Estrella Damm Inedit

Jeg vil gjerne lage noe som likner Estrella Damm Inedit.

inedit1.jpg

Jeg har lett, men finner ingen oppskrift på nettet. Jeg tror den er delvis hveteøl og delvis pilsner, men jeg har ikke nok peiling til å sette sammen en oppskrift selv.
På polet er den også katalogisert under undergjæret øl. Jeg er riktignok nødt til å bruke overgjær, da jeg ikke har tilgang på rett temperatur for undergjær... Ellers får jeg vente til det blir vinter, og kjelleren blir kaldere.
EDIT: I følge vinmonopolet er den brygget på 50% bygg, og 50% hvete.
"Lukt: Aroma med fint preg av lyst malt og litt krydder, streif av karamell.
Smak: Fint preg av frukt og korn, avstemt bitterhet i ettersmaken.
Alkohol 4,80%, Sukker: 1,00 g/l"

Har noen av dere lyst til å hjelpe til å lage en oppskrift? Evt. tipse meg på en oppskrift på noe som likner?

På Ratebeer er det oppgitt at den er brygget med koriander, appelsinskall og lakris. Jeg ville sett på wit-oppskrifter og prøvd å tone dem ned litt. Det ser ut til at de selger to versjoner i Norge, der den ene er brygget ned fra 4,8% til 4,6% og selges på Rema, men det er så lite at det neppe er mulig å smake.

Jeg er ikke sikker på om den faktisk er en lager, selv om polet har plassert den der.

Jeg tar da utgangspunkt i en oppskift som ble postet av Gahr her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5121.15.html
Den ser slik ut:
22,5 liter
OG: 1053
FG: 1012
IBU: 15 (Noonan)

2,5 kg Global pilsnermalt
2,2 kg hveteflak (du kan bruke hvetemalt også, selv om umlatet hvete er det klassiske)
300 g havregryn (en tradisjonell ingrediens i witbier)
27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.
5 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 5 min.
40 g Appelsinskall, erskrevet (kun det gule), 5 min.
20 g Indiske korianderfrø, knust, 5 min.
2 g Kamille (ikke obligatorisk!), 5 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP400-gjærstarter per mrmalty.com

Mesk i 10 min på 53 C, 45 min. på 67 C, 5 min på 78 C. Eventuelt er en ettstegsmesk på 65 C helt ok. Koking i 90 min. Gjæring på 18-23 C i 14 dager.

Det er lite å hente på å bruke rå hvete og kjøre en cereal mash. Med flak er en ettstegsmesk eller en vanlig stegmesk mer enn nok, det samme gjelder om du bruker maltet hvete.

Ang. humle, er det jo bare å kjøre på. I en klassisk wit er humlepreget svært lavt, og sitruspreget man finner kommer av appelsinskall og koriander. Personlig foretrekker jeg klassisk wit (synes for det meste at belgisk gjær kræsjer for mye med amerikanske humletyper), men det er jo bare å fyre på med humle etter ønske.

Hva med noe sånt:
2,5 kg Global pilsnermalt
2,2 kg hvetemalt
? kg karamell-malt (hvilken?)
27 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 60 min.
5 g Fuggles, pellets, 4,2 % aa, 5 min.
40 g Appelsinskall, erskrevet (kun det gule), 5 min.
20 g Indiske korianderfrø, knust, 5 min.
10 g lakrisrot, 5 min.
1/2 ts Wyeast gjærnæring, 15 min.

Ser de mengdeforholdene her greie ut? Jeg lurer på om jeg burde ha mer pilsnermalt og mindre hvete? Jeg tror liksom ikke helt på at det skal være 50/50...

En meget god hvete det der ja
Er nok en nokså rettfrem belgisk Wit med appelsin, koriander og fifty fifty pils hvete
Noe Allah det skrevet over

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Ikkje veldig mykje gjærpreg av den, tykkjer eg. Kanskje det hadde vore interessant å prøvd WLP515? Frå Wyeast sine heimesider:
Clean, almost lager like Belgian type ale yeast. Good for Belgian type pales ales and amber ales, or with blends to combine with other Belgian type yeast strains. Biscuity, ale like aroma present. Hop flavors and bitterness are accentuated. Slight sulfur will be produced during fermentation, which can give the yeast a lager like flavor profile.

Tilbake
Topp