Etterfylling av vann

Hei.
jeg skal brygge 20 liter pale ale til helgen (ekstrakt), men har for øyeblikket bare en ti liters kjele. mitt spørsmål er derfor om jeg kan tilføre ti liter vann rett fra springen i gjæringsdunken før gjæring, etter avkjøling av vørter? vil dette påvirke smaken mye, og hva er farene for infeksjon ved å tilføre ukokt vann (skulle jo tro det var lite...)

Det gjorde jeg alltid da jeg brygget med ekstrakt. Vann, rett fra springet, eller i mitt tilfelle, dusjslangen og i gjæringskaret. Hehe, det var min form for kjøling da :)

Hei Espen

Vi hadde akkurat en diskusjon i forbindelse med mitt brygg ang. vannmengde, du kan lese denne tråden:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8946.0.html

Flott. Da skal det prøves ut. Så er det bare å håpe at temperaturen i kjelleren ikke er for lav for gjæringen.

Jeg satt den i kjelleren første dagen men det var 4 grader (altfor kaldt), så jeg flyttet den opp til ett rom som holder 10 grader. Der skal den stå i 3 uker så flaskes om og puttes ned i kjelleren igjen for 2 uker i 4 grader.

Ok. Min kjeller holder på denne tiden av året konstant 15 grader, noe som er i kaldeste laget. Har ingen andre steder å gjære brygget, men nå gidder jeg ikke vente lenger! Nok er nok!!!! Løsningen blir å bruke US-05 gjær som jeg har lest skal tåle den temperaturen. Tenkte å prøve og bruke gjærnæring også slik at forhåpentligvis blir god utgjæring til tross for lav temperatur!'

Jeg har erfart at 15-16 grader i rommet ikke er så farlig. Brygget vil uansett holde en litt varmere temperatur enn rommet pga. gjæringen.

Joda, men om 15 grader er absolutt nederste grense for gjæren, vil den falle ut idet aktiviteten roer seg og temperaturen synker. Det kan gi diacetyl og lav utgjæring. Men om du holder øye med brygget og flytter det til et varmere rom når gjæren ser ut til å gi opp, vil det gå bra.

Sent from my E10i using Tapatalk

EspenAE skrev:
Ok. Min kjeller holder på denne tiden av året konstant 15 grader, noe som er i kaldeste laget. Har ingen andre steder å gjære brygget, men nå gidder jeg ikke vente lenger! Nok er nok!!!! Løsningen blir å bruke US-05 gjær som jeg har lest skal tåle den temperaturen. Tenkte å prøve og bruke gjærnæring også slik at forhåpentligvis blir god utgjæring til tross for lav temperatur!'

15c er helt ok for Nottingham gjæra til Danstar også.
Gir et øl med mindre gjærpreg som igjen fremhever humle/malt.
2 pakker til 25L og masse belufting av vørter !!

Da er pale alen bryggeet, og gjærer nå flittig i kjelleren. Da de var tomme for det meste av tørrgjær på bryggeland, og vi nektet å vente med å brygge, ble gjæren et par pakker ferske wyeast1056, rett i dunken (hadde ikke tid til å lage starter).

Gæringsdunkene fikk stå i underkant av et døgn på kjøkkenet i 19 grader, før de ble flyttet ned i kjelleren. Har stått der nå siden søndag og det er full action i vannlåsen, til tross for lusne 16 grader og mangel på starter. Gjærnæring ble tilsatt og gjæringsdunken pakket inn i liggeunderlag og en litt stor hettegenser :bank2:. Nød lære noen å spinne osv.. Så da får vi bare håpe det holder og at vi kommer oss under den magiske 1.020-grensen etter noen uker.

Lærdom til neste gang: Planlegge bedre tid i forveien, lage gjærstarter og vente til kjellertemperaturen sniker seg opp mot 20 grader (noe den pleier å gjøre mot sommeren).

Tilbake
Topp