Finn Berger
Moderator
Hvis jeg gjør som du gjorde nå, må jeg gi oksygen. Alternativet er å gi den vørter på morgenen og sette den på snurrer'n 4 -6 timer. Da trenger du ikke surre med oksygen. Dette er en framgangsmåte Colin Kaminsky anbefaler. Jeg har brukt den noen ganger, og det ser ut til å fungere fint. Forutsetninga er at gjæren er ganske ny, sånn at den har gode glykogenlagre. Det gjelder for din framgangsmåte, også, så klart.For en sånn som meg som sjeldent bruker våtgjær. Nå tok jeg av en liter av øverste gjærlaget fra pilsen som jeg tappa, og slo rett over i tanken til julebokken. Hva pleier dere å gjøre ved repitch av slurry? Mikser den i et større litermål med vørter og så pitcher, eller går det tykk slurry rett i vørteren?
Hvis slurryen har stått noen dager, vil jeg gi den en tynn vørter, riste godt, og la den stå i ro et par dager. Da har den fått fornya glykogenlagrene. Jeg dekanterer denne før bruk, og gir oksygen ved pitching. (Eller jeg kan også sette en Kaminskystarter her også, i tillegg til oppfriskningsstarteren.)
Et viktig poeng: Du regner alderen på den gjæren du gjenbruker fra tidspunktet da hovedgjæringa var slutt, ikke fra tappedato.