Et OG/FG spørsmål og en historie

paven

Hei, har satt en Svart ipa på onsdag 8.10 og OG var på 1050 sjekket denne i dag og den var allerede nede 1010 etter kun 5 dager . Synes dette har gått litt for fort å lurer på om noe kan være galt med brygget ?

Malte jeg brukte var :
Pale Malt 5 EBC 5,5 kg
Carafa Special III 1400 EBC 170 gram
Chocolate Malt 1200 EBC 225 gram

Gjær :
Wyeast 1187 Ringwood Ale 30/07

Sluttmengde 24 liter

Dette var først gang jeg gjorde Maltbrygging fra begynnelse til slutt å det virket som alt gikk galt på bryggedagen.

Jeg brygger i garasjen og bruker krabbekoker til å varme vann / koke vørter og har kjølebag for å meske i.
Jeg fylte opp kjølebag med meske vann og tilsatte maltet. Når jeg sjekker temperaturen viser den 65 grader slik den skulle være, men så begynner temperaturmåleren å vise at gradene stiger helt opp til 80. Jeg får litt panikk å begynner å tilsette kaldt vann for å få ned temperaturen men det ser ikke ut til å hjelpe så jeg ender med å tilsette 3-4 liter kaldt vann.

Da det enda ikke er noe forskjell på temperaturen begynner jeg å ane ugler i mosen så jeg tar ut temperaturmåleren som viser at det er 40 grader i en isolert garasje der porten står åpen og det kommer snø fra himmelen. så det viser seg at temperaturmåleren var ødelagt. Jeg hadde liggende en i glass som jeg tar fram og finner ut at temperaturen ligger på rundt 54 grader så jeg tilsetter det jeg har av varmtvann med det er ikke nok til å få temperaturen opp til 65 grader men den ligger på rundt 58 grader.

Mesken holder temperaturen i ca 30-40 minutter før jeg får tilsatt mer vann som tar opp mesken til 63 grader, der holdes mesken i ca 30-40 minutter til før jeg koker opp en god del mer vann og tilsetter slik at mesken føres opp til 70 grader i 10 før jeg begynner å ta ut vørter.

jeg skyller mesken med å tilsette vann å lar det stå i ca 20 minutter før jeg tar ut resten av vørteren å setter det til kok.

Like før det begynner å koke viser det seg at jeg holder på å gå tom for gass så jeg slenger lokket på kasserollen og kjører til Rema kl 22:15 på kvelden for å få tak i mer gass. :)

Så kl 23 har jeg kommet meg tilbake å fått vørten til å begynne å koke å er gla å fornøyd med det.

kl 00:10 er det endelig klart for nedkjøling så jeg kobler til Spiralkjøleren å skrur opp trykket, det viser seg da at kommunen holder på å spyle vannledningene så det er minimalt med trykk men jeg får nu kjølt ned vørteren på ca 30 minutter.

ved tilsetting av gjær så har jeg WYEAST 1187 RINGWOOD ALE activator som man skal slå på for å aktivere så skal den blåse seg opp , noe den ikke gjorte selv om den sto 5 timer på benken etter jeg hadde aktivert den.

Men jeg tilsatte nu denne å det begynte å boble på andre dagen.

Satt i humle i dag for tørr humling

Så noen som tror det er noe håp for denne batchen ?

Hilsen Steffan

RDWHAHB.

Det aller meste av gjæringen (den målbare i det minste) er unnagjort i løpet av de første dagene. Du har kanskje hatt litt lav temp i løpet av meskingen og derfor kan du fort få litt lavere FG enn planlagt (litt tynnere øl, mindre restsødme), men så lenge den ikke blir FOR lav er det bare å slappe helt av :)

jeg får bare krysse fingrene :) , men den skulle på en OG på 1054 og en FG på 1018 så jeg er litt skeptisk :)

tenkte at humla ikke hadde så mye å gjøre med OG / FG så nevnte det ikke :), men Humla med 30 Gr Amarillo ved kokestart
citra 30g sist 10 min
Summit 45g og Citra 45g ved kokeslutt,
Citra 45 gr tørrhumling i dag :)

Tilbake
Topp