Jædr
Norbrygg-medlem
Ja, men det er vel på vei ut av sortementetBåde homebrew.no og brewshop.no har PBW på lager btw.
Ja, men det er vel på vei ut av sortementetBåde homebrew.no og brewshop.no har PBW på lager btw.
Jeg lot det stå over natten slik jeg alltid har gjort med PBW, da ble innsiden av tankene som sandpapirHar brukt denne en stund, på temperaturer mellom 30 og 50 grader og ca halvparten av anbefalt dosering.
Har ikke merket krystallisering og det blir rent.
Blir bare bedre av det.Huffameg! Testet en Fwt og har akkurat kjørt en Diacetyl rest i to dager og cold crash ned på 3c før jeg glemte hele tappingen og dro på helgetur. Er en American Amber som nå er på dag 14 og vil da stå på 3 grader i ytterligere fire dager. Er det noe som kan redusere smaken eller ødelegge brygget?
Oi! Det var jeg ikke klar over. Takk!Blir bare bedre av det.
Så lenge du kompenserer med CO2 under kald kræsj og planlegger å fate ølet er det ingen problem at den står der over helgen, du får mindre bunnfall over i fatet.Huffameg! Testet en Fwk og har akkurat kjørt en Diacetyl rest i to dager og cold crash ned på 3c før jeg glemte hele tappingen og dro på helgetur. Er en American Amber som nå er på dag 14 og vil da stå på 3 grader i ytterligere fire dager. Er det noe som kan redusere smaken eller ødelegge brygget?
Hvorfor det? Er det noen forskjell på modning av øl mellom gjæringskar og fat når den skjer på 3 grader?Blir bare bedre av det.
Er ikke poenget med den prosessen der å få felt ut gjær og tåkepartikler? Nå snakker jeg om noe jeg aldri har drevet med, men jeg har forstått det sånn at det tar tid. Klassisk lagerbrygging sier vel at du helst skal stå på minus 1 til 2 grader i 2 til 4 uker, og så overføre, uten å heve temperaturen, for at all elendighet skal bli igjen i det første karet....
... Er det noen forskjell på modning av øl mellom gjæringskar og fat når den skjer på 3 grader?
Jeg er enig i det du skriver, og så lenge ølet skal på fat er det vel neppe noen ulemper med å kald kræsje noen dager ekstra, men jeg tror heller ikke det gir særlig gevinst. Eneste forskjellen jeg opplever ved å modne i gjæringskaret og ikke i fatet er at gjæringskaret og gjæringsskapet er okkupert i lang tid, og at om det modnes på fat, tapper et par grumsete halvlitere før det kommer klart øl.Er ikke poenget med den prosessen der å få felt ut gjær og tåkepartikler? Nå snakker jeg om noe jeg aldri har drevet med, men jeg har forstått det sånn at det tar tid. Klassisk lagerbrygging sier vel at du helst skal stå på minus 1 til 2 grader i 2 til 4 uker, og så overføre, uten å heve temperaturen, for at all elendighet skal bli igjen i det første karet.
Men uansett, den "modninga" det er snakk om her, er vel utfelling av uønska partikler, og jeg ville tru at noen ekstra dager da er bra? Og så aner jeg ikke om det vil gjøre noen merkbar forskjell. Men i alle fall, hvis du ikke bruker klaringsmidler (gelatin), så er vel tid viktig?
Enig der, altså at det vil ikke gjøre ølet noe vondt og at utfellingen blir bedre med tid, men trodde det var snakk om selve ølet, my badJeg leser trådstarter slik at han akkurat har kjølt med ølet til 3 grader. Da tar det noe tid før det klarner. Omtrent en hyttetur. Om det går noen dager ekstra er det ikke av det vonde.
Jeg tar det enda litt lenger enn deg: Jeg dropper alt det der .Jeg er enig i det du skriver, og så lenge ølet skal på fat er det vel neppe noen ulemper med å kald kræsje noen dager ekstra, men jeg tror heller ikke det gir særlig gevinst. Eneste forskjellen jeg opplever ved å modne i gjæringskaret og ikke i fatet er at gjæringskaret og gjæringsskapet er okkupert i lang tid, og at om det modnes på fat, tapper et par grumsete halvlitere før det kommer klart øl.
Jeg opplever ikke merkbar forskjell på øl som er kald kræsjet 3 eller 7 dager, den store forskjellen opplever jeg ved at fatet får stå urørt, med eller uten gass i ca 45 dager.
Du skriver fat. Hva med tapping på flasker?Jeg er enig i det du skriver, og så lenge ølet skal på fat er det vel neppe noen ulemper med å kald kræsje noen dager ekstra, men jeg tror heller ikke det gir særlig gevinst. Eneste forskjellen jeg opplever ved å modne i gjæringskaret og ikke i fatet er at gjæringskaret og gjæringsskapet er okkupert i lang tid, og at om det modnes på fat, tapper et par grumsete halvlitere før det kommer klart øl.
Jeg opplever ikke merkbar forskjell på øl som er kald kræsjet 3 eller 7 dager, den store forskjellen opplever jeg ved at fatet får stå urørt, med eller uten gass i ca 45 dager.
Det er et godt spørsmål. Jeg trur ikke du kan flaske rett fra det karet som har stått kaldt uten å ødelegge noe av effekten. Og du måtte da i alle fall flaske ved ned mot 0, og det høres ikke trivelig ut.Du skriver fat. Hva med tapping på flasker?
De eneste ølene jeg kald kræsjer er de med tørrhumle og det er kun for det praktiske under overføring til fat. Pils går rett på fat etter diacetyl rast og fatene går i en bod som holder 3-4 grader halve året og rundt 10-15 grader resten av året, merker ingen forskjell så lenge de får sine 45 dager.Jeg tar det enda litt lenger enn deg: Jeg dropper alt det der .
Men jeg får se. Jeg har et par pilsdunker stående til gjæring, og hvis Yr legger forholda til rette for det, kan jeg jo sette dem ut noen dager.
Med tapping på flasker så var det poenget som @Finn Berger allerede har tatt opp, nemlig gjær og dens helse. Nå tror jeg på ingen måte at en hyttetur over noen dager spiller en rolle, men jeg ville ikke modnet en pils på 0-3 grader i 45 dager på gjæringskaret for så å belage meg på at den opprinnelige gjæren skulle karbonere flaskene, igjen, i ditt tilfellet vil det nok gå helt fintDu skriver fat. Hva med tapping på flasker?
OK, det var nyttig info.Jeg kjører som regel noen dagers cold crash ned mot 1 grad. Når jeg har fylt et fat, blir det ofte noen liter vørter igjen som jeg da ofte bare tapper fra allrounderen til flaske med picnic-kran og karbonerer med sukkerbiter. Har aldri opplevd ikke å ha nok gjær. Men det har nok med gjærtype å gjøre også. Ville nok vært mer engstelig om jeg hadde brukt WLP002/007 eller annen gjær som flokkulerer voldsomt.
Selv om jeg tappet kaldt øl, bare brukte picnic-kran mot flaskehalsen og altså slett ikke gjeninnførte noen spesielle tiltak for å unngå oksidering, har de på denne måten flaskekarbonerte ølene blitt helt fine, også over tid. Så gjæren ordner nok opp når den først begynner å jobbe.OK, det var nyttig info.
Spørsmålet er likevel om den gjæren der er aktiv nok i det du tapper til å fungere som oksygenjeger, eller om den bare sitter sløvt på sengekanten og ser oksygenatomene fare forbi. Men nå tar det jo tid - flere dager -før oksygen rekker å utrette særlig skade ved værelsestemperatur, hvis vi skal stole på det George Fix skriver på side 130 i Principles of Brewing Science, så kanskje er jeg overdrevent bekymra. Gikk karboneringa normalt fort?
Takk, da skal jeg begynne å følge ekstra nøye med på Yr om ei stund.Selv om jeg tappet kaldt øl, bare brukte picnic-kran mot flaskehalsen og altså slett ikke gjeninnførte noen spesielle tiltak for å unngå oksidering, har de på denne måten flaskekarbonerte ølene blitt helt fine, også over tid. Så gjæren ordner nok opp når den først begynner å jobbe.
Har bare latt disse ekstraflaskene stå i romtemperatur i 10-14 dager før jeg har satt dem kaldt, og ikke testet karbonering underveis.
Nå skal jeg legge til at jeg er skeptisk til cold crash uten kontroll på ingress av luft/oksygen. Jeg løser det ved å sette på svakt trykk av CO2 på allrounderen mens jeg coldcrasher. Selv om disse karene tåler flere bars overtrykk, tror jeg ikke de takler undertrykk like godt, så jeg ville ikke tatt sjansen på å lukke det før coldcrash.Takk, da skal jeg begynne å følge ekstra nøye med på Yr om ei stund.
Jeg pleier å få måkt opp noen ganske solide snøhauger her utover vinteren. Kanskje lagering i snøhule er tingen?