalt dosering.

Har ikke merket krystallisering og det blir rent.
Jeg lot det stå over natten slik jeg alltid har gjort med PBW, da ble innsiden av tankene som sandpapir
 
Huffameg! Testet en Fwk og har akkurat kjørt en Diacetyl rest i to dager og cold crash ned på 3c før jeg glemte hele tappingen og dro på helgetur. Er en American Amber som nå er på dag 14 og vil da stå på 3 grader i ytterligere fire dager. Er det noe som kan redusere smaken eller ødelegge brygget?
 
Sist redigert:
Huffameg! Testet en Fwt og har akkurat kjørt en Diacetyl rest i to dager og cold crash ned på 3c før jeg glemte hele tappingen og dro på helgetur. Er en American Amber som nå er på dag 14 og vil da stå på 3 grader i ytterligere fire dager. Er det noe som kan redusere smaken eller ødelegge brygget?
Blir bare bedre av det.
 
Tilbake
Topp