Det er mulig jeg er litt kort, og derfor ikke greier å forstå helt hva du mener

I så fall beklager jeg så mye.
Du sier at du hadde 10 flasker a 0,5l (totalt 5 liter). Du målte opp 4g*10 gram sukker,, totalt 40g. 40g fordelt på 5l gir jo 8g/l. Du sier også at du gjorde dette ved å tilsette 1,5ml av denne sukkerlaken til hver flaske, totalt 3ml/l. 3ml flytende sukker kan maks veie 4,5g dersom man legger ei egenvekt på 1,5g/ml til grunn.
Jeg får helt enkelt ikke dine beregninger til å gå opp. Når man snakker om å tilsette sukker for å ettergjære på flasker er det antall gram per liter øl som er interesant fordi man vet hvor mye CO
2 1g sukker produserer (0,5g CO
2 og 0,5g alkohol). Den eneste enheten du kan bruke for å beregne dette er gram (eller en annen vektenhet). Volum (ml) kan benyttes, men kun dersom man vet hvor mange gram sukker x ml inneholder.
For fremtiden så vil jeg anbefale å alltid bruke gram som måleenhet. Bruk gjerne ml, men da kun når du vet hvor mange gram din sukkerløsning inneholder. Vi bruker også ml, ofte 10ml/flaske, men da har vi på forhånd beregnet at våre 10ml tilsvarer feks 4 gram.
Håper dette var litt avklarende :skitbra:
Vil også anbefale et medlemsskap i norbrygg, da du da får tilgang på en del fordypningsstoff, blant annet om CO
2.
EDIT: Dersom du får en fizz-lyd så vil jeg anta korkene er gasstette. Hvilken temperatur tester du på? Dersom ølet er veldig kaldt så vil man merke Co2 i mindre grad. Kanskje en ide å prøve å teste på ca 10 °C dersom ølet ble testet ved kjøleskapstemperatur. Det skal være mindre Co2 i et slikt ale enn det man er vant med fra butikk-pils (selv om dine originale 4g/l gir i underkant av anbefalt Co2-innhold).
MVH
Børge