Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Vis vedlegget 65434
Proteinsteg er meningsløst i den oppskrifta der. Det eneste du oppnår er å ødelegge proteiner som danner skummet i ølet. Et proteinsteg gir bare mening om du har undermodifisert malt - og det er ganske spesielt, og vanskelig å finne - eller minst 20% umalta korn i gristen.Var ei guds lykke jeg så denne posten før jeg starta brygge denne da
Vis vedlegget 65434
Ok, var de som anbefalte meg chemclean..
Takk for tips
Etter PBW boksen gikk tom for lenge siden, har jeg kun brukt oppvaskmiddel. Det blir rent. Skulle jeg en eller annen gang ha behov for sterkere lut blir det kaustisk soda. Foreløpig har jeg ikke hatt behov for å kjøpe inn stoffet .Vet noen bruker oppvaskmiddel men det er vel ikke like effektivt...
Både homebrew.no og brewshop.no har PBW på lager btw.Siden PBW ikke er å oppdrive..
Kjøpe etiketter med lim fra Clas OhlsonNoen som har noen erfaringer med å lime etiketter på pet-flasker? Melk funker prima på glassflasker, gjelder det også for pet? Limstift funka særdeles elendig. Har jeg hørt.
Ja, men det er vel på vei ut av sortementetBåde homebrew.no og brewshop.no har PBW på lager btw.
Jeg lot det stå over natten slik jeg alltid har gjort med PBW, da ble innsiden av tankene som sandpapirHar brukt denne en stund, på temperaturer mellom 30 og 50 grader og ca halvparten av anbefalt dosering.
Har ikke merket krystallisering og det blir rent.
Blir bare bedre av det.Huffameg! Testet en Fwt og har akkurat kjørt en Diacetyl rest i to dager og cold crash ned på 3c før jeg glemte hele tappingen og dro på helgetur. Er en American Amber som nå er på dag 14 og vil da stå på 3 grader i ytterligere fire dager. Er det noe som kan redusere smaken eller ødelegge brygget?
Oi! Det var jeg ikke klar over. Takk!Blir bare bedre av det.
Så lenge du kompenserer med CO2 under kald kræsj og planlegger å fate ølet er det ingen problem at den står der over helgen, du får mindre bunnfall over i fatet.Huffameg! Testet en Fwk og har akkurat kjørt en Diacetyl rest i to dager og cold crash ned på 3c før jeg glemte hele tappingen og dro på helgetur. Er en American Amber som nå er på dag 14 og vil da stå på 3 grader i ytterligere fire dager. Er det noe som kan redusere smaken eller ødelegge brygget?
Hvorfor det? Er det noen forskjell på modning av øl mellom gjæringskar og fat når den skjer på 3 grader?Blir bare bedre av det.
Er ikke poenget med den prosessen der å få felt ut gjær og tåkepartikler? Nå snakker jeg om noe jeg aldri har drevet med, men jeg har forstått det sånn at det tar tid. Klassisk lagerbrygging sier vel at du helst skal stå på minus 1 til 2 grader i 2 til 4 uker, og så overføre, uten å heve temperaturen, for at all elendighet skal bli igjen i det første karet....
... Er det noen forskjell på modning av øl mellom gjæringskar og fat når den skjer på 3 grader?
Jeg er enig i det du skriver, og så lenge ølet skal på fat er det vel neppe noen ulemper med å kald kræsje noen dager ekstra, men jeg tror heller ikke det gir særlig gevinst. Eneste forskjellen jeg opplever ved å modne i gjæringskaret og ikke i fatet er at gjæringskaret og gjæringsskapet er okkupert i lang tid, og at om det modnes på fat, tapper et par grumsete halvlitere før det kommer klart øl.Er ikke poenget med den prosessen der å få felt ut gjær og tåkepartikler? Nå snakker jeg om noe jeg aldri har drevet med, men jeg har forstått det sånn at det tar tid. Klassisk lagerbrygging sier vel at du helst skal stå på minus 1 til 2 grader i 2 til 4 uker, og så overføre, uten å heve temperaturen, for at all elendighet skal bli igjen i det første karet.
Men uansett, den "modninga" det er snakk om her, er vel utfelling av uønska partikler, og jeg ville tru at noen ekstra dager da er bra? Og så aner jeg ikke om det vil gjøre noen merkbar forskjell. Men i alle fall, hvis du ikke bruker klaringsmidler (gelatin), så er vel tid viktig?
Enig der, altså at det vil ikke gjøre ølet noe vondt og at utfellingen blir bedre med tid, men trodde det var snakk om selve ølet, my badJeg leser trådstarter slik at han akkurat har kjølt med ølet til 3 grader. Da tar det noe tid før det klarner. Omtrent en hyttetur. Om det går noen dager ekstra er det ikke av det vonde.
Jeg tar det enda litt lenger enn deg: Jeg dropper alt det der .Jeg er enig i det du skriver, og så lenge ølet skal på fat er det vel neppe noen ulemper med å kald kræsje noen dager ekstra, men jeg tror heller ikke det gir særlig gevinst. Eneste forskjellen jeg opplever ved å modne i gjæringskaret og ikke i fatet er at gjæringskaret og gjæringsskapet er okkupert i lang tid, og at om det modnes på fat, tapper et par grumsete halvlitere før det kommer klart øl.
Jeg opplever ikke merkbar forskjell på øl som er kald kræsjet 3 eller 7 dager, den store forskjellen opplever jeg ved at fatet får stå urørt, med eller uten gass i ca 45 dager.
Du skriver fat. Hva med tapping på flasker?Jeg er enig i det du skriver, og så lenge ølet skal på fat er det vel neppe noen ulemper med å kald kræsje noen dager ekstra, men jeg tror heller ikke det gir særlig gevinst. Eneste forskjellen jeg opplever ved å modne i gjæringskaret og ikke i fatet er at gjæringskaret og gjæringsskapet er okkupert i lang tid, og at om det modnes på fat, tapper et par grumsete halvlitere før det kommer klart øl.
Jeg opplever ikke merkbar forskjell på øl som er kald kræsjet 3 eller 7 dager, den store forskjellen opplever jeg ved at fatet får stå urørt, med eller uten gass i ca 45 dager.
Det er et godt spørsmål. Jeg trur ikke du kan flaske rett fra det karet som har stått kaldt uten å ødelegge noe av effekten. Og du måtte da i alle fall flaske ved ned mot 0, og det høres ikke trivelig ut.Du skriver fat. Hva med tapping på flasker?