Et nytt bryggeri ser dagens lys - hjelp til bryggeutstyr

Hei,

Da har enda en kastet seg på "hjemmebryggingsbølgen". Jeg har brukt deler av julen på å lese meg opp på diverse nettsider, forum, youtube etc hva gjelder bryggeutstyr og bryggeprosess. Jeg planlegger å gå til anskaffelse av oppsettet nedenfor, og det hadde vært fint å få kommentarer og innspill på dette. Typisk bryggebatch vil være 25L, all grain brygging.

• Barley Crusher maltmølle - Petit Agentur 1990,-

• Igloo Kjøleboks 34L - Bryggselv 590,-
  • Bazooka Filter - Vinogbar 79,-

• Blichmann BoilerMaker 10 gallon - Petit Agentur 3990,-
  • Silplate for BoilerMaker 10 gallon - Petit Agentur 850,-
  • HopBlocker for BoilerMaker 10 gallon - Petit Agentur 735,-
  • Vørterkjøler kobber - Vinogbar 898,-

• Gjæringsspann med kran 30L - Vinogbar 198,- x 2 = 396,-
  • UT 200 - Universal Termostat - Vinogbar 549,-
  • Matsui MUL1308GWE kjøleskap - Lefdal 1995,-

1. Er maltmølla OK eller burde jeg gå for en annen produsent?

2. Passer kjøleboksen til mesking av 25L batcher? Jeg har lest at man behøver en viss tykkelse på maltsenga. Fungerer bazooka like bra som manifold?

3. Kjelen er 35cm i diameter, mens den største kokeplata jeg har er 22cm. Vil dette medføre at det tar veldig lang tid å koke opp vørteren, og er det vanlig å bruke flere kokeplater samtidig?

4. Behøver jeg silplate og hopblocker hvis jeg skal bruke krana på kjelen til å tappe vørteren oppi gjæringsspannet? Eller spiller det ingen rolle om man får med en del "gugge" i gjæringsspannet?

5. Er det lett å lage vørterkjøler selv, eller er det best å kjøpe ferdig?

Jeg har tenkt å kjøpe et lite kjøleskap og koble til en PID som holder temperaturen noenlunde konstant under gjæring. Regner med at det er tusen andre ting jeg har glemt, så list dem gjerne opp.

Les denne :
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7842.0.html
eller denne:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8263.0.html
Sjølv brukte eg ca 2000 på alt utstyret mitt, forutan maltmølla. Den kjøpte eg via kjentfolk i usa som tok den med hit. Såg at vin og bar hadde nokre kinesiske. Ellers leverer bryggselv ferdigmalt malt. Kjøp heller det dei fyrste gongane, før du kjøper maltmølle.

Eg meiner at anten lager du ditt eige utstyr, slik eg og mange andre har gjort, for ein billig penge eller så kjøper du ferdige løysingar som BB30 eller Speidel. Tykkjer du havnar ein stad midt imellom... Eg ville gått for Igloo med kran og filter (anar ikkje om filteret er bra) og laga min eigen billige kokekjele av eit meskekar og vasskokarelement. Det er verkeleg fort gjort å lage den. Gjort på nokre timar.
Kjøler er også veldig enkelt å lage: som å bøye ein tjukk ståltråd og så montere på nokre hageslangar og koplingar. Du sparer nokre hundrelappar på det.

Lykke til og

Kjøleskap finner du gratis eller billig på finn.
For temp.styring ville jeg valgt stc-1000 fra ebay. Litt kobling blir det, men billigere samt mulighet for varme og kuldestyring.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Hvis du skal bruke Boilermakeren kun til koking, trenger du ikke silplaten. Men jeg ville heller kjøpt en ordinær tykkbunnet gryte på 36 liter med kran til koking. Med silplate er boilermakeren forøvrig et glimrende meskekar.

Takk for mange gode tips, ser det var litt å ta tak i.  :)

gustavf skrev:
Det er ei helt grei mølle, men det er ikke verdt 2.000. Vin og Bar har ei tilsvarende mølle for under 900:
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2368
Eller ei bedre mølle, riktignok uten beholder, til 1.300:
http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2316

Jeg ser at Bryggselv.no har ei mølle som heter Monster Mill MM2 som man kan kjøpe trakt til, er det samme kvaliteten på denne som Crankandstein sin?

Tarjei77 skrev:
Du vil bruke lang tid på å koke opp med vanleg komfyr.Har du gass eller induksjon? Bruker sjølv laus 2000w kokeplate pluss dyppelement nemnt her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7817.0.html Det går knallfort. Nokon køyrer og induksjonsplater opp mot 3500watt.

Jeg ser at jeg har en utfordring mtp varmekilde for koking. I utgangspunktet litt skeptisk til å kjøpe varmeelementer på ebay, er dette utstyret 100% trygt? Hva med å kjøpe en gassbrenner, a la noe sånt: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=1958 Er det "stuerent" å benytte på et kjøkken?

Odland skrev:
Heisann

Skal du bruke Boilermakeren til koking?

Ja, det var planen.

Gahr skrev:
Hvis du skal bruke Boilermakeren kun til koking, trenger du ikke silplaten. Men jeg ville heller kjøpt en ordinær tykkbunnet gryte på 36 liter med kran til koking. Med silplate er boilermakeren forøvrig et glimrende meskekar.

Kanskje litt overkill med kjele til 4k kun for koking ja. Men mtp å bruke kjelen også til mesking, hvor vanskelig er det å holde den ønskede temperaturen stabil? (vil anta at dette er enklere i en kjølebag).

Vet du hvor jeg kan finne en ordinær 36L kjele m/kran?

Simen J skrev:
Jeg ser at Bryggselv.no har ei mølle som heter Monster Mill MM2 som man kan kjøpe trakt til, er det samme kvaliteten på denne som Crankandstein sin?

Crankandstein og Monster Mill er vel omtrent likeverdige. Jeg har selv MonsterMill, men synes innstillinga på Crankandstein enklere. Begge to lager definitivt gode møller, men jeg ser du holder til i Oslo, så du kan jo ta en runde og kikke på dem.

Skal fu bare koke i kjelen trenger du nok ikke ren Boilermaker, og iallefall ikke silbunnen. Den brukes kun om man skal meske i den. Både Bryggselv, petit agentur og vinogbar selger større kjeler med kran.

Hvis du skal meske i oglooboks ville jeg lagt i 108 kr ekstra og kjøpt 51L versjonen. Da har du plass til mer malt om du skulle ønske å lage sterkere øl senere. (Så får de med mer erfaring korrigere meg om det er gode argumenter for å få for den minste)

Om du skal kjøpe kokeelementer for innmontering i kjele (ikke "dyppkoker") så får du det i form av vannkoker på clasohlson til kr 129. Lett å demontere og passer dersom du borer et 40mm hull i kokekaret. Jeg koker i en 34L krabbegryte som jeg kjøpte på europris for 500 kr. Den har tre 2kw elementer, hadde fint klart meg med to... Jeg kjenner også folk som koker i 60L Labb dunk fra felleskjøpet. Funker som fjell :) Selv har jeg en 30L gjæringsbøtte som jeg bruker til å varme vann. Den koker opp 26L på 30 min. :)

Men mine forslag fordrer at du har glede av å bygge og mekke litt selv :)  

Koking er nok ei utfordring og å bruka stor krabbe-gassbrennar inne er vel ikkje tingen.    www.eltema.no har ei 3500 watt induksjonsplate som eg har sett enkelte har - men akkurat no er den ikkje på lager der.  Du finn også nokon andre og kanskje betre og dyrare på finn.no.  Hugs isåfall at panna du skal koka i må kunne brukast på induksjon.    Eg har forsøkt å koka på vanleg komfyr og med meir enn 20 liter tek det lang tid og så veldig frisk koking blir det ikkje.   

katla skrev:
Koking er nok ei utfordring og å bruka stor krabbe-gassbrennar inne er vel ikkje tingen.    www.eltema.no har ei 3500 watt induksjonsplate som eg har sett enkelte har - men akkurat no er den ikkje på lager der.   Du finn også nokon andre og kanskje betre og dyrare på finn.no.  Hugs isåfall at panna du skal koka i må kunne brukast på induksjon.    Eg har forsøkt å koka på vanleg komfyr og med meir enn 20 liter tek det lang tid og så veldig frisk koking blir det ikkje.

Induksjonsplate var godt tips, takk skal du ha. Siden de er utsolgt for tiden, vil det funke med en 2000W induksjonsplate for en kjele på 36L? Ser de har det på Jula til 449,- Vil man få samme problemet som med vanlige kokeplater hvis kjelens bunn er større selve enn induksjonsplata?

Det meste vil gå, tar man tiden til hjelp :skitbra:
Isoler kjelen godt! Men du må nok kjøre på med dyppvarmer som nevnt tidligere. Grilltennere fungerer også. Skaff en så kraftig som mulig, eller kjøp fra ebay!
Ingen grunn til skepsis å handle derfra, bruk sunn fornuft bare.

Det beste er nok å skaffe en kraftig nok induksjonsplate så sant kjelen liker dette. Boilermakeren gjør det, andre kansje ikke. Hør på forhånd.

Simen J skrev:
Induksjonsplate var godt tips, takk skal du ha. Siden de er utsolgt for tiden, vil det funke med en 2000W induksjonsplate for en kjele på 36L? Ser de har det på Jula til 449,- Vil man få samme problemet som med vanlige kokeplater hvis kjelens bunn er større selve enn induksjonsplata?

Om du har 16A sikring - som du må ha til 3500W induksjonsplate - så ville eg ha venta på ei slik.  Eltema seier dei har 3500W i bestilling og ventar den inn i midten av januar.  2000W platene plar ofte yta mindre enn dei påstår utanpå pakka - du finn fort ut at dei både er 1900W og 1800W når du opnar pakka. Og det er ikke særlig mykje når du skal koka opp ei 36 liter panne. 

EspenL skrev:
Om du skal kjøpe kokeelementer for innmontering i kjele (ikke "dyppkoker") så får du det i form av vannkoker på clasohlson til kr 129. Lett å demontere og passer dersom du borer et 40mm hull i kokekaret. Jeg koker i en 34L krabbegryte som jeg kjøpte på Europris for 500 kr. Den har tre 2kw elementer, hadde fint klart meg med to... Jeg kjenner også folk som koker i 60L Labb dunk fra felleskjøpet. Funker som fjell :) Selv har jeg en 30L gjæringsbøtte som jeg bruker til å varme vann. Den koker opp 26L på 30 min. :)

Men mine forslag fordrer at du har glede av å bygge og mekke litt selv :)  

Takk for tips! Hvor mye mekking trengs det for å montere vannkokerelementer i en aluminiumskjele? Jeg har en drill som jeg sikkert kan få boret hull med hvis jeg kjøper et metallbor. Utover dette, hvordan får jeg festet elementene, og hvor? Jeg lurer også på hva som trengs for å få montert ei kran i en slik kjele.

Bruker du kokeplate i tillegg til vannkokerelementene?

Hvis kjelen er tynnbunnet så er det raskt gjort. Det er lett å bore i aluminium. Dersom du bruker vannkokerelementet fra Coline vannkoker fra ClasOhlson til kr 129,- så trenger du et 40mm hullbor. Dersom godset i kjelen er tynnere enn ca 3mm må du i tillegg skjære til en plastskive med 40mm hull for å gjøre godset like tykt som i vannkokeren. Dette for å få pakningen tett.

Jeg har ikke forsøkt å montere elementet i siden på kjelen, dette kan muligens være vanskeligere å få tett. Andre har kanskje erfaring her.

Demontering av vannkoker er gjort på 10 min. Gi en lyd om du grenger info. Kobligen til vannkokerelementet passer en standard strømkabel for PC.

Tipper du har montert to elementer på to-tre timer :)

Det er forøvrig viktig å lage en sokkel til gryta etterpå slik at du ikke legger vekt på varmeelementene eller ledningene.

EspenL skrev:
Hvis kjelen er tynnbunnet så er det raskt gjort. Det er lett å bore i aluminium. Dersom du bruker vannkokerelementet fra Coline vannkoker fra ClasOhlson til kr 129,- så trenger du et 40mm hullbor. Dersom godset i kjelen er tynnere enn ca 3mm må du i tillegg skjære til en plastskive med 40mm hull for å gjøre godset like tykt som i vannkokeren. Dette for å få pakningen tett.

Jeg har ikke forsøkt å montere elementet i siden på kjelen, dette kan muligens være vanskeligere å få tett. Andre har kanskje erfaring her.

Demontering av vannkoker er gjort på 10 min. Gi en lyd om du grenger info. Kobligen til vannkokerelementet passer en standard strømkabel for PC.

Tipper du har montert to elementer på to-tre timer :)

Det er forøvrig viktig å lage en sokkel til gryta etterpå slik at du ikke legger vekt på varmeelementene eller ledningene.

Er det denne vannkokeren du har? Jeg finner ingen til 129,- http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164747899

Og hva slags pakning er det du monterer rundt gjennomføringen i kjelen, er det noe som følger med elementet, eller trenger man andre deler?

Tilbake
Topp