Tråden for dumme spørsmål.

Har brukt denne en stund, på temperaturer mellom 30 og 50 grader og ca halvparten av anbefalt dosering.

Har ikke merket krystallisering og det blir rent.
Jeg lot det stå over natten slik jeg alltid har gjort med PBW, da ble innsiden av tankene som sandpapir
 
Huffameg! Testet en Fwk og har akkurat kjørt en Diacetyl rest i to dager og cold crash ned på 3c før jeg glemte hele tappingen og dro på helgetur. Er en American Amber som nå er på dag 14 og vil da stå på 3 grader i ytterligere fire dager. Er det noe som kan redusere smaken eller ødelegge brygget?
 
Sist redigert:
Huffameg! Testet en Fwt og har akkurat kjørt en Diacetyl rest i to dager og cold crash ned på 3c før jeg glemte hele tappingen og dro på helgetur. Er en American Amber som nå er på dag 14 og vil da stå på 3 grader i ytterligere fire dager. Er det noe som kan redusere smaken eller ødelegge brygget?
Blir bare bedre av det.
 
Huffameg! Testet en Fwk og har akkurat kjørt en Diacetyl rest i to dager og cold crash ned på 3c før jeg glemte hele tappingen og dro på helgetur. Er en American Amber som nå er på dag 14 og vil da stå på 3 grader i ytterligere fire dager. Er det noe som kan redusere smaken eller ødelegge brygget?
Så lenge du kompenserer med CO2 under kald kræsj og planlegger å fate ølet er det ingen problem at den står der over helgen, du får mindre bunnfall over i fatet.

Blir bare bedre av det.
Hvorfor det? Er det noen forskjell på modning av øl mellom gjæringskar og fat når den skjer på 3 grader?
 
...
... Er det noen forskjell på modning av øl mellom gjæringskar og fat når den skjer på 3 grader?
Er ikke poenget med den prosessen der å få felt ut gjær og tåkepartikler? Nå snakker jeg om noe jeg aldri har drevet med, men jeg har forstått det sånn at det tar tid. Klassisk lagerbrygging sier vel at du helst skal stå på minus 1 til 2 grader i 2 til 4 uker, og så overføre, uten å heve temperaturen, for at all elendighet skal bli igjen i det første karet.

Men uansett, den "modninga" det er snakk om her, er vel utfelling av uønska partikler, og jeg ville tru at noen ekstra dager da er bra? Og så aner jeg ikke om det vil gjøre noen merkbar forskjell. Men i alle fall, hvis du ikke bruker klaringsmidler (gelatin), så er vel tid viktig?
 
Er ikke poenget med den prosessen der å få felt ut gjær og tåkepartikler? Nå snakker jeg om noe jeg aldri har drevet med, men jeg har forstått det sånn at det tar tid. Klassisk lagerbrygging sier vel at du helst skal stå på minus 1 til 2 grader i 2 til 4 uker, og så overføre, uten å heve temperaturen, for at all elendighet skal bli igjen i det første karet.

Men uansett, den "modninga" det er snakk om her, er vel utfelling av uønska partikler, og jeg ville tru at noen ekstra dager da er bra? Og så aner jeg ikke om det vil gjøre noen merkbar forskjell. Men i alle fall, hvis du ikke bruker klaringsmidler (gelatin), så er vel tid viktig?
Jeg er enig i det du skriver, og så lenge ølet skal på fat er det vel neppe noen ulemper med å kald kræsje noen dager ekstra, men jeg tror heller ikke det gir særlig gevinst. Eneste forskjellen jeg opplever ved å modne i gjæringskaret og ikke i fatet er at gjæringskaret og gjæringsskapet er okkupert i lang tid, og at om det modnes på fat, tapper et par grumsete halvlitere før det kommer klart øl.

Jeg opplever ikke merkbar forskjell på øl som er kald kræsjet 3 eller 7 dager, den store forskjellen opplever jeg ved at fatet får stå urørt, med eller uten gass i ca 45 dager.
 
Jeg leser trådstarter slik at han akkurat har kjølt med ølet til 3 grader. Da tar det noe tid før det klarner. Omtrent en hyttetur. Om det går noen dager ekstra er det ikke av det vonde.
 
Jeg leser trådstarter slik at han akkurat har kjølt med ølet til 3 grader. Da tar det noe tid før det klarner. Omtrent en hyttetur. Om det går noen dager ekstra er det ikke av det vonde.
Enig der, altså at det vil ikke gjøre ølet noe vondt og at utfellingen blir bedre med tid, men trodde det var snakk om selve ølet, my bad :)
 
Jeg er enig i det du skriver, og så lenge ølet skal på fat er det vel neppe noen ulemper med å kald kræsje noen dager ekstra, men jeg tror heller ikke det gir særlig gevinst. Eneste forskjellen jeg opplever ved å modne i gjæringskaret og ikke i fatet er at gjæringskaret og gjæringsskapet er okkupert i lang tid, og at om det modnes på fat, tapper et par grumsete halvlitere før det kommer klart øl.

Jeg opplever ikke merkbar forskjell på øl som er kald kræsjet 3 eller 7 dager, den store forskjellen opplever jeg ved at fatet får stå urørt, med eller uten gass i ca 45 dager.
Jeg tar det enda litt lenger enn deg: Jeg dropper alt det der :D.

Men jeg får se. Jeg har et par pilsdunker stående til gjæring, og hvis Yr legger forholda til rette for det, kan jeg jo sette dem ut noen dager:).
 
Jeg er enig i det du skriver, og så lenge ølet skal på fat er det vel neppe noen ulemper med å kald kræsje noen dager ekstra, men jeg tror heller ikke det gir særlig gevinst. Eneste forskjellen jeg opplever ved å modne i gjæringskaret og ikke i fatet er at gjæringskaret og gjæringsskapet er okkupert i lang tid, og at om det modnes på fat, tapper et par grumsete halvlitere før det kommer klart øl.

Jeg opplever ikke merkbar forskjell på øl som er kald kræsjet 3 eller 7 dager, den store forskjellen opplever jeg ved at fatet får stå urørt, med eller uten gass i ca 45 dager.
Du skriver fat. Hva med tapping på flasker?
 
Du skriver fat. Hva med tapping på flasker?
Det er et godt spørsmål. Jeg trur ikke du kan flaske rett fra det karet som har stått kaldt uten å ødelegge noe av effekten. Og du måtte da i alle fall flaske ved ned mot 0, og det høres ikke trivelig ut.

Jeg flasker alt ølet mitt, og bruker ikke sukkerbiter eller drops. Det betyr at jeg tapper over i et annet gjæringskar, og blander inn sukker der. Jeg overfører i et lukka hjemmesnekra system og får minimalt med luftkontakt i prosessen. Så det blir nok veien en må gå. Overføringa til blandingskaret kan jeg saktens klare ved 0, og etter det kan jeg jo bare la ølet få varme seg igjen.

Men jeg ser noen problemer med dette. For det første - og det er det jeg ser på som det største problemet - vil det være lite gjær igjen. Det betyr at det kanskje ikke er nok til karboneringa. Nå kan jo det løses ved å tilføre ny gjær, men jeg er litt usikker på om jeg får bevart effekten av at gjæren fungerer som oksygenjeger. Uansett hvor flink jeg er til å skjerme mot luftkontakt, vil det komme til oksygen. Det bekymrer meg lite til vanlig, fordi jeg veit at gjæren kan håndtere de mengdene jeg får inn. Nå må jeg satse på at den nye gjæren jeg tilsetter kan fikse det, og da må den være aktiv.

Antakelig går det greit med en liten starter som bare hiver oppi - men det blir mye styr, synes jeg.

Men jeg har aldri prøvd dette. Andre har sikkert erfaringer å komme med:).
 
Jeg tar det enda litt lenger enn deg: Jeg dropper alt det der :D.

Men jeg får se. Jeg har et par pilsdunker stående til gjæring, og hvis Yr legger forholda til rette for det, kan jeg jo sette dem ut noen dager:).
De eneste ølene jeg kald kræsjer er de med tørrhumle og det er kun for det praktiske under overføring til fat. Pils går rett på fat etter diacetyl rast og fatene går i en bod som holder 3-4 grader halve året og rundt 10-15 grader resten av året, merker ingen forskjell så lenge de får sine 45 dager.

Jeg tror, for min del, at det handler om å felle ut mest mulig partikler og ved 45 dager ser ikke 3 eller 13 grader ut til å gjøre en forskjell.

Du skriver fat. Hva med tapping på flasker?
Med tapping på flasker så var det poenget som @Finn Berger allerede har tatt opp, nemlig gjær og dens helse. Nå tror jeg på ingen måte at en hyttetur over noen dager spiller en rolle, men jeg ville ikke modnet en pils på 0-3 grader i 45 dager på gjæringskaret for så å belage meg på at den opprinnelige gjæren skulle karbonere flaskene, igjen, i ditt tilfellet vil det nok gå helt fint :)
 
Jeg kjører som regel noen dagers cold crash ned mot 1 grad. Når jeg har fylt et fat, blir det ofte noen liter vørter igjen som jeg da ofte bare tapper fra allrounderen til flaske med picnic-kran og karbonerer med sukkerbiter. Har aldri opplevd ikke å ha nok gjær. Men det har nok med gjærtype å gjøre også. Ville nok vært mer engstelig om jeg hadde brukt WLP002/007 eller annen gjær som flokkulerer voldsomt.
 
Jeg kjører som regel noen dagers cold crash ned mot 1 grad. Når jeg har fylt et fat, blir det ofte noen liter vørter igjen som jeg da ofte bare tapper fra allrounderen til flaske med picnic-kran og karbonerer med sukkerbiter. Har aldri opplevd ikke å ha nok gjær. Men det har nok med gjærtype å gjøre også. Ville nok vært mer engstelig om jeg hadde brukt WLP002/007 eller annen gjær som flokkulerer voldsomt.
OK, det var nyttig info.

Spørsmålet er likevel om den gjæren der er aktiv nok i det du tapper til å fungere som oksygenjeger, eller om den bare sitter sløvt på sengekanten og ser oksygenatomene fare forbi. Men nå tar det jo tid - flere dager -før oksygen rekker å utrette særlig skade ved værelsestemperatur, hvis vi skal stole på det George Fix skriver på side 130 i Principles of Brewing Science, så kanskje er jeg overdrevent bekymra. Gikk karboneringa normalt fort?
 
OK, det var nyttig info.

Spørsmålet er likevel om den gjæren der er aktiv nok i det du tapper til å fungere som oksygenjeger, eller om den bare sitter sløvt på sengekanten og ser oksygenatomene fare forbi. Men nå tar det jo tid - flere dager -før oksygen rekker å utrette særlig skade ved værelsestemperatur, hvis vi skal stole på det George Fix skriver på side 130 i Principles of Brewing Science, så kanskje er jeg overdrevent bekymra. Gikk karboneringa normalt fort?
Selv om jeg tappet kaldt øl, bare brukte picnic-kran mot flaskehalsen og altså slett ikke gjeninnførte noen spesielle tiltak for å unngå oksidering, har de på denne måten flaskekarbonerte ølene blitt helt fine, også over tid. Så gjæren ordner nok opp når den først begynner å jobbe.

Har bare latt disse ekstraflaskene stå i romtemperatur i 10-14 dager før jeg har satt dem kaldt, og ikke testet karbonering underveis.
 
Selv om jeg tappet kaldt øl, bare brukte picnic-kran mot flaskehalsen og altså slett ikke gjeninnførte noen spesielle tiltak for å unngå oksidering, har de på denne måten flaskekarbonerte ølene blitt helt fine, også over tid. Så gjæren ordner nok opp når den først begynner å jobbe.

Har bare latt disse ekstraflaskene stå i romtemperatur i 10-14 dager før jeg har satt dem kaldt, og ikke testet karbonering underveis.
Takk, da skal jeg begynne å følge ekstra nøye med på Yr om ei stund:).

Jeg pleier å få måkt opp noen ganske solide snøhauger her utover vinteren. Kanskje lagering i snøhule er tingen:)?
 
Takk, da skal jeg begynne å følge ekstra nøye med på Yr om ei stund:).

Jeg pleier å få måkt opp noen ganske solide snøhauger her utover vinteren. Kanskje lagering i snøhule er tingen:)?
Nå skal jeg legge til at jeg er skeptisk til cold crash uten kontroll på ingress av luft/oksygen. Jeg løser det ved å sette på svakt trykk av CO2 på allrounderen mens jeg coldcrasher. Selv om disse karene tåler flere bars overtrykk, tror jeg ikke de takler undertrykk like godt, så jeg ville ikke tatt sjansen på å lukke det før coldcrash.
 
Sist redigert:
Jeg spunder alltid litt på slutten, to grunner:

- da kan jeg se på manometer når gjæringen er ferdig
- gratis CO2 for delvis karbonering og for å kunne kaldkræsje :)
 
Tilbake
Topp