Tråden for dumme spørsmål.

Pinnen åpnes av vanntrykket, bruker det selv for å spyle rent ball lock koblingene mine med slanger. Er pinnen litt stør og har satt seg så må du trykke den inn en gang for hånd før du kobler den på. Pinnen vil pulsere og lage lyd men tenker det er bare bra for å få ristet ut alt av rester inni der :)
 
Den ser fin ut.

Jeg bruker denne: https://www.olbrygging.no/mangrove-jack-s/100081/heat-pad
Da får jeg snurret hageslange for kjøling rundt siden.
Kjøler i begynnelsen av gjæringen og varmer etter stormgjæring på vinterstid.
Har ingen negative erfaringer med den.
Har også to av denne, veldig fint å varme opp ølet uten å måtte varme opp hele rommet… Kjekt også å kunne ha flere øl stående ved siden av hverandre på forskjellige temperaturer :) Jeg bruker de med inkbird og ville nok ikke ha brukt de uten en form for kontroller. Jeg har gjort noen eksperimenter og skal oppdatere en annen tråd, men det kan virke som at den på 25 W har kapasitet til å varme opp 10 L vann til ca. 10 C over romtemperatur.
 
Hvor er det smartest og plassere temperaturproben tro? Tenker jeg får prøve med en bøtte vann først
Jeg har teipet en neoprenbit ganske tett med maskeringsteip og så sniker jeg temperaturproben bakom der. Har fungert fint i mange år det. Med heatpad så blir vel varmen mer direkte på enn min løsning med frostvakt under plata som gjæringsbøtta/tanken står på, og kanskje en thermowell gir bedre måling med heatpad.
 
Hvor er det smartest og plassere temperaturproben tro? Tenker jeg får prøve med en bøtte vann først
Jeg har Inkbirdføleren tapet til siden av karet med tykk isolasjon over. (Nedenfor overflatenivået på ølet og over der siste runde av hageslangen går.)
Har vurdert å borre hull i lokket og sette i en termobrønn, men jeg tror dette er nøyaktig nok.
 
Hvor er det smartest og plassere temperaturproben tro? Tenker jeg får prøve med en bøtte vann først
Mine varmeplater går ikke helt rundt karet. Jeg stropper derfor både varmeplate + en bit av et skum-underlag med en web-reim og setter føler på motsatt side av varme-elementet.
 
Kanskje ikke :) men for mitt vedkommende er det viktig at kona er med på laget, selv om hun bare aner kostnadene.
Dette er nøkkelen til et lykkelig ekteskap. Åpenhet rundt investeringer/pengebruk og forståelse for hverandres hobbyer. Det er ikke mine eller dine penger, men vår inntekt, er det noe som er sagt. "Lastbalansering" ved forskjellige arbeidstider eller arbeidsbelastning.
 
Bruker du 3d- printer?
Hvordan er kost/ nytte?
Det er mange jeg har frarådet å kjøpe en 3D printer. Dette er ingen vidundermaskinen akka Duplikatoren til Tommy :)
Det er ofte både plunder og heft, så du må ha ‘tinkering’ genet på plass. Nye maskiner er langt bedre, men…
Så er det hva du skal printe. Du finner mange modeller på nett, og mange printer stort sett ting de laster ned. Det er for meg helt håpløst siden det alltid er en kombinasjon av flere modeller jeg ønsker, eller ting som ikke finnes.
Dersom du ikke er interessert i å lære deg cad / 3D design, ville jeg heller bestilt ting fra en 3D produsent (jlcpcb.com).
Til slutt er det mye du ikke kan printe. John Guest inneholder ofte en stål innmat og vil ikke kunne skrives ut. Da trenger du en Duplikator :cool:
1701337984116.jpeg
 
Sist redigert:
For en sånn som meg som sjeldent bruker våtgjær. Nå tok jeg av en liter av øverste gjærlaget fra pilsen som jeg tappa, og slo rett over i tanken til julebokken. Hva pleier dere å gjøre ved repitch av slurry? Mikser den i et større litermål med vørter og så pitcher, eller går det tykk slurry rett i vørteren?
 
For en sånn som meg som sjeldent bruker våtgjær. Nå tok jeg av en liter av øverste gjærlaget fra pilsen som jeg tappa, og slo rett over i tanken til julebokken. Hva pleier dere å gjøre ved repitch av slurry? Mikser den i et større litermål med vørter og så pitcher, eller går det tykk slurry rett i vørteren?
Hvis jeg gjør som du gjorde nå, må jeg gi oksygen. Alternativet er å gi den vørter på morgenen og sette den på snurrer'n 4 -6 timer. Da trenger du ikke surre med oksygen. Dette er en framgangsmåte Colin Kaminsky anbefaler. Jeg har brukt den noen ganger, og det ser ut til å fungere fint. Forutsetninga er at gjæren er ganske ny, sånn at den har gode glykogenlagre. Det gjelder for din framgangsmåte, også, så klart.

Hvis slurryen har stått noen dager, vil jeg gi den en tynn vørter, riste godt, og la den stå i ro et par dager. Da har den fått fornya glykogenlagrene. Jeg dekanterer denne før bruk, og gir oksygen ved pitching. (Eller jeg kan også sette en Kaminskystarter her også, i tillegg til oppfriskningsstarteren.)

Et viktig poeng: Du regner alderen på den gjæren du gjenbruker fra tidspunktet da hovedgjæringa var slutt, ikke fra tappedato.
 
Hvis jeg gjør som du gjorde nå, må jeg gi oksygen. Alternativet er å gi den vørter på morgenen og sette den på snurrer'n 4 -6 timer. Da trenger du ikke surre med oksygen.
For en liter slurry, når jeg trenger 3000 mrd gjærceller. Må vel ha en ti-liters kolbe for at det ikke skal gå aldeles overbord da. Er det ikke nok oksygen med en knapp meter fall fra tappeslangen til gjæringstanken? Bekymringen min var at slurryen var kanskje for fast til at den ble lett nok mikset med vørteren. At den helst bare gikk rett til bunns. Ganske usikker på om magnetrøreren min hadde klart å dra rundt en liter slurry med vørter oppi egentlig..

Et viktig poeng: Du regner alderen på den gjæren du gjenbruker fra tidspunktet da hovedgjæringa var slutt, ikke fra tappedato.
Tja, si det da. Sikkert ei uke siden jeg målte sist, da var ølet på 1.008 og det var det fremdeles på søndag da jeg tappa. Men gjæra i litermålet stod med alufolie over seg og det rant jo over og ned på bryggebenken. Noe livstegn var det der, og var ikke mange timene etterpå før det var trykk i blowoffen. I går putra det rolig og fint, i dag tidlig var det fin skuddtakt med grove bobler hvert sekund.
 
For en liter slurry, når jeg trenger 3000 mrd gjærceller. Må vel ha en ti-liters kolbe for at det ikke skal gå aldeles overbord da. Er det ikke nok oksygen med en knapp meter fall fra tappeslangen til gjæringstanken? Bekymringen min var at slurryen var kanskje for fast til at den ble lett nok mikset med vørteren. At den helst bare gikk rett til bunns. Ganske usikker på om magnetrøreren min hadde klart å dra rundt en liter slurry med vørter oppi egentlig..


Tja, si det da. Sikkert ei uke siden jeg målte sist, da var ølet på 1.008 og det var det fremdeles på søndag da jeg tappa. Men gjæra i litermålet stod med alufolie over seg og det rant jo over og ned på bryggebenken. Noe livstegn var det der, og var ikke mange timene etterpå før det var trykk i blowoffen. I går putra det rolig og fint, i dag tidlig var det fin skuddtakt med grove bobler hvert sekund.
Den skulle være fin, den der. Chris White sier to uker, men det optimale er å bruke den så snart som mulig.

Det er ikke veldig mye oksygen du får inn på den måten, men det er så klart en god del bedre enn ikke noe. Og det blir helt sikkert øl:).

Med de mengdene du brygger av gangen, blir det snakk om ganske store startere om du skal snurre dem for å få gitt gjæren oksygen på den måten. Så jeg vil si at du bør skaffe oksygen om du skal klare å komme opp i anbefalt mengde oksygen, som er minimum 8 ppm - og helst 10-12.
 
Tilbake
Topp