Et lite men dårlig gjæringsrom.

Jeg prøvde et nytt gjæringsrom, lett mont/demoterbart selv om jeg har et brukbart, det gjorde jeg fordi det ble satt opp i bryggerrommet som jeg anser for mer hygienisk enn et jordkjellerrom.
Det er bare stablet opp med isoporplater så det blir 60x60x120 med en 200 watt frostvakt og føler midt i gjæringskaret. Ølet fikk en "stikkende" smak som de lærde og velsmakende :) her på forumet mener er fusel.
https://forum.norbrygg.no/threads/klagetraden-for-us-05.36385/
Kan det da ha blitt for høy temp i ytterkanten i karet som gjør dette ? frostvakten kobler ikke ut selv før tempen er opp mot 30 grader (i dette tilfellet) mens tempen midt i karet ennå er under 18 som er den innstilte. Generelt får jeg ikke hodepine av eget øl men med få unntak, og da kan det nok spores tilbake til gjæringstemp.
Det står nå en pils der og den blir betydelig mer drikkende.
Det blir tilbake til det gamle isoporboksen på 120x120x220, da slipper jeg hodepine :)

et prinsipp er brutt, dont change a winning team

Vedlegg

• IMG_1445.jpg
    IMG_1445.jpg
    254,4 KB · Sett: 166
  • IMG_1446.jpg
    IMG_1446.jpg
    278,4 KB · Sett: 163
Jeg vil tro din antakelse stemmer. Hva er det der 60L-kar?

For å være ærlig ville jeg byttet ut frostvakten med varmebelter, slik at du kun har metallet som medium, i steden for luft+metall. Brukt frostvakt tidligere og synes at det er underlegent varmebelter, men hvis du fortsetter med frostvakten så ville jeg montert ei vifte (12v eller noe) i samme krest som varmekretsen din. Det hjelper, betraktelig å få fordelt varmen utover, og så burde du har et luftehull i konstruksjonen din synes jeg.

Jeg postet et bilde her et sted for en tid siden. Det var bilde av en EM-kolbe som du kan dele i to, vertikalt sett. Halvparten hadde mye mer gjær i suspensjon enn andre delen. Jeg hadde ei varmevifte som blåste på kolben litt innimellom på magnetrører. Magnetrøreren ble skrudd av først, og så kom jeg på at vifta fortsatt stod på timer. Men skillet var klart.Hvis du skjønner hva jeg mener med dette..

Jeg postet et bilde her et sted for en tid siden. Det var bilde av en EM-kolbe som du kan dele i to, vertikalt sett. Halvparten hadde mye mer gjær i suspensjon enn andre delen. Jeg hadde ei varmevifte som blåste på kolben litt innimellom på magnetrører. Magnetrøreren ble skrudd av først, og så kom jeg på at vifta fortsatt stod på timer. Men skillet var klart.Hvis du skjønner hva jeg mener med dette..
Tror det hjelper med sopp/syre for å forstå dette
Skål Miguel;)

Tror det hjelper med sopp/syre for å forstå dette
Skål Miguel;)
Haha. Faen, Editerte mens jeg skrev fordi det ble for rotete, men slettet for mye.

Altså. Varmevifta blåste inn fra siden på kolben. Den siden som vendte mot vifta hadde mye mer gjær i suspensjon enn den siden som vendte bort fra vifta, etter at både magnetrører og vifte var skrudd av.

Karene er 50 liter olivenoljefat fra italia, kjøpt her på forumet.
Jeg går tilbake til gjæringsrommet som er på noe kubikk. Vasker fatene i bryggrommet, da inneholder de høvelig ren luft og vørten blir pumpet over i karene.
Dette har fungert bra med plastkar og kan ikke tro det blir gale med stålkar.
Beholder frostvakten men en vifte er planlagt men ting tar tid :)
Noen bruker kjøleskap men må da starte det fordi det blir for varmt, mitt gjærrom er stort og kaldt og jeg må bruke varme fordi det blir for kaldt.
Siden jeg styrer med PC vil jeg legge inn makstemp ca 2 grader over ønsket gjæringstemperatur, da vil det aldri bli over 20 grader rundt gjærkarene.

Tilbake
Topp