Erfaringer med perikum?

Leho

Norbrygg-medlem
Hei!
Vurderer å bruke Perikum (Johannesurt) i en Ale over sommeren. Noen som erfaringer med bruk av dette som krydder?
Er interessert i dosering (til ca 25 liter), hva som evt skal tilsettes og når det evt bør tilsettes. Om noen har en fiks ferdig oppskrift tas den imot med takk.

Prof. Hornemann (1821) har i sin Plantelære bl.a. med følgende om Perikum: "Blomsterknoppene brukes paa nogle Steder i Norge til Thee, og her til at sætte paa Brændevin" Og så, kanskje det viktigste: "Hele planten anvendespaa nogle Steder til at Legge paa Rosten for at giøre Øllet klart". Homemann og hans bok hadde nær tilknytning til de veterinærer m.m. som studerte i København, hvorav mange ble spredt utover Norge. Det var altså også litt boklig lærdom bak folkeminne om øl. På Sunnmøre ble planten også kalt ølkonge for 100 år siden.
Svært mange av de krydderholdige plantedeler som brukes ved ølbrygging, inneholder bitterstoffer og velduftende eteriske oljer. De avgis lett til omgivende væske. Bitterstoffene er vannløselige og gir en besk smak som samtidig er med og regulerer økt holdbarhet og naturlig lagringstid. Fra pors kommer også antibiotika med.

Perikum

Hver urt bidrar med sine bestemte farger til den drikk som lages. Reinfann bidrar til mer gulfarging av ølet mens karve gir lysebrun farge. Den gulblomstrende og prikkbladete Perikum var tidligere ofte brukt som fargeregulator og produktet får da en fin rødbrun farge med særegen smak. I visse deler av landet er perikum fortsatt en av våre ølkonger. Planten inneholder også garvestoffer og var brukt til garving. 

Takk for svar så langt, men har noen her på forumet prøvd det, eller lest noe litt nyere litteratur om emnet?

Forslag om hvor mye som kan tilsettes og når?

Hvordan unngå infeksjonsrisiko?

Jeg lager uttrekk av prikkperikum til snaps.
Stapper et norgesglass fullt med knopper og blomster og heller på 50% vodka.
Står i ca 5 mnd før den siles av og blandes 1:5 til snaps.
Passer utrolig godt til IPA og salt mat:)

Men det uttrekket kan  sikkert brukes i øl.
Skal jamen prøve:)

magnumhansen skrev:
Jeg lager uttrekk av prikkperikum til snaps.
Stapper et norgesglass fullt med knopper og blomster og heller på 50% vodka.
Står i ca 5 mnd før den siles av og blandes 1:5 til snaps.
Passer utrolig godt til IPA og salt mat:)

Men det uttrekket kan  sikkert brukes i øl.
Skal jamen prøve:)

Hvordan ville du da håndtert uttrekket mht å få det med i ølet?
Eller ville du hatt blomster og knopper i vørter før el. under gjæring?

Tror ikke du får med så mye smak ved å tilsette blomster en eller gang i brygginga.
Så vidt jeg forstår trekker spriten dette ut på en mye kraftigere måte.
Jeg vil prøve å tilsette litt uttrekk i et lite corneliusfat med ferdig øl og prøve meg frem.

magnumhansen skrev:
Tror ikke du får med så mye smak ved å tilsette blomster en eller gang i brygginga.
Så vidt jeg forstår trekker spriten dette ut på en mye kraftigere måte.
Jeg vil prøve å tilsette litt uttrekk i et lite Corneliusfat med ferdig øl og prøve meg frem.
Så for en flaskemann som meg bør det kanskje tilsettes sammen med sukkerlaken før karbonering?

Desto enklere å variere for å finne hva som virker.
Bare ikke ha i så mye at det blir så mye alkohol at
det overstiger alkoholtoleransen til gjæren.

Perikum istedenfor humle! Det har et amerikansk pubbryggeri prøvd seg på¨. Har sendt e-post med spørsmål om mer info.
Link bryggeri og omtale av ølet: http://scratchbeer.com/?paged=3 (må scrolle litt nedover).
De omtaler ølen slik:
st. john’s wort ale
this unique ale is brewed entirely without hops. st. john’s wort is used to balance the malty sweetness of the beer with a very light herbally green bitterness. this reddish copper colored ale starts with a breadiness and is followed by lightly sweet toffee and dark fruits which are balanced by the st. john’s. finishes semi-dry with a refreshing crispness. 5.4% abv.

Håper de sender info om mengder og metoder, evt hele oppskriften. Skal rapportere her så snart jeg hører noe :)

Svar mottatt fra USA! (hele svaret rundt perikum er gjengitt nederst). Scratch Brewery har gjort en test med perikum som erstatning for humle. De hadde planten i under mesking, ved kokestart, halvveis i kokingen og noe på slutten. Tilsammen brukte de 5 lbs til en 10 gallon batch. Dette skal prøves når den en gang kommer, neste sommer.

Her er hele teksten i original språkdrakt:
We did a small test batch of that St. Johns Wort beer and used it in place of hops. With many of our beers, especially when we're first trying to see how a plant interacts with the beer, we'll add the plant throughout the whole process, which we think really helps infuse the flavor into the beer. We put some of the plant in the hot liquor tank, mash tun, some at the beginning of the boil, some in the middle of the boil, and some at the end. We used 5 lbs of the actual plant in 10 gallons of beer.

Det påstås at perikum skal motvirke depresjon og alkoholisme, så det kan jo være en interessant ingrediens i øl, helt uavhengig av smaken. ;D

Gahr skrev:
Det påstås at perikum skal motvirke depresjon og alkoholisme, så det kan jo være en interessant ingrediens i øl, helt uavhengig av smaken. ;D
Jepp,  ;D, men man skal være klar over at perikum visstnok ikke går godt overens med enkelte legemidler. Søk på nettet for hvilke, men p-piller kan jo nevnes allerede nå  :eek:

Hva med å lage en te som du koker ned og konsenterer? Unngår ihvertfall infeksjonsfaren....  :jaha:

P-pillefaren bør en jo ha i bakhodet ut i fra hvem man serverer ølet til, ihvertfall om det opphever virkningen....  ;)

julius skrev:
Hva med å lage en te som du koker ned og konsenterer? Unngår ihvertfall infeksjonsfaren....  :jaha:

P-pillefaren bør en jo ha i bakhodet ut i fra hvem man serverer ølet til, ihvertfall om det opphever virkningen....  ;)
Skal visst være fare for det, ja. Det er en serie andre ting som heller ikke skal være så bra, blant annet noe hjertemedisin. Det bør sjekkes om man skulle prøve seg på et brygg med påfølgende servering
På den annen side vil jo dette kunne være en interessant novemberdrikk, forutsatt at smaken er grei. En middels sterk øl med en touch av naturlig antidepresiva bør kle november i Norge. Skal definitivt teste!  :skitbra: (men dattera på 19 får ikke smake)

Husets øldrikkende drage, som også er farmasøyt, syns absolutt ikke Perikum lenger bør brukes i hjemmebrygg.

Den mest synlige bivirkningen er at P-piller slutter å gjøre jobben sin og sterkt refusert effekt av blodfortynnende medisin.

Legemiddelet Hypericum skal hjelpe mot depresjon, en tilstand som sannsynligvis kan utløses av at øleskapet er tomt. Man kan da søke trøst i Ulf Lundells Øppna Landskap -- "der brenner jag mitt brennvin sjelv, och kryddar med Johannis-urt" , i tidligere tider også kjent som "bitterurt". Morsomt om noen prøver den i øl! Kan jo kombinere, Pericum erstatter bitterhumlen, mens smak- og aromahumle beholdes? :saadoevt:

Tilbake
Topp