Etiketter på erdinger weissbier flasker

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Noen som vet hvor enkelt det er å få av etikettene fra Weissbier flasker fra erdinger?
Har tenkt å brygge weissbier på nyåret, og har tilgang på store mengder tomflasker fra nøgne ø, erdinger, osv. men Nøgne Ø og andre mikrobryggeriers flasker er det helt umulig å få av etikettene.
 
Det er relativt enkelt å få av etiketter på Nøgne Ø. Legg flaska i stekeovnen på 200gr i 5 min. Da kan du pirke av etiketten og tørke vekk limet med litt olivenolje.
 
Varmt vann i flasken fra f.eks vannkokeren fungerer også bra på Nøgne Ø flasker. La det stå i 5 min før du drar av etiketten og skrubber vekk limet med litt olje. :)
 
Jeg starter flaskevasken med å sette flaskene i et vannbad med kaustik soda over natten. Da løsner og de fleste etiketter.

Bruker ca. 100 gram av Biltema sin kaustik soda pr 10 L. Blander det ut i et mørtelkar i plast fra Biltema og fyller flaskene slik de står i karet. Da løsner det meste. Husk gode hansker og briller. Får du det på huden vask med rikelige mengder såpe og vann. Og ikke glem å skylle flaskene godt med mye vann så du ikke får rester i ølet.
 
Tilbake
Topp