Etterbehandling av rustfritt

Tariq

Norbrygg-medlem
Trenger tips og veiledning ift. etterbehandling av rustfritt. Bygger av VVB og annet rustfritt stål, og lurer på hvordan man best behandler sveiser og områder som er slipt for å gjenopprette egenskapene til stålet. Vet det finnes kjemiske prosesser som heter "pickling" og "passivating", men hvor kjøper jeg produktene jeg behøver. Og gjerne en trinn for trinn innføring i prosessen og. Lurer også på hvordan man går frem om man ønsker og slipe/polere rustfritt til en høyere finish, og hva som er beste måte å rense innsiden av en brukt VVB. Tips mottas med stor takk!
 
Vet ikke om det er godt nok.. Men en podcast med han duden fra Five Star sa litt sterk StarSan var fint for passivating stainless
 
For rengjøring er svamp og saltsyre enestående.

På steder det er sveist eller slipt må du ha på sveisepasta, flussyre. Feks ESAB sin stainclean.
 
Jeg har kjøpt sveisepasta til rengjøring av sveiser etc., men for å passivisere stålet må det vel finnes en enklere/rimeligere løsning enn sveisepasta? Sveisepasta er ikke billig, og det er rimelig kraftige saker. Nå tenker jeg på for områder som kun er slipt.
 
Da ville jeg prøvd å polert med Autosol, det skal nok lage nytt belegg på stålet om det ikke er for grovslipt.
 
For å rense urenheter i rustfritt stål, bruk konsentrert StarSan. Bare spray på til det er vått. La det virke i maks 15 minutter og skyll med vann.
StarSan inneholder fosforsyre som fjerner karbonet. Det er blottlagt karbon i stålet, fra sliping, som gjør at "rustfritt" stål begynner å ruste.
Noe etterbehandling er ikke nødvendig.

For å øke glansen i overflaten er det mange fremgangsmåter. Det kommer helt an på hvilken finish du ønsker.
Vi hadde en økt på jobben, der vi skulle jevne overflaten på rustfritt stål. Dette er en jobb som tar på, men resultatet ble meget bra.
Nå vet jeg ikke hva utgangspunktet ditt er, men vi brukte disse stegene:
  1. Pussing med sandpapir P 280 (grov overflate)
  2. Pussing med sandpapir P 400 (som børstet stål)
  3. Pussing med våtslipepapir P 600 (som bunn av en ølboks)
  4. Pussing med våtslipepapir P 800 (matt speilbilde)
Vi brukte et instrument for å måle overflateruhet underveis, så vi visste når vi skulle bytte korning på sandpapiret. Siden dette ikke er noe som er allemannseie, er det bare å prøve seg frem.
Å ta snarveien rett til P 800 kan friste, men det funker dårlig. Stål har en overflate som kan minne om et norsk fjellandskap. Dette vil du skal bli en slette. Da begynner man med sprengstoff og avslutter med spade.
Et godt tips er å bruke en god pussekloss. Uten den sliter du deg bare ut.
Autosol bruker du bare for å få høyglans, om du ikke har poleringsmaskin og god tid.
 
Tilbake
Topp